GĂ„ til innhold

"Piping" i bremser ved nedbremsing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor piper det i bremsene nÄr man skal gÄ fra ca 20km/t til 0 km/t?

Hvordan kan jeg bli kvitt dette?

BMW 1 serie, 8mnd gammel

Skrevet

legge kobberfett pÄ baksiden av bremseklossene, det var noe jeg ble fortalt, har samme problemet med min, sinnsykt frustrerende.

EDIT: sÄ du hadde en 8mnd gammel bil, da tviler jeg pÄ at har skiftet bremseklossene.

SÄ da er jeg usikker. spraye noe olje pÄ bremseskiva, har jeg hÞrt hjelper midlÞertidigt, men med redusert bremsekraft:P

Skrevet
legge kobberfett pÄ baksiden av bremseklossene, det var noe jeg ble fortalt, har samme problemet med min, sinnsykt frustrerende.

EDIT: sÄ du hadde en 8mnd gammel bil, da tviler jeg pÄ at har skiftet bremseklossene.

SÄ da er jeg usikker. spraye noe olje pÄ bremseskiva, har jeg hÞrt hjelper midlÞertidigt, men med redusert bremsekraft:P

Tja, da tror jeg heller jeg satser pÄ litt piping en redusert bremseeffekt :-)

Men takk for tipset :-)

Skrevet

Piping i bremsene kommer av vibrasjon. Klossene vibrerer mot skiven som forsterker lyden slik at den hÞres ekstra godt. PÄ orginale bremseklosser er det normalt en pad av et materiale som skal holde (lime) fast klossen til stemplet i kalipperen. Denne paden virker dempende pÄ de vibrasjonene som lager pipelyd. Kan vÊre litt ulike lÞsninger her. Poenget er at om du smÞrer kobberfett bak klossene vil det sansynligvis hjelpe en stund. Kobberet i fettet vil fungere som en demper.

Men hva skjer nĂ„r klossene blir varme etter en kraftig oppbremsing? Fettet blit varmt, og vil med tiden bli borte. Det samme skjer dersom du har olje pĂ„ skivene. Å ha olje pĂ„ skivene er direkte farlig, og mĂ„ IKKE forekomme.

Du har jo en ny bil, og jeg er sikker pÄ at forhandler vil ta seg av dette dersom du gjÞr de oppmerksomme pÄ problemet. Det er da tross alt ikke en gammel Volvo eller Toyota du kjÞrer rundt i.

:-)

Skrevet

Skikkelig kobberfett / KopaSlip (Ikke biltema) skal har ett bruksomrÄde opp til 1300 grader.

Ny bremser kan hyle litt fĂžr en kjĂžrer dem inn. Mulig det gir seg ved litt "bruk".

Skrevet

Men hva skjer nĂ„r klossene blir varme etter en kraftig oppbremsing? Fettet blit varmt, og vil med tiden bli borte. Det samme skjer dersom du har olje pĂ„ skivene. Å ha olje pĂ„ skivene er direkte farlig, og mĂ„ IKKE forekomme.

Var jo bare en heller dÄrlig spÞk fra min side, som jeg hÄper og tror at trÄdstarter forstod:P

Skrevet

Ta en prat med forhandleren. Du har jo garanti pÄ bilen sÄ bÞr jo vÊre deres ansvar Ä ordne opp i dette :)

Skrevet

Var jo bare en heller dÄrlig spÞk fra min side, som jeg hÄper og tror at trÄdstarter forstod:P

Ikke for Ä overreagere, men noen kunne funnet pÄ Ä prÞvd dette.

Skrevet

Hehe.. Neida, ikke noe olje pÄ bremsene her nei.. HEHE! Men kunne jo vÊrt artig Ä prÞvd dersom man bare har lyst Ä oppleve dÄrlige bremser!

Hehe.. Tror nesten ikke jeg tÞr Ä klage mer pÄ BMW nÄ etter de problemer jeg har hadd med bilen! Men bilen har "bare" gÄtt 8000km Ä det bÞr ikke vÊre noe piping i bremsene spÞr du meg.. Men jeg er ikke noe mekaniker sÄ kanskje noen har bedre svar til meg?

Skrevet

Og det kunnne gÄtt riktig dÄrlig.

Snakk med forhandler du. De ordner det nok siden det er garanti enda.

Ellers sÄ hjelper:

-Kobberfett/bremsepasta, pÄ alle annleggsflater til klossen- unntatt mot skiva selvfÞlgelig!

-Kappe spor i bremsebelegget-men for all del ikke kapp bort hele greia.

Skrevet

Og det kunnne gÄtt riktig dÄrlig.

Snakk med forhandler du. De ordner det nok siden det er garanti enda.

Ellers sÄ hjelper:

-Kobberfett/bremsepasta, pÄ alle annleggsflater til klossen- unntatt mot skiva selvfÞlgelig!

-Kappe spor i bremsebelegget-men for all del ikke kapp bort hele greia.

Hmzzz... HĂžrte jeg kutte/kappe :D Slike ord liker vi! hehe.

Nei, tror bare jeg tar nok en telefon til forhandler Ä informerer de sÄ fÄr se nok en gang fÄ besÞk av bilen min :-)

Jeg rĂžrer ikke en ting teknisk med den bilen etter alle problemene jeg har hatt!!!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...