Gå til innhold

Prosjekt: Anlegg + PC

Anbefalte innlegg

Hadde en tråd på ett annet forum, men det var så liten respons der at jeg legger ut her også :)

Jeg gidder ikke lage en tråd om opplegget hvis det ikke er noen som er interessert i hva jeg gjør :P

Da har jeg alle delene klare, så det er vel bare og sette i gang :)

Dette kan ta litt tid, siden det ikke er deler eller kunnskap det er manel på, men tid.

Planen:

Anlegg:

- Nytt frontsett (JL audio)

- Nytt baksett

- Kicker 12" L7 sub

- 2x alpineforsterkere

- 1F kondensator

PC:

- Hovedkort og harddisk tatt fra en laptop (med wireless LAN)

- GPS-enhet (programvare er ikke bestemt, men har testet MS AutoRoute 2007)

- 7" touchscreen

- 12" widescreen hvis jeg finner en brukbar monteringsplass (tatt fra samme laptop)

- Muligens itegrert touchpad i midtkonsollen en plass (tatt fra same laptop)

- Lite qwerty-tastatur dersom det skulle bli behov for å skrive noe

- Ekstra USB-kontakter integrert i dashbordet (tilfelle det skulle bli behov for tilkobling av ekstra USB-enheter)

Ok, der var planen sånn grovt lagt frem. Da er det bare og starte :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilder av test av pc og skjerm:

Ribbet laptop tilkoblet skjerm:

2gxikqx3bgly27ygbccl.jpg

Test av touchscreen med 1024x768 oppløsning:

hbmd73swpu6dq5n379yj.jpg

Test av touchscreen med 800x600 oppløsning:

s637jwmp7dl1l28yvt7e.jpg

Qwerty-tastatur sammenlignet med nettbankkalkulator for og illustrere størrelsen:

5cmzfu2dsstqdkpodsle.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er på hybelen uten noen form for verktøy klarte jeg ikke vente, så jeg stakk bort på MEKK å gikk til innkjøp av ett sagblad, superlim, maskeringstape og noen skruer.

Så demonterte jeg midtkonsollen for og montere 7" skjermen. Jeg er fornøyd med resultatet :)

Demontert skjerm å ferdigkuttet midtkonsoll:

ldcazy8xyoviyglqb1rt.jpg

Baksiden av skjermen og midtkonstollen:

uuhams1y55dut1tkulyz.jpg

Alt skrudd og limt sammen:

lcathslajlvhbzgurqd3.jpg

Test av skjermen etter demonteringen:

kkfu5rncjl0e9o118qab.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppdatering.. det går sakte fremmover.

Har fått montert midtkonsollen sammen igjen. Må si jeg er fornøyd med resultatet selv :)

1iiroywwzlmor86b0akk.jpg

Ellers så har jeg tegnet opp koblingsskjemaet.. nå gjenstår det bare og faktisk gjøre det :S

dsei9fvjo83cizc1h82c.jpg

Glemte og tegne inn kondensatoren. Det meste er som i ett standard anlegg, men angående pcen er ideen følgende:

Når jeg kinner så starter pcen seg, siden den trenger ett støt for og starte. Når tenningen er på styrer ett rele slik at 12-230v transformatoren får strøm, når jeg slår av tenningen mister altså pcen strømmen. Den går da over på batteri, og jeg stiller den inn til å slå seg selv av etter 5-10 min. Dette kan være praktisk ved flere anledninger.

Jeg legger opp ny strømkrets til LCD-skjermen og CD-spilleren, og ett rele slik at de kun er på når bilen har tenningen på.

Når jeg sier at pcen slår seg av å på mener jeg opp og ned av "suspend to disk" da dette er raskere og vil ikke avslutte noen programmer.

Har skaffet GPS enhet og programvare.

Da tror jeg at jeg har tenkt på alt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble litt nyskjerrig på hvor du gjorde av hovedkortet limte du den bak skjermen eller?

hva slags harddisk bruker du her? usb penn eller vanlig 2.5 hdd?

må si det ble bra =)

Hvis du tenker på selve hovedkortet til PCen blir det montert i bagasjerommet pga. at det er for stort til og ha fremme i dashen. Men har ikke kommet lengre enn og kun montert skjermen :)

Hvis du tenker på det kortet du ser i forbindelse med da jeg demonterte skjermen, så er skjermen i 2 deler. Selve skjermen og ett printkort. Rammen til skjermen er også i 2 deler, der hver av de overnevnte delene sitter på hver sin del av rammen. Jeg delte rett og slett skjermen og limte + skrudde den fast på hver sin side av det sporet som er på innsiden av hullet i midtkonsollen der hyllene/klokken vanligvis sitter.

