Gå til innhold

Spruter kjølevæske av bilen og varmeapparatet er klikk. E46

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan også hende at det er gnagd hull i siden på ekspansjonstanken. Tror det er servoslangene som gikk der. Var borti det på en E46 engang.

Det hoteste tipset her er vel rett og slett og gå over ekspansjonstanken nøye

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg sliter også med det samme. men det er varme aparatet som jeg klikker på. Det er ulik varme på alle utblåsningene.. å hvilken sensor som sier at jeg mangler vann.... ??? er et stort spørrsmål..

Har en mistanke på at vannpumpa mi begynner å bli gåen.. at det ikke kommer nok trykk på vannet. Når jeg pumper på slangen kommer det mer varme inn i bilen. Men det kan ikke være derfor det kommer så ulik varme inni blien.. Det er grise kaldt på min side, men på motsatt er det varmt. Å aldrig får jeg full varme inni bilen..

Håper du finner problemet, det kan hjelpe meg også..

Hilsen en Bmw kjører i Sandefjord

Skrevet

Håper det er ekspansjonstanken. Tenkte jeg skulle ta av hele tanken i dag og se over den nøye. Hvis det er den, er det noe vits å reparere den, eller er det like greit å bare kjøpe en ny en?

Koster 600kr for den tanken og 750kr for vannpumpa på GS. Så er ikke ille det da.

Skrevet
Jeg sliter også med det samme. men det er varme aparatet som jeg klikker på. Det er ulik varme på alle utblåsningene.. å hvilken sensor som sier at jeg mangler vann.... ??? er et stort spørrsmål..

Har en mistanke på at vannpumpa mi begynner å bli gåen.. at det ikke kommer nok trykk på vannet. Når jeg pumper på slangen kommer det mer varme inn i bilen. Men det kan ikke være derfor det kommer så ulik varme inni blien.. Det er grise kaldt på min side, men på motsatt er det varmt. Å aldrig får jeg full varme inni bilen..

Håper du finner problemet, det kan hjelpe meg også..

Hilsen en Bmw kjører i Sandefjord

Hvis alt annet er i orden vil jeg tippe at du har luft i systemet (ligger masse tråder om det). For det kan være et sant helvete.. Og vannpumpa er enkel å bytte, og du må i samme slengen skifte kjøleveska og lufte ut systemet.. Så da kan det hende alt løser seg.. Tar en dag å gjøre seg ferdig med det :P

Skrevet

Jeg skal ta den testen først ja for å se hvor det lekker (hvis det lekker da).

ingard: Kan luft i kjølesystemet forårsake dette? Men hvis alt er tett, hvordan kan jeg ha fått luft i det?

Skrevet
Jeg skal ta den testen først ja for å se hvor det lekker (hvis det lekker da).

ingard: Kan luft i kjølesystemet forårsake dette? Men hvis alt er tett, hvordan kan jeg ha fått luft i det?

Nå er ikke jeg noen mekaniker, men etter noen ufrivillige episoder med min egen bil, har jeg fått litt erfaring på akkurat dette..

Luft i systemet vil ikke føre til at du taper 1 liter kjøleveske på 5km. Kan ikke tro det vil føre til at du taper noe som helst. Vannet i radiatoren vil synke (fordi lufta gradvis kommer ut), men ikke forsvinne ut motorommet. Og hvis vi tenker litt på det, så kan ikke motoren bruke så mye, uten at du merker det..

Og det er jo veldig mange plasser kjøleveska kan lekke ut fra. Da jeg holdt på med kjølesystemet på min M50 måtte jeg skifte en del pakninger for å få alt tett. Første gang sprutet det ut av termostathuset, og på kjølevifta, noe som skapte et helvetes liv i garasjen :D

Enn hvis du tar noe hånduker og tørker rent, og får noen kompiser til å se under bilen etter vann? (for det er masse vann på gårdsplassen ja?)

Skrevet

Nei, det er ikke noe vann på gårdsplassen. Har også latt den stå inne i verkstedet noen dager, og der var det ikke noe vann etter jeg kjørte den ut. Så det lekker altså kun når bilen blir varm etter det jeg har skjønt.

