Gå til innhold

Gammel BMW, nær døden? :/


KiReSt
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520i e34 -89 som begynner å ta litt på kilometera ca 333 000. Har hatt litt service på motoren etter topp pakningen hadde lekki (ca. 5000km sia), nå har bilen blitt ennå mer plagsom;

Det hender den ikke klarer å starte, den bare står å går på starteren og trenger litt hjelp med gass når jeg hører motoren vil igang.

Et annet problem er at den har begynt å slite litt med å stå på tomgang. Lurer på om den kansje bare går på 3 sylindre eller noe, hele bilen vugger, ustabilt turtall, og til tider (rett etter opstart) klarer den ikke å oppdrettholde turtallet så den kvæles, må da hjelpe til med full gass, tar ca 4-5 sekunder før den da klarer å reagere. når den endelig går høyere på turtallet er den eneste utveien fra problemet å kjøre 20-30 meter, da blir alt som normalt igjen.

Motoren driver også å "tikker" lurer fælt på hva det er.

Og nå for litt siden slo den seg plutselig ennå mer vrang, skulle nesten tru motoren stopper i enkelte glimt, spesielt når jeg akselerer under 3000rpm. Derimot om jeg legger den nærmere 4000rpm fungerer det bedre, eller om jeg hjelper til med clutch når jeg akselerer. Har prøvd både injection rens og kondens fjerner for dette.

Noen med peil som kan ha anesle på hvor feilen ligger? må jo være noe allvorlig:/

Er såpass glad i den bilen, har veldig lyst til å en dag skru ut hele motor rommet og bytta alt av slite deler, fiksa rust, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den går på 3 sylindre hørtes skummelt ut! At de 3 resterende skulle slutte å fungere må du jo bare få sjekka med en gang meine eg iallefall. Har du prøvd med ein go oljeskift og nytt oljefinter? Nye plugger kan vel ikkje skade det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må nok legge litt penger og ikke minst arbeid i denne bilen..

Men du bør og må sjekke tilstanden på karosseri og "bærende konstruksjoner".

Ingen vits i å legge masse arbeid og penger i et vrak liksom. Billige E34 finnes i massevis så det er lett å få tak i en annen/"ny" bil eller delebil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 3 sylindre ikke tenner kan være pga fuktighet rundt tennpluggene ( vann feks), coler som er gåen ( de 4 kanta greiene du ser under dekselet på motoren) og såklart dårlige plugger.

Tar du ut pluggene kan du kontrollere de og se om de har tendenser til større problemer. Feks om de er svidd, svarte osv. Finner bilder av slikt i både bentley manualen og på internett.

330 000 begynner å bli et stykke så kanskje like greit å handle seg en "ny" som bare har rulla en 200 000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den er tungstartet, prøv og ha tenningen på ca 10sek før du slår inn starten, dette vil da sørge for at elektronikken får justert seg og at bensinpumpa får frem litt bensin.

Angående tomgangen ville jeg prøvd og rense tomgangsregulatoren(henviser til en super "do it yourself" skrevet av Gunnar: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7284

Angående tikkingen ville jeg skrudd av topp dekselet ( ikke hele toppen) og justert ventilene og sjekket kammen for slitasje.

Hvordan kødder den under akslerasjon ? fjusker den? kutter den helt for så og komme seg ? men skift plugger og eventuelt mål motstanden fra coil og ut til pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må nok legge litt penger og ikke minst arbeid i denne bilen..

Men du bør og må sjekke tilstanden på karosseri og "bærende konstruksjoner".

Ingen vits i å legge masse arbeid og penger i et vrak liksom. Billige E34 finnes i massevis så det er lett å få tak i en annen/"ny" bil eller delebil :-)

Trur det ikke er stort med rust annet enn på utsiden og på eksos potta, sideskjørtene er ganske ned rustet enkelte steder ellers bare små flekker rundt tanklokk, side blinkers o.l.

Tid regner med at jeg kommer til å få nok av fremover, har en annen bil jeg kan bruke om jeg parkerer denne. men har ingen aning i hvor mye det vil komme på om alt av slitedeler skal byttes. har litt lyst til å demontere store deler av motor rommet og evt. gir systemet for å bytte alt av pakninger, slitedeler evt. rustne skruer o.l.

At 3 sylindre ikke tenner kan være pga fuktighet rundt tennpluggene ( vann feks), coler som er gåen ( de 4 kanta greiene du ser under dekselet på motoren) og såklart dårlige plugger.

Tar du ut pluggene kan du kontrollere de og se om de har tendenser til større problemer. Feks om de er svidd, svarte osv. Finner bilder av slikt i både bentley manualen og på internett.

330 000 begynner å bli et stykke så kanskje like greit å handle seg en "ny" som bare har rulla en 200 000?