Jeg skal gå for en standard 2.5" hdd til og begynne med, men siden pcen blir montert i nærheten av suben (a) så skal jeg bytte ut til en 2.5" SSD hdd NÅR den vanlige disken blir ødelag :) (SSD = Solid State Disk) Altså flash med ingen løse deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på en stund med tilsvarende prosjekt, men det lider også under mangel av tid..

Hvor kjøpte du tastaturet?

Alltid spennende å se hvordan andre gjør det.

Jepp... tid er mangelvare :) Men jeg pendler mye mellom Narvik og Tromsø, og neste helg skal jeg til Tromsø.. å da VIL jeg ha pcen opp å kjøre til når jeg skal hjem igjen :)

Kjøpte skjerm og tastatur på http://www.mp3car.com for 1600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går strakk jeg alle kablene på den ene siden av bilen :) Tok ut baksete for og kunne få strekt kablene inn i bagasjerommet. Heldigvis var det plass der de andre kablene gikk.

Satser på og ta den andre siden i dag, og da er det bare bygget i bagasjerommet det eneste som gjenstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på en stund med tilsvarende prosjekt, men det lider også under mangel av tid..

Hvor kjøpte du tastaturet?

Alltid spennende å se hvordan andre gjør det.

Jepp... tid er mangelvare :) Men jeg pendler mye mellom Narvik og Tromsø, og neste helg skal jeg til Tromsø.. å da VIL jeg ha pcen opp å kjøre til når jeg skal hjem igjen :)

Kjøpte skjerm og tastatur på http://www.mp3car.com for 1600,-

Har vært en del innom den siden, men aldri sjekket webshopen. Kjøpte skjerm + diverse fra andre sider.

Mine besteforeldre har spandert Hurtigruten nordover på hele familien så planen/håpet er å bli ferdig til vi skal kjøre hele veien ned igjen til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe du blir ferdig Hansh :)

Jeg kjøpte tastaturet tilfelle det skulle blir behov for å skrive noe.. det kan det fort bli i rutplanleggeren til AutoRoute som jeg bruker i kombinasjon med GPS som jeg kobler til PCen :)

Men fremgang er det :D Dårlig med bilder, men jeg har trukket alle kabler og demontert og montert interiøret. Jeg satt inn ny CD-spiller og koblet opp ny strøm til CD-spilleren samt strøm til skjermen på samme krets. Så da fungerer de helt fint når jeg skrur på tenningen :)

Da er alle kabler i bagasjerommet og klar til og kobles på PC og forsterkere.

Planen videre er og bygge suben ned i hjulbrønnen, slik at den stikker litt opp. Trenger minimum 25 liters lukket kasse, så dette skal gå bra. Deretter legger jeg ett tregulv over hele bagasjerommet som jeg skrur pc og forsterkere på. Og til slutt ett tregulv oppå dær igjen slik at alt blir helt flatt, og jeg mister max 10-15 cm av høyden i bagasjerommet = god plass til bagasje etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå her det lenge siden jeg har oppdatert, men framgang er det. Har bygd kassen til suben, og en plate i bagasjerommet som jeg skal sku forsterkerne, PCen og diverse fast på.

drr2ce9t3tfjl9s7dg7z.jpg

lpy18b8bvnrczg8x1i2y.jpg

Også driver jeg og klargjør PCen for installasjon i bilen, regner med det blir gjort i løpet av dagen i dag.

9hvky55sngl311pnwvmp.jpg

Det som mangler da er og få koblet til kondensatoren som jeg glemte i Tromsø :/ Bygge kassen ferdig og få en plate over det hele slik at alt blir skjult. Ingenting skal vises, og når jeg er ferdig er det ingen andre enn BMW-kjennere som kan se at jeg mangler 10-15 cm av bagasjerommet i høyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foeløpig er planen og senke suben litt ned i kassen og legge gitter øverst å trekke med stoff slik at jeg får trykk igjennom.

Kanskje jeg piffer opp med litt neonlys slik at man kan se suben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...