Gå til innhold

Tips til '92 318iS Coupe motoroppgradering


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en '92 318iS Coupe der motoren imo er i svakeste laget opptil 4000 rpm, kunne derfor tenke meg å skifte motor til en med vesentlig bedre bunndrag enn M42B18 103kW motoren har.

Passer M44 og M52 motorene i bilen min uten problemer?

Hvilken av disse motorene bør jeg skifte til for å få et vesentlig bedre bunndrag uten at skiftet koster meg over 15K og drivstofforbruket legger seg på 1.5L/mila ved pen kjøring :) ?:


  • 125kW M52B25 (10K @ koed)
    127kW M52TUB25
    141kW M50B25 (10K @ koed)
    141kW M50TUB25 (12K @ koed)
    142kW M52B28 (16K @ koed)
    142kW M52TUB28

Hvor mange kW kan jeg øke til før jeg må oppgradere andre ting på bilen for å få den godkjent? hva må isåfall oppgraderes?

Hvilke problemer kan jeg støte på ved et slikt motorskifte (papir og teknisk)? Jeg er klar over at jeg må ha tilhørende ECU, kabler og instrumentpanel i tillegg til motoren jeg skifter til, regner med jeg må bytte eksosanlegget også, grenrøret følger vel vanligvis med motoren regner jeg med?

Jeg regner med det er liten grunn å skifte til en M44B19 da jeg regner med den har tilnærmet lik ytelseskarakteristikk som M42B18, eller?

Kan M42B18 trimmes/oppgraderes til bl.a. bedre bunndrag slik at jeg evt. slipper å skifte ut hele motoren? evt. hva må trimmes/oppgraderes?

edit: Fjernet motoralternativer på <125kW

Skrevet

jeg har en 320 maskin snart te salgs :)

m50b20 står i min 318is nå. smøyg rett ned den. ikke noe problem

Skrevet
m50b20 står i min 318is nå

Hvordan er den motoren i forhold til originalmotoren? turtallsvilje? bunndrag? forbruk?

Skrevet

Visst det skal byttes motor så er de eneste fornuftige av de valgene dine:

M50B25

M50B25TU

M52B25

M52B28.

M52TU motoren er de som finnes i sen e39 og e46 fom 99 å vil være endel dyrere.

Skrevet

M50 motoren er rimelig lik utforming på som alle M52 motorene du ramsa opp :)

Den er nok enklere å få til å fungere mtp. elektronikk osv.

Skrevet
M50 motoren er rimelig lik utforming på som alle M52 motorene du ramsa opp :)

Den er nok enklere å få til å fungere mtp. elektronikk osv.

Hva er det som er forskjellig med elektronikken mellom M50 og M44/M52 motorene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...