Skrevet

hvis det er at den lekker når den blir varm tipper jeg det er ekspangsjonstanken for den krymper sammen når vesken er kald mens når den er varm utvider plasten seg og sprekken blir da så stor at det spruter ut veske. tror veldig sterkt at det er dette som er probleme ditt Lien

Skrevet
hvis det er at den lekker når den blir varm tipper jeg det er ekspangsjonstanken for den krymper sammen når vesken er kald mens når den er varm utvider plasten seg og sprekken blir da så stor at det spruter ut veske. tror veldig sterkt at det er dette som er probleme ditt Lien

Ja, vi får håpe det er det. Tyder mye på det. Jeg skal ut og sjekke nå, så da ser jeg fort om det er den.

Skrevet

Da har jeg funnet ut hva som er galt. Det er radiatoren som lekker. Lekker helt i toppen på den, og den buler litt ut helt nederst inn mot motoren. Så den må byttes...

Så da er spørsmålet. Hva slags radiatorer passer overens? Alle E46 med M52 motoren, eller må jeg finne den som er til E46 med M52B28TU?

Skrevet

Grunnen til at varmeapparatet ikke gir fra seg varme er fordi det er luft i systemet.

Tenk deg at det ligger en miniatyr-radiator inne i dashbordet, kalt varmeregisteret, dette går det varmt kjølevann gjennom og når du skrur på varmen så blåses kald luft gjennom denne slik at luften blir varmet opp, det er det som er grunnprinsippet med varmeapparatet.

Hvis du derimot får luft i systemet så vil det samle seg luft inne i varmeregisteret som ikke blir varm, når du da skrur på varmen så er det ingenting som varmer luften, kun kald/lunken luft og dermed får du ingen varme.

Luft i systemet kan også være en grunn til at en bil koker, dvs får for høy temperatur, for luften kjøler ikke ned motoren slik kjølevæsken gjør og motoren går seg varm.

Grunnene til at man får luft i systemet er i hovedsak 2 ting:

Den ene er at du har hull i kjølevæskesystemet (som du har), da vil den suge inn luft der hvor lekkasjen frem til motoren blir varm og du får trykk i kjølevannsystemet. Når motoren blir varm utvider vannet seg og skaper trykk i systemet, som fører til at vannet begynner å sprute ut der, treffer noe varmt, fordamper og begynner å ryke.

Den andre grunnen er at man har kjørt med for lite kjølevann på ekspansjonstanken slik at slangen i bunn har kommet opp over væskenivået og sugd til seg luft.

For å bli kvitt luften i systemet må man lufte det, og lufte det gjør man ved å parkere bilen i litt forsiktig oppoverbakke, la motoren gå seg driftsvarm og løsne på en skru øverst på vannpumpen eller termostathus, og la den være åpen helt til at det slutter å komme luft ut, kun vann, da tighter man skruen og sir seg ferdig luftet.

En litt grundig forklaring som burde få de fleste til å forstå. :)

Edit: La ved hvordan man lufter også..

Skrevet

Der ser du ;) Men det var jo "bra". Ser ut som om radiatoren er litt dyr, men så vet du jo det ikke trengs å gjøres på nytt. Den samler jo mye drit, så kjølingen blir jo perfekt igjen.

Deler kan du finne på http://www.realoem.com/

Eller kanskje bare legge inn regnummer på gsbildeler.

Skrevet

Ja, skjønner. Da vet jeg hvordan jeg lufter også. Aldri gjort det før. Takk ///MoePower :)

Har funnet en radiator på GS som er laget av Hella. Denne skal de ha 1955kr inkl. frakt for. Ikke ille pris det syntes jeg. Sjekka på koed og der kan jeg få en brukt en for 950kr +++. Så sparer vel kanskje 500kr på å kjøpe en brukt en, og det er ikke aktuelt da. Da kjøper jeg heller en ny en.

Skrevet
Da har jeg funnet ut hva som er galt. Det er radiatoren som lekker. Lekker helt i toppen på den, og den buler litt ut helt nederst inn mot motoren. Så den må byttes...

Så da er spørsmålet. Hva slags radiatorer passer overens? Alle E46 med M52 motoren, eller må jeg finne den som er til E46 med M52B28TU?

Pass på å få med ny sikkerhetsventil, må jo være en grunn til at dette har skjedd.

Ifølge stenshagen var dette et "kjent" problem når jeg hadde nesten identisk problem med min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...