Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver i disse tider å bygger om en 88mod. E34 520ia til 535ia.

Motoren kommer fra en 91mod. 735ia

Men denne motoren har vært montert i en E30, og har derfor fått mekanisk gasspjeld og et eldre motorledningsnett, som skal være fra en 535i manuell.

Motor og gir er montert, motorledningsnett er koblet opp, men girkassa funker ikke som den skal, den går i nødmodus.

Jeg har flytta over de 7 ledningene som trengs til girkassa fra det gamle m20 ledningsnettet, og 6-pola gasspjeldbryter.

Har deretter spleisa "girkasse"ledningene sammen på samme måte som på m20 nettet, men dette funker ikke helt..

2 ledninger manglet i hovedstikket til DME, ledningene som sitter på posisjon 54 og 51, disse flytta jeg over fra m20 nettet.

-------------

Ved bruk av Meko-tech diagnosetester får jeg fram følgende feilkode:

54 - Modulert lock-up signal AT

På tysk: Modulatordruckventil Automat

På engelsk: Modulated lock-up solenoid AT

Men ved å velge m20b20 system, så kommer denne feilmeldinga opp:

54 - Spenningsmating til styreenhet - via hovedrelé.

-------------

Denne feilmeldinga blir borte ved å koble den fra, men girkassa oppfører seg likeens.

Dette kan tyde på at det skal kobles på forskjellige måter på m20 og m30 motorene.

Jeg har koblingsskjema til 535ia, men blir ikke særlig klok på dette da ledningsnettet i selve bilen fremdeles er "det lille ledningsnettet", altså det originale 520 ledningsnettet.

Så spørsmålet er: Er det noen som har en E34 535iA som kunne tenke seg å ta kontakt med meg?

Dette er svært ønskelig for at jeg skal kunne få kobla ledningsnettet til girkassa på rett måte!

Og hvis det finnes noen som har gjort tilsvarende ombygging, og har noen tips, ikke nøl med å ta kontakt :)

Et par bilder:

DSC01027.jpg

DSC01034.jpg

IMG_0108.jpg

Her er bilens interiør, den er originalt utstyrt med bla.a. kjørecomputer, programmerbar automat, ABS, el. ruter og soltak, skinnseter med varme og el.korsryggstøtte. Altså en svært godt utstyrt 88modell 520!

Skrevet

Ønsker altså å komme i kontakt med noen som har 535ia, for å få litt tekniske opplysninger i form av PM, mail, telefon, whatever..

Like ønskelig er det å komme i kontakt med noen som kan ha peiling på dette området :)

Skrevet
Du benytter ledningsnettet som stod i bilen inn til DME?

Fra 520?

Selve Motorledningsnettet, som går fra den store runde kontakta (20poler) ved sikringsboksen på førersida, kommer fra en 535i manuell!

Ellers er ledningsnettet i resten av bilen originalt.

Kjørecomputer og alt elektrisk fungerer som før, kun girkassa som ikke er med på laget...

Håper å finne ut av dette snart, litt surt å måtte bygge om til manuell også, ettersom jeg liker automat..

- Rekk ei hånd i været alle under 20 år som liker automatgir :lol:

Skrevet

Veit ikke om jeg kan være til hjelp, men jeg har nå en 535ia som er blitt bygd om til manuell.

Deler av ledningsnettet til automatkassa er fortsatt igjen i bilen.

Er det noe jeg kan sjekke på bilen min for å hjelpe deg?

Skrevet
Veit ikke om jeg kan være til hjelp, men jeg har nå en 535ia som er blitt bygd om til manuell.

Deler av ledningsnettet til automatkassa er fortsatt igjen i bilen.

Er det noe jeg kan sjekke på bilen min for å hjelpe deg?

Ja, kanskje det!

Skru av lokket på boksen til de store styreenhetene, altså den på passasjersiden helt bakved torpedoveggen.

Om du finner en kontakt med 7 eller 8 ledninger, så ta gjerne bilder og send meg, så tar vi det derfra :)

Skrevet

Kan sjekke dette i morgen! Må inn i den kontakten uansett snart.. Får hele tiden "Getriebe" feilmelding i displayet, da den tror det er feil med automatkassa..

Den har forsåvidt rett for den kassa ligger på dynga.

Skrevet

Nå begynner jeg å misstenke at det kan være annen styrehjerne til 735/535 girkassen, dette har jeg ikke tenkt så mye på tidligere..

Programmerbar kasse er originalt i denne 520'n, og girkassen er egentlig den samme, hvertfall i utgangspunktet, ZF 4 HP22.

Fant nemlig forskjellige delenr på ETK.. :?

• 2 years later...
Skrevet
Driver i disse tider å bygger om en 88mod. E34 520ia til 535ia.

Motoren kommer fra en 91mod. 735ia

Men denne motoren har vært montert i en E30, og har derfor fått mekanisk gasspjeld og et eldre motorledningsnett, som skal være fra en 535i manuell.

Motor og gir er montert, motorledningsnett er koblet opp, men girkassa funker ikke som den skal, den går i nødmodus.

Jeg har flytta over de 7 ledningene som trengs til girkassa fra det gamle m20 ledningsnettet, og 6-pola gasspjeldbryter.

Har deretter spleisa "girkasse"ledningene sammen på samme måte som på m20 nettet, men dette funker ikke helt..

2 ledninger manglet i hovedstikket til DME, ledningene som sitter på posisjon 54 og 51, disse flytta jeg over fra m20 nettet.

-------------

Ved bruk av Meko-tech diagnosetester får jeg fram følgende feilkode:

54 - Modulert lock-up signal AT

På tysk: Modulatordruckventil Automat

På engelsk: Modulated lock-up solenoid AT

Men ved å velge m20b20 system, så kommer denne feilmeldinga opp:

54 - Spenningsmating til styreenhet - via hovedrelé.

-------------

Denne feilmeldinga blir borte ved å koble den fra, men girkassa oppfører seg likeens.

Dette kan tyde på at det skal kobles på forskjellige måter på m20 og m30 motorene.

Jeg har koblingsskjema til 535ia, men blir ikke særlig klok på dette da ledningsnettet i selve bilen fremdeles er "det lille ledningsnettet", altså det originale 520 ledningsnettet.

Så spørsmålet er: Er det noen som har en E34 535iA som kunne tenke seg å ta kontakt med meg?

Dette er svært ønskelig for at jeg skal kunne få kobla ledningsnettet til girkassa på rett måte!

Og hvis det finnes noen som har gjort tilsvarende ombygging, og har noen tips, ikke nøl med å ta kontakt :)

Et par bilder:

DSC01027.jpg

DSC01034.jpg

IMG_0108.jpg

Her er bilens interiør, den er originalt utstyrt med bla.a. kjørecomputer, programmerbar automat, ABS, el. ruter og soltak, skinnseter med varme og el.korsryggstøtte. Altså en svært godt utstyrt 88modell 520!

du hadde ikkje hatt mulighet og sendt meg koblingskjema på 535ia?? og vist du har noko anna dokumentasjon på 535?? hadde vert supert:) sliter litt med min 535:p

• 2 weeks later...
Skrevet
du hadde ikkje hatt mulighet og sendt meg koblingskjema på 535ia?? og vist du har noko anna dokumentasjon på 535?? hadde vert supert:) sliter litt med min 535:p

Hei! Det begynner å bli lenge siden dette her, og jeg har ikke noe koblingsskjema til den, men du kan få kopi av det du ønsker hos BMW verksted. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...