Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! har tenkt meg å handle en 528i e28.. men har veldig lite erfaring med disse bilene.. er det bra bil solide motorer? osv. hva må jeg gjøre for å få den fet? setter stor pris på svar og bilder :shock:

Skrevet

Dette er gamle biler nå og jeg tror derfor at interessen er litt begrenset her inne... det er vel ikke så alt for mange kjørende eksemplarer igjen heller. Jeg mener imidlertid at så gamle biler bør være mest mulig originale... alternativt bør en E28 evt. se ut som bilen på bildet... :wink:

7906_1024.jpg

Skrevet

E28 er veldig fine biler, men man skal lete lenge om man skal ha seg en bil i god stand (til en overkommelig pris)

Fredrik: Spiller det noen rolle hvor gamle de er? Originale må de være uansett!

Skrevet

E28 er kjekke biler. 525i og opp har den solide M30 motoren. Det vanskelige blir å finne et bra eksemplar med lite rust...

Interiør bør også være komplett.. Lykke til :-)

Skrevet
E28 er kjekke biler. 525i og opp har den solide M30 motoren. Det vanskelige blir å finne et bra eksemplar med lite rust...

Interiør bør også være komplett.. Lykke til :-)

E28 525e og 528e har faktisk M20 motoren... og 524d/524td har en M21 motor som i realiteten er en dieselkonvertert M20 motor.

Håkon: Joda... jeg liker som kjent originale biler best, men jeg har et inntrykk av at jeg er litt konservativ på akkurat dette punktet. Når det gjelder eldre bilmodeller er det imidlertid ingen pardon... de skal være mest mulig originale for å være interessante... :wink:

Skrevet
Øhh, har 525i, 528i M30 motoren?. Og har 525e og 528e M20?

Ja.... !

E28.... 518 (M10), 518i (M10), 520i (M20), 520i (M20), 525i (M30), 525e (M20), 528i (M30), 528e (M20), 535i (M30), 524d (M21), 524td (M21) og M5 (M88... som senere ble videreutviklet til S38).

Skrevet
Hei! har tenkt meg å handle en 528i e28.. men har veldig lite erfaring med disse bilene.. er det bra bil solide motorer? osv. hva må jeg gjøre for å få den fet? setter stor pris på svar og bilder :shock:

En E28 er ikke et dumt valg, iallefall ikke 528i. Noen problemer må du regne med, men generelt sett så er det veldig gode biler, tross alderen. Du bør kjøpe en facelift 09/84 og oppover da disse er finere og går bedre pga. ny diff.

En E28 har nesten alltid rust, men sjekk at det ikke er store hull i gulv, dempertårn, der panseret festes i karosseriet, kanaler og under forskjermer.

Der det er bobler i lakken er det uansett rust. Dører osv. er også ganske utsatt for rust, men de er ikke dyre å kjøpe nye.

Det meste er å få tak i nytt til E28, så det er ingen problem med deletilgang osv.

Bilde057.jpg

CIMG0163.jpg

CIMG0158.jpg

Skrevet
Hva satt det av veiv og råder i 528e? Rart ikke fler stroker M20'en til 2,8l istedenfor 2,7l.

Betegnelsen 528e er litt misvisende (ikke akkurat en ny overraskelse)... M20B27 motoren i denne modellen har et motorvolum på 2693 cm3.

M30 motoren ("storseksern") var mer fleksibel når det handlet om slagvolum... den minste hadde et volum på 2494 cm3 (M30B25) og den største et volum på 3795 cm3 (S38B38). S38 motoren var som kjent en oppgradert versjon av M88 motoren... som igjen var en videreutviklet variant av M30 motoren.

Skrevet

så m30 er en grei og solid motor å byge turbo på??? skal hend å se på en e28 528i snart vilke plasser er de utsatt for rust?? hva skal jeg se etter??

Skrevet
så m30 er en grei og solid motor å byge turbo på??? skal hend å se på en e28 528i snart vilke plasser er de utsatt for rust?? hva skal jeg se etter??

Motoren er også så og si skuddsikker sålenge den får olje og kjøling. Får den lite olje har du rådebank, koker den så blir nesten garantert toppen skeiv.

Alle 528i har check control panel. Bremslicht skal lyse når bilen startes uten at du trør på bremsen, det skal forsvinne når du tråkker på bremsen. Sjekk at alle lys fungerer, spesielt Motoröl og Kühlwasser da dette er de to virtigste tingene.

Hør godt på motoren om den har noen lyder, klakking e.l. Den skal tikke, men det er ikke noe problem å høre om det er ventiltikking eller dysetikking.

Sjekk for hvit/blå røyk (toppakning/oljeforbruk), sjekk at giringen er fast, pass på at bilen ikke er vinglete, rister eller lager klonkelyder når du kjører over f.eks. humper osv. (foringer), sjekk det elektriske om det er noe elektrisk ekstrautstyr i bilen, og sjekk takluka, vinduspakninger o.l. for lekkasjer.

Pass også på at bilen ikke koker på tomgang (viskosekobling på vifte), at den ikke lukter bensin med vinduene åpne (bensinutluftningstank),

Pass også på at bensintanken er tett, da den ligger MEGET dumt til, rett bak høyre bakhjul.

Tror jeg har summet opp det mest viktige ang. E28 i disse to postene nå.

Er det noe mer, så er det bare å spørre :) Si ifra hvordan bilen var etter du har prøvd den også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...