Gå til innhold

Senke fjærer på orginal demper - E34 touring nivåregulering?


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på om det kunne blitt greit med 20/35 Eibach senkesett fjærer på orginale dempere på en E34 touring 93/94 mod?

Hva er senkeskåler og hvilken funsjon har disse? (vansklig få tak på?)

Grunnen til ikke mere er at jeg har hørt at 20mm er maks som er greit på orginal dempere med nivåregulering uten at dette skal gå utover kjøre egenskapene.

Hørt om H&R dempere med senke skåler og supersport fjærer men dette sies bli vel stift til hverdags bruk.

pv97so8x38jtwuciem07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Steffan :-).

Meningen dukket opp på døren din men ikke gått veien med planene jeg hadde så langt iallfall ;-).

Hvilke dempere og fjærer har du Steffan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skikkelig fin touring.

Lå greit på Våler 2007 også. Ser ut til at ene forhjulet slipper litt der :-)

qh5uhzx2xbqzdrwyqhfm.jpg

Som du ser hadde jeg kun senk på den ene siden, :D he he

kkv1hfo3yhrklxl3lmoj.jpg

Men hva med senkeskåler. Hvilken funsjon har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkeskåler brukes til å ytterlig senke bilen f.eks 10mm enn det du senker med fjærene. Dette gjøres ved at utformingen på skålen som fjæren ligger i toppen av støtdemperen er annerledes, slik at fjæren kommer lengre opp i dempertårnet på bilen. eller at topplageret kommer nærmere fjæren for å si det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen blir det da steffan,når du har orginale dempere og 45 senk framme?? må da treffe bånn i ny og ne.. :D

Det går faktisk helt fint, har aldri truffet bånn noen gang! Og jeg har satset mye på bane flere ganger uten problem, noe Glenno sikkert kan bekrefte :lol: .

Men det som imponerer mest er holdbarheten på demperne. De har sitti på i 5,5år og 50000km i mitt eie. Og over 70% av den tiden med 45mm senk uten å vise til noen svakheter enda :D .

Kult bilde av Steffan! Hjulløft og hele pakka! Tror de der slitte dekka dine fungerer som R-dekk..

Hehe, kjenner det røkker litt (i gassfoten altså...) når jeg ser det bilde :P . Men gidder nok ikke å spare på de gamle Khumo dekka! Jeg har lyst til å test ut noe annet på bane i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkeskåler brukes til å ytterlig senke bilen f.eks 10mm enn det du senker med fjærene. Dette gjøres ved at utformingen på skålen som fjæren ligger i toppen av støtdemperen er annerledes, slik at fjæren kommer lengre opp i dempertårnet på bilen. eller at topplageret kommer nærmere fjæren for å si det på en annen måte.

Takker, da sjønte jeg litt mere. Hmm vurdere senkeskåler om disse er oppdrive kansje da.

Ja Steffan du satset hardt. En liten stund lurte jeg på var det djevelen selv jeg satt på med :twisted: , he he helt rått sitte på og måtte faktisk måte holde meg fast med både armer og ben. Tror jeg har et bilde om jeg leter, der det er nok et hjulløft der jeg også er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jepp, må av med oljeslagene til Nivå. Men først må du trykke av systemet på drenerings/lufteskruen bak på regulatoren! Og vær forsiktig, det er høyt trykk på oljen.

Ellers så kan det være et sant hælvete å få løs demperen i bunn. Ikke å få ut/av bolten som er problemet, men hylsa i foringen som sitter 1-2cm inn i bærearmen som ofte sitter noe helt .... :? . Kan si at det var derfor jeg kjøpte demperne til Gunnar! Ved demontering av mine dempere, løsnet foringa fra demperen, før hylsa fra bærearm! Mao, demperen var løs, men foringa sto igjen i bærearm! Dette er jo igjen en foring som ikke fås kjøpt løst, og sitter fast i demperen fra fabrikk!

Nye dempere er heller ikke noe artig å kjøpe, da de koster 6000 pr. stk :o .

Beste for deg Glenn, er å kjøpe min Touring, som er ferdig senket... :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja vært lettest og kansje billigst på sikt men. Hmm, får høre om jeg kan få hjelp av noen eller kun satse på senk foran. Alt hjelper :-)

Men takker for opplysningen Steffan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...