opasb Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 Hei , lurer på om noen har noen bra alternativer til litt "større" motorer for og ha i E30? Tenker jeg har lyst og pakke en 3,8 M5 motor i min 320 til neste sommer. har lyst på litt "grom" motor uten stressvifte... og kansje skaffe meg en stressvifte senere i tiden. Noen som har motorbetegnelsen på 3,8 m5 motoren? vil ha så mye info som mulig. Martin
Ole@Automote Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 Dette er foresten ett storprosjekt er nesten ferdig med min e30 med s3836 motoren som er 315 hk versjon av 3,8 litern men ellers ganske lik
SteffenM2 Skrevet April 15, 2008 Skrevet April 15, 2008 S38B36 er vel et bedre valg utifra det jeg har hørt. 3.6 literen tåler mere, og er mere holdbar. Forskjellen er at 3.6 har 315hk og 3.8 har 340.
Larsinnj Skrevet April 17, 2008 Skrevet April 17, 2008 Tror det blir fryktelig trangt å få en m60 ned i en E30. Det går, men har heller villet satset på s38 da tror jeg.
opt Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 Motor fra e36 m3 (s50b30 eller s50b32) er en sikker vinner. Men s-motorer er ikke billig, skal du gjøre alt så det blir forsvarlig å kjøre må du regne med minst 50 lapper i deler. En mellomting er motor fra e34 530/535. Mange som har satt i disse. Alpina bruker m30b35 i B6. Går godt det også, spesielt hvis du er vant til en m20b20.
Ole@Automote Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 Tror det blir fryktelig trangt å få en m60 ned i en E30. Det går, men har heller villet satset på s38 da tror jeg. Jeg skal love deg att s38 ikke tar noen mindre plass enn M60 jeg har jobbet med begge. Jeg har sverget på neste gang jeg skifter motor på en e30 så blir det e39 M5 maskin eller M60 da jeg har funnet ut att det sansynlig vis blir mindre arbeid, kansje det blir plass til radiator å da
Reset Skrevet April 18, 2008 Skrevet April 18, 2008 3,8 litern er vell dobbelt så dyr som 3,6 også har jeg hørt...
Sandersen Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 bilen blir fryyyktelig framtung vist du ikke gjør noe med torpedoveggen med s38b38 ivertfall, blir ivertfall ikke noe time attack bil mest full fres rett fram.
oddis Skrevet April 20, 2008 Skrevet April 20, 2008 Skal du ha S motor er uten tvil S38B36 den du får mest for pengene av pr. idag. Så kommer problematikken med plassen i andre rekke. Er du ivrig idealsporsliter som får ødelagt nattesøvnen av en missa curb så er nok ikke dette motoren for deg, men mindre du vil gjøre litt seriøst moddingsarbeid for å få den på S14 skala på vektsfordeling. At en M60 er like mye/lite jobb som S38 i E30 har jeg meg noen sterke tvil til. Etter en kikk på "DIY"n som ligger på e30.de er jeg ikke overbevist. Faktisk vil jeg råde de som kan til å droppe S motorer. De koster i grenseland mer enn det smaker. Ved turbo blir forskjellen enda mindre. Ta en titt på slitedel og reservedelspriser til S-motor før du avgjør kjøp. Først da innser du realiteten. Men har man nå engang fått svidd inn M Power merket i hjertet er det ingen vei tilbake.... på godt og vondt En skikkelig sammensatt M50B25, evt som 2,8 er et veldig bra valg. En M30B35 er heller ikke galt. Klart det er en eldre motor (M30), men den duger da til sitt formål. Siden du ikke ville ha morovifte, men derimot lang holdbarhet + greit med power er ikke M60 og M70 gale valg, med mindre du aksepterer at de ikke er satt inn på ei helg. M70 har vi jo sett gang på gang fungerer meget bra i E30 til morokjøring på bane. De er også lattelig billige ifht. R6 motorene. Når skal noen begynne å utnytte denne muligheten? Selv ivrer jeg etter å få prøvd ut litt nyere BMW motorer i E30, diverse morosaker man finner i E60, E90 og E92 ... Et datasprut og litt godvilje er alt som skal til... og det avgjørende, lommeboka. . En V motor med seriøst pulver og moment slik at man kan ligge nært opptil 200km/t i 5 gir med full akselerasjon i oppoverbakke og enda ikke kjenne effekten begynner å avta - ja da skal jeg kassere turbo! Jeg mistenker en slik motor allerede er lagd, men ikke er velsignet av lommaboka enda (Les: S85). Men uansett hvor mye jeg tenker over hvor gromme S-motorene er og hvilket turtall de kan oppnå klarer jeg aldri å ignorere det faktum at M20B25 (evt ombygd til 2,7) er en uhorvelig lettskrudd, enkel, billig, effektsterk og god motor. Ingen bunnpanner som må moddes, motorfester som må customlages, ingen bremseservo som må skiftes, sensorer som må bestilles , eksos som må omsveises, radiatorslanger og braketter som må spesialbestilles, samt elnett som må koples om. Får man morovifte på en slik motor har man etter min mening det mest fornuftige lekeredskap i en E30, pris, arbeid og holdbarthet satt i forhold til hverandre. Det er først etter du har begynt en custom jobb du begynner å verdsette passform og "bolt-on" deler. Ikke et sekund før, det har jeg selv fått smertelig erfare. Gå ikke for en custom motor om du ikke er 110% motivert for å fullføre, ellers vil du bare ende opp med MASSE penger ut av vinduet. Men skal man ha noe rått så kommer det ikke lettkjøpt. M20 er tross alt ikke det råeste i verden, men den fungerer så til de grader med overtrykk, egentlig altfor bra ifht til sine mer sofistikerte konkurrenter som kjemper om E30 trimmerens gunst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå