Gå til innhold

E30 318is Touring *Solgt*

635csi
 Share

Hvilken front skal jeg bruke?  

120 stemmer

1. 1. Hvilken front skal jeg bruke?

• Is-leppe
      23
    • Rieger infinity
      22
    • M-tech II
      76

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med godkjenninga av 316 til 318is motoren?

Når det gjelder godkjenning av m42b18 i 316i Touring, skal ikke dette være noe problem da alle E30 Touring har tilsvarende understell/bremser som 325i/318is. Mulig det er noen små forskjeller i tykkelse av stab.stag, men dette skal jeg undersøke nærmere.

Skal etterhvert få skrevet inn bl.a. senkesett i vognkortet, og tenkte å prøve å godkjenne motorbyttet i samme slengen. Må vel kontakte BT for å høre eksakt hva som kreves i dette tilfellet, og evt. samarbeide med GS for dokumentasjon av understell/bremser. Dersom noen her har gjort tilsvarende er jeg mottakelig for tips angående denne "ombyggingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har hatt en økt i verkstedet i kveld pga. uforutsette bremseproblemer. Grunnet påføring av nesten umenneskelige mengder veisalt på norske veier, har en av de minst tilgjengelige bremserørene på bilen rett og slett rustet i stykker. Hadde heldigvis røra liggende fra før, noe som passet meg ypperlig siden jeg skal på EU-kontroll nå på tirsdag. Resten av rørene var heller ikke noe vakkert syn, så de må vel skiftes etter hvert.

Den dårlige røra delvis demontert etter mange stygge ord og tanker:

zwfvs9le8wvbgth7o55f.jpg

Synderen:

0cavezmwqcc9h1zu5b5j.jpg

Ny bremserør tilpasset og montert:

c23hrs0ezdlhk299rgmx.jpg

Siden jeg først okkuperte løftebukken gjorde jeg div. andre forberedelser før EU-kontrollen. Stramming av håndbrekk og skifte til eksosanlegg med katalysator bl.a. Kjekt med 2 komplette anlegg som lett skiftes etter behov :)

x88h4xv5ijy9ax6i3k2x.jpg

Kommer vel med en rapport i etterkant av EU-kontrollen tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen EU-godkjent! :D

I første runde ble den ikke godkjent pga. unormalt høy co-verdi (7.6%). Etter å ha spurt meg frem her på forumet fant jeg synderen, nemlig luftmengdemåleren. Ved første måling brukte jeg en LMM som tilsynelatende skulle være fra en E30 318is (kjøpt av en kar her på forumet :twisted: ) Denne viste seg å være fra en E36 318i!!

Satte derfor på min gamle som fulgte med motoren, og fikk bedre resultater. Kloke hoder kunne fortelle meg at jeg burde stramme fjæra på denne litt, hvilket jeg gjorde. Endte opp med å stramme 5 hakk, noe som resulterte i en co-verdi på 0.21% :D

Sender en takk til de som har bidratt til dette resultatet :)

Klart for litt LMM-kirurgi:

9mz9p3au6wswlhi3lm78.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bilen er teknisk bra nå da hvertfall :) Det kosmetiske står igjen ennå.

Kom plutselig på at jeg skulle montere nytt senkesett i dag siden løftebukken var ledig. Som nevnt tidligere har jeg montert Apex 60/40, men dette settet er egentlig for 6-syl touring. Har ikke vært fornøyd med høyden foran, så derfor kjøpte jeg for en tid tilbake et Supersport 60/40 som er beregnet for 4-syl. (siden FK kunne ikke levere til 4-syl touring)

Rakk bare å skifte foran i dag, skal skifte bak i morgen eller i løpet av helga.

inodi2i3guixg9a7pc2m.jpg

nra9lxr9ujshzewtbylq.jpg

Nå ble høyden foran meget bra i forhold til Apex-fjærene. Skal ta bedre bilder når jeg har montert hele settet så man ser bilen i sin helhet. Måtte legge klosser under hjula for å få bilen av løftebukken, så lavere har den garantert blitt. Apexdemperne lot jeg bare stå på, og kombinasjonen ble ganske stivt.

q5du7v5n85waja4i8ze0.jpg

Har forøvrig kjøpt nye felger som forhåpentligvis kommer i posten om ikke lenge. Vil ikke avsløre hva det er ennå, men kan si at den passer bra sammen med den optiken jeg har tenkt å ha på bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert senkesett bak i går. Monterte samtidig Supersport bumpstop som jeg hadde liggende.

