Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir slik som selgeren sa til me da jeg kjøpte min e39,man kjøper ikke en slik bil for at den skal være billig i drift,er man ute etter det så kjøper man noe annet..

eller sånn som jeg sier,vil den ha mer bensin så skal den få det;-)

Skrevet

De er jo ikke direkte bensingjerrig i forhold til nye storbiler, men høyt forbruk pga feil på bilen trenger man da ikke å godta.

Jeg har hatt under 0.7 l/m på langkjøring og rundt literen på småkjøring. Med automat kan du legge på en desiliter til. Sef har kjørestil og bredde på hjul noe å si for forbruket.

Skrevet

Måler dere utelukkende via kjørecomputeren, eller måler dere skikkelig - full tank, antall mil og dele etc? Kjørecomputere er stort sett veldig optimistiske. Når 1.6 bensin bruker 0.6-7 og moderne dieseler 0.5-6 har jeg vondt for å tro at en E39 greier 0.6 reelt med såpass "stor" motor og vekt. Høres ut som en amcar-syklubb hehe, total fornektelse.

Skrevet

Måler min E39 530d på manuell-metoden hele tiden. Stort sett er computeren ca 5% optimistisk. Kjører med litt for små dekk og regner med mesteparten er relatert til dette. Tomgangskjøring er vel ikke medregnet snittforbruket til computert?

Skrevet

Grunnen for min bekymring er at de jeg har snakket med som kjører/har kjørt e39 520 IAT, sier at de ligger på 0,8-0,9 på langkjøring og 1,1-1,2 på bykjøring. Når min da bruker 1,15 på fin langkjøring, så ønsker jeg ikke å hive 5000,- som det i mitt tilfelle vil være på et år ut vinduet. Har til nå kjørt på nye piggfrie 205/65-15 vinterdekk, men skal skifte over til nye sommerdekk (215/55-16) før helgen, og skifte plugger og luftfilter også. Vet ikke når dette ble skiftet sist, men bilen har fulgt alle servicer. Jeg har målt med full tank og kjørte kilometer. Har ikke lært meg kjørecomputeren enda :oops:

Skrevet

Full tank og nullstilling av teller.

Beste måling var 100,6mil på 68.5l. Ca 60mil langkjøring og 40 mil småkjøring. Forbruket på 0.68 var så lavt at jeg lurer på om det skjedde en feil :)

På landeveiskjøring er nok forskjellene mellom såkalte bensingjerrige biler og de litt mer motorsterke bilene mye mindre. Tenk bare hvor mye mer gasspådrag man må ha for å følge køen opp bakken når man har en liten motor. I byen derimot blir forskjell i forbruk ganske merkbart.

Skrevet
Måler dere utelukkende via kjørecomputeren, eller måler dere skikkelig - full tank, antall mil og dele etc? Kjørecomputere er stort sett veldig optimistiske. Når 1.6 bensin bruker 0.6-7 og moderne dieseler 0.5-6 har jeg vondt for å tro at en E39 greier 0.6 reelt med såpass "stor" motor og vekt. Høres ut som en amcar-syklubb hehe, total fornektelse.

Blir jo antakelse uansett, når jeg målte min på 0.72 på mila på langkjøreing (ca 30 mil) Da med vinterdekk i orginal dimension passerte jeg en av statens "Din hastighet er" bokser. Jeg hadde da 70 på nåla i bilen og min målte reele hastighet var 62km\t.

Så jeg anser at man faktisk ikke kan måle det virkelige forbruket på en bil på egenhånd. Men man kan måle sitt eget forbruk. For det varierer med type dekk man har og hvor nøyaktig computer man har.

Skrevet

Regner med at det blir et avvik pga km teller, men samtidig har jeg en følelse av at telleren er mer nøyaktig en speedometeret. Ikke vet jeg.

Det er uansett denne måten vi alle bruker når vi måler forbruk, og avviket pga dekk og speedometer kan ikke bli så stor som 40-50%. Da mener jeg det er noe feil på motor.

Jeg kan teste ut neste helg når jeg skal på langtur :)

Kjører Bergen-Kambo (Moss) via Hemsedal. Gule sider oppgir strekningen til 555km. Sommerdekkene mine har profil 225/50-16" og har derfor mindre omkrets enn standarddim på bilen (-2.5%). Da skal avviket på km øke enda mer. Jeg får flere km på telleren en det som strekningen skulle tilsi. (555<)

Skal samtidig sjekke forbruket. Kjører på 98 bensin for tiden, noe som sies skal gi mindre forbruk. Det blir min første måling jeg kan sammenligne med tidligere langkjøringsmålinger for å se om dette stemmer.

Dette blir spennende :)

Skrevet

`Har en 523iat og snittet mitt ligger på 1,3 på småkjøring. Billigste jeg har kjørt er på 0,8 på langkjøring. Bilen tusler og går som ei klokke, men synes forbruket er vel høyt......... Vil en lamdasonde bli slitt etter bruk, så det lønner seg å bytte?

• 1 year later...
Skrevet

Kan du beskrive litt mer?

Skal kjøre til Spania om tre uker. Og da hadde det ikke vært feil om den gikk noe billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...