Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

men det er vel noe vektforskjeller på en e30 m3 og en e30 med 51mm fjørbein da dem kun ble levert på e30 med 6er. da vil du jo få veldig stive fjører iforhold til at du har s14 motor da vil jo ikke senkingen bli like lav pga vekta.

mvh

Thorbjørn R

Skrevet

Er det bremsekaliperen som sitter fast i fjærbeinet, demperen som sitter fast i fjærbeinet, eller fjærbeinet som sitter fast i bærearmen?

Fjærbeinet er ivertfall festet i toppen i motorrommet, og i bunnen på bærearmen.

Du må løsne to skruer på bremsekaliperen for å få den løs.

Koble fra eventuell abs føler og slitasjevarsler.

Så er det en mutter på bærearmen, og en på styrekula.

Du kan også løsne leddet fra stabstag til bærearm.

Deretter må du bare hamre løs på siden av fjærbeinet for å få bærekulen til å slippe.

Samme prosedyre på styrekula.

Det kan sitte veldig hardt, så du må regne med å banke litt.

Vent med å løsne mutterene i motorrommet til du har fått løs fjærbeinet fra bærearmen.

Skrevet

bak er det 2 13mm på topplageret og en 19mm i bunn. veldig simpelt og bytte. foran må du sette på fjørklemmer og dra sammen fjøra så den er fri, så kan du skru av toppmuttern sånn at du får av topplageret. når det er gjort kan du ta av fjøra osv. så trenger du ei stor rørtang og masse rustfjerner som reglel og ei skrustikke for og løsne den store muttern som holder dempern inne i fjørbeinet. vær forsiktig med og dra for hardt på den muttern. er veldig ofte rustens så er lett og dra i filler hele fjørbeinet. da kan du gå på med varme for og løsne den.

mvh

Skrevet

Hadde ikke med meg kamera i garasjen, men kan prøve og forklare.

Den dingsen som styrekula og bærekula blir festet i, når jeg skrur av den er det ikke noe som får fjærbeinet til å løsne. Hvis noen skjønner?

Skrevet

Det er her du må banke. De kulene sitter som #¤%¤#&. legg en planke eller noe lignende mot fjærbeinet ved siden av bolten som går igjennom, så hamrer du å slår helt til kula faller ned.

Jeg bruker å bende bærearmen nedover samtidig som jeg slår på fjærbeinet.

Har du husket å løsne denne?

pic13.jpg

Det er her du skal slå. Rett over der de bruker gaffel på bildet.

pic11.jpg

Skrevet

Ja, hele fjærbeinet er av bilen, det er ikke det som er problemet.

Det som er problemet er at hvis jeg kjøper senkesett så følger vel ikke den "adapteren" som bremser og alt er festet til med?

Altså få den som er ringet rundt av fjærbeinet, hvis du skjønte?

pic11.jpg

Skrevet
Ja, hele fjærbeinet er av bilen, det er ikke det som er problemet.

Det som er problemet er at hvis jeg kjøper senkesett så følger vel ikke den "adapteren" som bremser og alt er festet til med?

Altså få den som er ringet rundt av fjærbeinet, hvis du skjønte?

pic11.jpg

Du skal ikke ta den delen løs fra fjærbeinet.

Demperen er stukket ned i fjærbeinet, og skrudd fast der.

Skru av mutteren på toppen av demperen for å få løs fjæra (bruk fjærklemmer, så slipper du å få fjæra i trynet).

Så tar du av fjæra, og letter opp gummien rundt demperen. Da kommer du til bolten du må løsne for å få demperen ut av fjærbeinet.

Etterpå skal det bare være å dra demperen utav og putte nedi ny, sette på senkefjær og skru på dempertoppen igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...