Er godt fornøyd med høyden på bilen nå. Ørlittegrann "tyskerstuk", men det trengs på Touringen så den ikke ser så sidrompa ut :D

Bilder av hele bilen kommer når jeg får vasket den og montert 15" BBS vinterfelgene mine.

o7suit1k50pww6zwj8lh.jpg

qq3mn57222d3oqd6fahp.jpg

rxi39vxq0gafaov2de0y.jpg

1 sett med pent brukt Apex 60/40 til 6`er Touring legges tilbake i delelagret:

7qo6uhagkdvsf8s5dl43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat rustfri de andre rørene nei kan man si (veisalt :evil: ).

Det ser faktisk værre ut på bildet enn det egentlig er. Selve røra er ikke så værst, men mutteren er dårlig. De skal likevel skiftes så snart jeg får kjøpt inn delene jeg trenger. Blir vel så jeg skifter ut både rørene og selve t-stykket når jeg først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på Posten og hentet felgene mine :D Ingen overraskelse at det var nettopp Hartge kanskje, hehe :) Går for tilnærmet full Hartge-optikk nå som dere sikkert skjønner.

Vil i samme slengen sende en stor takk til deg Trond e30 cab som ene og alene fikk istand denne handelen. Trodde jeg gikk glipp av disse felgene da de lå ute for salg her på Bimmers, men dette fikset du elegant. Har vært på utkikk etter sånne felger i lang tid, så dette setter jeg virkelig stor pris på Trond :)

Nå er det bare å bestille dekk og vente på våren :)

Vurderer å kjøre med 195/50-16 som disse felgene ble levert med originalt etter som jeg har forstått. Alternativet er 205/45-16, men pga. senkingen, og innpresset på disse felgene, tror jeg det holder med 195/50.

7,5x16 ET25:

68n60he1e8xeocd89lmh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Har ikke fått vært innom her da jeg har akkurat kommet hjem fra sykehuset etter litt operering i magen :( .

Jaja nå er det bare å kose seg på sofaen med bimmers noen dager.

Der var felgene godt fremme. Godt at du ville bruke de til prosjektet ditt.

Var kjedelig å selge disse felgene, men hadde ikke samvittighet til å bare ha de liggende i bakgården.

Gleder meg til å se felgene på bilen med en gang frosten gir seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at felgene blir brukt av meg da ja, hehe :)

Skal få bestilt dekk i nærmeste fremtid, så blir de nok prøvemontert så snart sesongen tilsier det. Stylingen er ikke helt på plass ennå heller, så jeg må nok dessverre vente litt ennå med å bestille lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vaska av værste dritten i dag, og tok noen bilder som viser resultatet etter ny senking. Godt fornøyd selv hvertfall.

Alt for stor dekkdimensjon på BBS`ene (185/65-15), men de fyller hvertfall hjulbuen, hehe :)

lpjg3u048rcexgekm8dv.jpg

ilg2j0by93ulxyiop67c.jpg

oqv2o0u8tas838rbd9vf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte i utgangspunktet ikke E30 Touring før jeg kjøpte denne mer eller mindre som et impulskjøp. Men nå blir jeg bare bedre og bedre fornøyd. Morsomt å følge med på de forskjellige Touringprosjektene her inne også, så får man litt inspirasjon.

Gleder meg til å få montert styling og felger ja. E30 Touring med Hartgeoptikk er såpass utradisjonelt at det bare MÅ bli bra, hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...