Gå til innhold

318>325, dokumentasjons papirer ønskes

e30sprova
 Share

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg begyne og sette i 325i motor i 318ia karossei,

og da tenkte jeg og kjøpe meg en donor bil som var 325 og flytte bremser og resten av understellet over ifra donorbilen..

Og da skal vell alt være greit til å få det godkjent bortsjett ifra DOKUMENTASJONSPAPPIRER

Hvor får jeg tak i det?

- kan jeg spørre til bmwforhandleren ?

- eller noen som har noe sånt liggende?

Tusen takk om noen kan hjelpe meg med tips eller om noen ha liggende sånne pappirer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til din lokale BMW forhandler & verksted og spør de om di er villige til å ta inn bilen din til kontroll og undertegne på et ark som sier at bilen din har alle de delene en 325 orginalt skal ha.

Evt at du setter en egen kolonne med avviksdeler, som f.eks senkesett, felger osv som ikke er orginalt. Dette må selvsagt være innlemmet i søknaden din til Biltilsynet.

BMW Norge skaffer ikke papirer lenger, det sluttet de med for mange mange år siden.

Forhåpentligvis slipper du å regge ned antall sitteplasser i bilen siden foraksellasten i en 318 ikke er den samme (like høy) som 320, 323 og 325 modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som nettop har gjort dette.

Enkelt.

Ta kontakt med BT, de oppnevner en person som behandler søknadden.

De forteller deg hva du trenger av papirer.

Han måtte bare dokumentere hva en 325 har av bremser osv. kontra en 318.

Det gjorde han ved å gå på ETK'en og hente ut delelister på alt som er forskjellig. Det var nesten ikke noe. Han søkte også om en M50B25 motor.

NB! Delelisten er online, se link til høyre side på Bimmers.

De mente også at det var så lite effekt endring at det ikke ble noe mer engangsavgift. Hvis bilen er førstegangsreg i Norge for mer en 10 år siden så var det vist ikke noe avgift uansett.

Tar dette på husken, så ta de 10 årene med forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var intresangt.. så han bare skreiv på ei liste hva en 325i og en 318 har av bremser og understell?

så skiftet han bremsene og understellet?

trengte han ikke noe godkjennings pappirer da?

så jeg tar og setterpå 325 understell osv og tar den til biltilsynet og de godkjenner den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som lønner seg er og sette opp en liste med alle delene som er forskjelling fra en 325 kontra en 318. når du da er klar for godkjenning må bilen først til bmw for sjekk att alle deler og delenummer stemmer overens med de du har satt opp på arket tilhører 325,derfor må stort sett alle delenummre være synlige på delene du har montert evt. kvitteringer med delenummer på hvis det er kjøpt nytt hos bmw. da står delenummerert og hvilken del det er på kvitteringen. dette gjør at bmw får en mye lettere jobb og kan derfor være trygge på at riktige deler er brukt og de da kan sende deg til BT for endelig godkjenning der.

det er også viktig og ha en kontaktmann hos BT som du kan forholde deg til hele tiden uten att du er innom 20 forskjellige folk som alle tolker forskriftene på sin måte. ring BT og ta en prat med dem du. dem biter ikke:P

mvh

Thorbjørn R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dæsken det bi my bal.. hehe

men jeg har jo tenkt og kjøpe meg en 325 fra Sverige og flytte over.. så det blir kansje vanskeli og se delenr.

men det er vell bare:

-stabbstag(bak og fram)

-motor mm.

-bremser(ventilert)

-fjærbein

-diff

-mellomaksling

-geatkasse

som er anderledes ifra 318 til 325?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW forhandleren kunne heller ikke hjelpe;(

han skrev:

Hei.

Godkjenning av ombygde BMW'er er det opp til hvert enkelt biltilsyn å avgjøre.

BMW Norge har sluttet å sende ut papirer på godkjenning av ombygging. BMW har sagt at biltilsynene må ta seg av den saken. Jeg har fått tips at det lønner seg å prate med biltilsynet i Trondheim angående dette.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg bedre.

Mvh

Steinkjer Bil AS

Men om "BMW har sagt at biltilsynene må ta seg av den saken. Jeg har fått tips at det lønner seg å prate med biltilsynet i Trondheim angående dette" men de har vell ikke papirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...