Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Skape flyt i trafikken er jo så mye MER enn å blinke å vise all hvor du skal da.. Du sier at alle skal kjøre rolig og SAKTE og blinke hvor de skal hen.. Vet du hva det kalles? Det begynner på K og slutter med Ø...

Å skape flyt er:

* Signalisere med avpassing av fart, blinklys og plassering hvor du skal.

* Kjøre etter KØENS hastighet. Om køens hastighet er 90 km/t på 80 km/t vei, så ER køens hastighet 90 km/t.. Enten legger du deg i 90 km/t eller så FLØTTER du deg..

* Passer på at du ligger med avstand til bilen foran, slik at de som kjører forbi kan ha plass til å legge seg inn MELLOM dere.

* Etter forbikjøring i venstre fil, legg deg TILBAKE i høyre fil.

* Legg deg inn i høyre fil i GOD tid før du skal svinge AV veien, i stedet for å presse seg over 2 filer for å komme til avkjøringa..

* SE i speilet. skaper du kø? Sving av veien for å slippe andre ferdende forbi UTEN at de må kjøre forbi. Ligger du i 80 km/t og skaper kø i 80-sone. SVING AV VEIEN LIKEVEL!!

* Vis folkeskikk mot andre ferdende, les skilt og og vær tidlig ute med plassering mot dit du skal, er du usikker. Sving av veien for å danne deg oversiktsbilde.

* Dersom du skal av veien til venstre, og det er imøtekommende KØ. Sving av veien på høyre side og slipp forbi bilene bak så de slipper å vente på du skal få klar veibane til å svinge over veien..

Om man kjører etter disse "reglene", skaper man FLYT.. Å Kjøre rolig og sakte skaper KØ.. Ingenting med å kjøre SAKTE skaper flyt.. Hvertfall ikke hvis du kjører SAKTE og IKKE respekterer at andre vil kjøre litt fortere!

AMEN!

Som tatt ut av læreboken :)

Her på vestlandet har vi ingen bratte bakker, så da har vi heller ikke bruk for krabbefelt :D

De gangene jeg er østpå med bil, og det er jo en del ganger i løpet av et år, ser jeg altid tendensen til at to felt (krabbefelt) tydligvis betyr 100km/t + for en del sinker. :(

Noen tååååler tydligvis ikke å bli forbikjørt av bilbøller. (les: alle som kjører foretere en en selv)

Skrevet
Skape flyt i trafikken er jo så mye MER enn å blinke å vise all hvor du skal da.. Du sier at alle skal kjøre rolig og SAKTE og blinke hvor de skal hen.. Vet du hva det kalles? Det begynner på K og slutter med Ø...

Å skape flyt er:

* Kjøre etter KØENS hastighet. Om køens hastighet er 90 km/t på 80 km/t vei, så ER køens hastighet 90 km/t.. Enten legger du deg i 90 km/t eller så FLØTTER du deg..

* Passer på at du ligger med avstand til bilen foran, slik at de som kjører forbi kan ha plass til å legge seg inn MELLOM dere.

* Legg deg inn i høyre fil i GOD tid før du skal svinge AV veien, i stedet for å presse seg over 2 filer for å komme til avkjøringa..

* SE i speilet. skaper du kø? Sving av veien for å slippe andre ferdende forbi UTEN at de må kjøre forbi. Ligger du i 80 km/t og skaper kø i 80-sone. SVING AV VEIEN LIKEVEL!!

* Vis folkeskikk mot andre ferdende, les skilt og og vær tidlig ute med plassering mot dit du skal, er du usikker. Sving av veien for å danne deg oversiktsbilde.

* Dersom du skal av veien til venstre, og det er imøtekommende KØ. Sving av veien på høyre side og slipp forbi bilene bak så de slipper å vente på du skal få klar veibane til å svinge over veien..

Om man kjører etter disse "reglene", skaper man FLYT.. Å Kjøre rolig og sakte skaper KØ.. Ingenting med å kjøre SAKTE skaper flyt.. Hvertfall ikke hvis du kjører SAKTE og IKKE respekterer at andre vil kjøre litt fortere!

Tror vi snakker om to helt forskjellige ting nå. Du snakker om kjøring rett frem og på motorvei. Jeg snakker om kryss, rundkjøringer, vikepliktsituasjoner osv.

Må innrømme at jeg titt og ofte irriterer meg over mennesker som ikke er helt med på punktene du har beskrevet.

Bortsett fra det med at du skal kjøre i 90 hvis alle andre kjører i 90, siden du kan faktisk ikke regne med/forvente at andre skal bryte fartsgrensen.

