Gå til innhold

M30B35 TURBO!


Bimmer Simen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en M30B35 motor i 7'ern.

Hvilket potensial har den når det kommer til turbo?

Hvor mye tåler motoren? Tenker å sette på ett turbo kit fra 745. Samme motor som i 735, men 745 har turbo. Den lader org på 0.6 bar, om jeg ikke tar feil. Hvor høyt kan jeg lade på min originale M30B35 motor da? =)

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull.. Du kan fint lade orginalt med turbokitet fra 745.

Noe som forøvrig er 0,3 eller 0,5 bar.

745 før 1983 lader orginalt 0,5 bar og 745 etter 1983 lader 0,3 bar, dette kommer ann på om det er en M102 eller en M106 (M106 er den nyeste)

M102 og M106 er i hovedsak oppgraderte M30 motorer.

M102 er 3,2 liter og M106 er 3,4 liter.

M102 har orginalt kompressjon på 7,5:1 og M106 har 8,0:1 om jeg ikke husker feil, M30 har en del høyere kompressjon enn dette igjen.

745 motorene er med andre ord lavkompressjonsmotorer, i tillegg så har de lavohm dyser som er noe større enn de dysene som sitter i vanlig M30.

M106 har også underspyling av stemplene, noe M102 og M30 ikke har.

Hvis du bruker turbokitet fra 745 på en 735 så skal ikke dette bli noe problem, men hold deg til maksimum 0,5 bar og juster helst opp bensintrykket litt, gjerne benytt tilleggsprut eller større dyser hvis du ikke oppnår optimalt blandingsforhold.

Når det gjelder girkassene til M30 så er de som regel sterke, så hvis du holder deg til et moderat ladetrykk og steller pent med girkassen skulle du nok ikke få problemer med den.

Det som tar knekken på disse girkassene er som regel konstant hardkjør, spinning, herjing og at man benytter seg av kickdown i hytt og gevær.

Kickdown er selvfølgelig ikke så farlig at du ikke kan benytte deg av den, men som sagt: fornuftig bruk, ikke herjing så går det nok bra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din argumentasjon gikk på at man måtte ha komplett motorstyring fra 745 for å kunne montere turbokit på M30, det var det jeg mente bare var tull..

Og ikke er orginalt trykk 0,6 heller.

M102 har 0,5 bar orginalt

M106 har 0,3 bar orginalt

Noe som ikke er så særlig høye trykk i det heletatt.

Man klarer seg kanskje uten oppjustert bensintrykk også, men det er ihvertfall ikke noe jeg ville anbefalt, da det ikke er en sjangse å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prata med en kar på emm-dport i trondheim i går om den samme motoren, han påsto at det ikke va nå problem med 500-600hk om man tuna rikti, med original blikk å topp. 1bar ladetrykk skulle ikke være noe problem men kunne være fordel å senke komp å skifte rådelager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...