Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På eldre biler med 20-pins tror jeg at den EDIABAS/INPA-interfacen mangler en diagnoselinje (L) for å få kontakt med alle modulene.

Dersom du behersker loddesjangeren er det mulig å modifisere VAG-COM klonene som går billig på ebay.. :)

Skrevet
Kunne du sendt link til et slikt?

http://motors.shop.ebay.com/items/vag-kkl

Nå finnes det flere produsenter av disse, men så lenge det er mulig å komme til kretskort og det er basert på en FTDI serie-usb konverter så skal de la seg modifisere.

(Enkelte ini-filer i Ediabas og inpa må i tillegg modifiseres før bruk.)

I hovedsak går det ut på å koble sammen to bus-pinner i OBD2 kontakten (7+8?) og muligens bytte om 2 av bus-pinnene alt etter hvordan interface det er.

MERK: Jeg vet ikke om denne støtter biler eldre enn e46/39 pga at de har en ekstra bus de kjører diagnose over. I så fall må du ha ett ADS-basert interface..

Flere detaljer får jeg eventuelt komme med når jeg er hjemme hvor jeg har alle papirene mine :)

ca 700nkr+frakt for denne som brukes med shitty carsoft programvare eller BMW's eget INPA med interface til 100-200kr...?

Ser den er til Carsoft....funker denne på INPA da?

Jeg kan teste neste gang jeg får mulighet

Skrevet

Interface'n til Carsoft fungerte også på INPA 5.0...

Nå har jeg nettopp forsøkt en modifikasjon av et slikt vag-com inteface, og det fungerte bra med inpa hvertfall :D

Pinne 7 og 8 i OBD pluggen måtte kobles sammen, legge inn oppdaterte drivere fra http://www.ftdichip.com/ og sette adapteret til rett com-port.

r8bywiw7wjkw51n9qr40.jpg

zi3bgnh15isszrikq8kp.jpg

s960t9bz87u49mdzmu79.jpg

0l470099m3lzktryu70p.jpg

Nå var det ikke montert pinner i alle hullene i pluggen, så jeg måtte flytte litt om - derav de ledningene mellom interface og obd2-plugg.

  • 11 months later...
Skrevet

Ørjan.

Har du noen erfaringer med Carsoft V74 for mercedes? Har fått programmet opp og gå, men får feil når jeg skal til og koble meg til bilen. Feil i forbindelse i interface, bil eller pc. Bruker et VAG com interface. Prøvde og lodde pinne 7 og 8 ilag. Er forøvrig bare 4 pinner ibruk på mitt adapter.

Pinne: 5,7,15 og 16

Ifølge pinliste er:

5= Electronic ground (Kl.31)

7=MSM/CDI/ME

15=Kl/TAU (skjønner ikke hva denne er)

16=Plus (Kl 30)

Har du noen forslag.

Legger ved screenshot av komplett pinnliste:

u6ftzwnh3q2yd5y68noh.jpg

Skrevet

Jeg har ikke forsøkt CS for mercedes nei...

CS-BMW interfacet inneholder en microprossesor som kommuniserer med CS ved bruk. Dette slik at ikke hvilket som helst interface skal kunne brukes bare man får tak i software (kopibeskyttelse).

I tillegg lurer jeg på om ikke CS-BMW kjører en litt annen type kommunikasjon mellom software-interface (andre linjer i serieport?)

Dersom CS-Merc er bygd på samme lest, vil ikke CS få svar fra microprossesor i VAG-Interface og dermed gi deg feilmelding.

En eventuell crack som fjerner denne hardwaresjekken vil i teorien kunne fungere, men jeg har ikke vært borti noe slikt..

Skrevet

Hmm, er ikke rund socket på nyere mercedes. Bruker vanlig OBD ll interface. Må vel bare bestille meg et CS interface og håpe jeg får det og fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...