Men når det kommer til de som koser seg i venstrefeltet så må jeg innrømme at det er ingenting som irriterer meg mer i trafikken.

For ett par uker siden lå jeg bak en person i kanskje 5-6km, la meg opp i ræven på han og prøvde å blinke med lysene etter å ha lagt bak han i rundt 500 meter

Når han endelig flytter seg og jeg gir litt ekstra på gassen i irritasjon så er det politikontroll der. Endte opp med bot på 6500 kr

Men det er gøy å kjøre motorsykkel om sommeren. Ingenting som er deiligere enn å kjøre forbi sørlendinger som kommer til vestlandet og tror at venstrefeltet er der for at de skal ha ett felt for seg selv

Spesielt deilig hvis det går litt fort forbi og de fløyter, enda deiligere hvis jeg kommer skikkelig nærmt. Tok med meg ett speil en gang :P

Skrevet

Å da kan du tenke deg han KU*EN lo godt når han så du ble stoppet.. Drittsekk altså..

Neida, det jeg mener er at det faktisk er ansett som "normal" atferd å følge køens hastighet, selv om dette innebærer noe over fartsgrensen.

Ved en politkontroll blir å så tilfelle de 3 første bilene tatt inn, fordi disse "styrer" farten i en kø. 1 bilen angir hastighet, bil nummer 2 og 3 følger hastigheten som blir gitt.. Bil nummer 4 følger køen..

Jeg har faktisk blitt stoppet som bil nr. 2.. Og fikk bot for å kjøre for fort.. Bilen bak emg ble ikke vinket inn, fordi det var fult på plassen der da. Alle andre biler fikk også kjøre..

Skrevet

Ingenting som er deiligere enn å kjøre forbi sørlendinger som kommer til vestlandet og tror at venstrefeltet er der for at de skal ha ett felt for seg selv

Spesielt deilig hvis det går litt fort forbi og de fløyter, enda deiligere hvis jeg kommer skikkelig nærmt. Tok med meg ett speil en gang :P

ditto, bare jeg kjører bil... noen østlendinger tror de eier veien her nede...

Skrevet

Å skape flyt er:

Tror vi snakker om to helt forskjellige ting nå. Du snakker om kjøring rett frem og på motorvei. Jeg snakker om kryss, rundkjøringer, vikepliktsituasjoner osv.

Må innrømme at jeg titt og ofte irriterer meg over mennesker som ikke er helt med på punktene du har beskrevet.

Bortsett fra det med at du skal kjøre i 90 hvis alle andre kjører i 90, siden du kan faktisk ikke regne med/forvente at andre skal bryte fartsgrensen.

Men når det kommer til de som koser seg i venstrefeltet så må jeg innrømme at det er ingenting som irriterer meg mer i trafikken.

For ett par uker siden lå jeg bak en person i kanskje 5-6km, la meg opp i ræven på han og prøvde å blinke med lysene etter å ha lagt bak han i rundt 500 meter

Når han endelig flytter seg og jeg gir litt ekstra på gassen i irritasjon så er det politikontroll der. Endte opp med bot på 6500 kr

Men det er gøy å kjøre motorsykkel om sommeren. Ingenting som er deiligere enn å kjøre forbi sørlendinger som kommer til vestlandet og tror at venstrefeltet er der for at de skal ha ett felt for seg selv

Synes Teddysen summerer veldig bra opp hva som skal til for å skape flyt uansett vei og situasjon.

Hvis man er tydelig på hvor man skal og signaliserer dette ned blinklys, plassering og fart så blir det mye lettere å forstå for andre, også i rundkjøringer og kryss osv. Har lagt merke til at de samme folkene som ikke gjør dette veldig ofte heller ikke er i stand til å lese trafikkbildet og gjerne gjør ting som å stoppe på vei inn i en tom rundkjøring.

At høyreregelen skulle vært fjernet på vanlig vei for å skape flytt og redusere antall ulykker er en annen sak!

Hvis trafikken flyter i 90 og man ligger i 80 synes jeg det uansett er bedre å slippe frem de bak en å ha de liggende bak og stresse kjøringen. Ser på det som normal høflighet og dannelse overfor medtrafikanter.

Men irriterer meg ikke over folk som ikke slipper meg frem med mindre de kjører konsekvent under fartsgresen/fornuftig fart eller slakker unaturlig mye ned i alle svinger o.l..

Ekstra hyggelig når man er litt hyggelig mot noen og de takker med et lite blink med nødblinken o.l. - Pleier alltid å gjøre det selv når noen er hyggelige mot meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...