Trur ikke det er tennpluggene hvertfall, de ser ganske fine ut, har trudd det kunne vært fordeler lokket og rotoren siden det var ganske slitt, men det er bytta uten noe særlige forbedringer.

Begynner å bli ett stykke ja, men har lyst til å shine opp motor og drivverk, har ikke stort med erfaring rundt det, men har hvertfall lyst til å prøve å bytte det meste som ikke er alt for dyrt. Når det kommer til motoren, hvor mye bør jeg bytte der for å få den til å bli "så god som ny"? hele, eller holder det med toppene og pakkninger osv?

Det at den tikker er vel bare ventilløfterne som er litt dårlig justert. Av med toppen og sjekke :)

Aner ikke hva som gjør at den bare går på 3 sylindre :o

Er det lett å skjekke/justere dem? evt veit du om en hjelpende guide? Har mye mekansike ferdigheter og slikt, men har ikke kommet så langt at jeg har skrudd opp en motor før. Tenkte en gang må jo bli den første, gjerne nå :)

At den er tungstartet, prøv og ha tenningen på ca 10sek før du slår inn starten, dette vil da sørge for at elektronikken får justert seg og at bensinpumpa får frem litt bensin.

Angående tomgangen ville jeg prøvd og rense tomgangsregulatoren(henviser til en super "do it yourself" skrevet av Gunnar: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7284

Angående tikkingen ville jeg skrudd av topp dekselet ( ikke hele toppen) og justert ventilene og sjekket kammen for slitasje.

Hvordan kødder den under akslerasjon ? fjusker den? kutter den helt for så og komme seg ? men skift plugger og eventuelt mål motstanden fra coil og ut til pluggene.

Skal prøve på å ha den i tenning litt før jeg starter opp, var bare et råd fra andre jeg har fått om å starte rett opp i tilfelle det skulle være lite strøm (hender jeg glemmer å ta ut det som er i sigarett tenneren bl.a. :P)

Prøvde faktisk Gunnars guide i går ;D Trur det har hjulpet litt, den holder ganske stabilt turtall på tomgang nå. Men er fremdeles det problemet som oftest skjer ved kaldstart, den klarer ikke alltid å få turtallet opp, så jeg må tvinge den igang med gass. oppdrettholde 3-4000rpm er heller ikke bare bare, slipper jeg opp litt begynner den å dø, og da må jeg bare gi på fullt igjen. når jeg for den i 3-4000rpm må jeg bare ta av brekket å kjøre for at den skal bli fin.

Trenger bare å ta av topp dekselet? Hadde vært veldig fint om jeg hadde klart å skjekka/fiksa asap, trur ikke bilen har så godt av å bli kjørt sånn den er nå:P

Under akselerasjon, litt vanskelig å forklare, men kjennes ut som motoren "tar seg en pause" når da motoren er koblet rett på giret er den nesten så den vil ha bilen til å stoppe, men farten tvinger motoren videre. Tråkker jeg litt inn med clutchen og drar opp litt turtall akselerer det ganske brukbart da, da merker jeg ikke nøkkene.

Måle motstanden der er nok fort gjort, den skal vel være på så nært null som mulig?

hørtes ikke bra ut. løst å selge bilen til me? :wink:

Er for glad i den, og har lyst til å sette av mye tid for å få den strøken, derimot om du kommer med en veldig god pris kan jeg ikke si nei, men pga tilstanden den er i nå er den nok ikke vært stort uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger bare og skru av topp dekselet for og stille ventilene, er gjort på 1-1,5 timer. Det du må være obs på er at motoren er nødt til og være IS kald. Du klarer det med teknisk innsikt og haynes boka. Da klarte vertfall jeg meg. Av verktøy trenger du 10mm fast, bladføler, middels tykk ståltråd eller veldig tynt skrujern( til og vri den eksentriske "skiva" som regulerer avstanden fra løfteren til selve ventilen. Så må du også huske nye toppdeksel pakning og 4 nye gummeknotter som skal ligge der også, de vet det på bavaria hva du skal ha.

Angående det med tomgangen. Hvordan kjentes stempelet inni tomgangsregulatoren ut da ? og en annen viktig ting, hvordan ser luftfilteret ditt ut, er det gale nok kan det være en av grunnene til tomgangsproblemet ditt og det ander turtallsproblemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haynes boka? Høres ut som om det er noe jeg bør anskaffe.

"stempelet inni tomgangsregulatoren"? tenker du på ventilen inni den som åpner og lukker? Er bare den jeg så på, hjalp litt å rense den hvertfall, den var noe hard å vri uten å fysisk dytte den i starten, men renset opp og da lot den seg vri med å bare rykke litt i regulatoren. luftfilteret er fint, hørte noe om at det kunne være luft mengdemåleren, i og med at jeg nå også har funni ut at bilen nøkker ikke av akselerasjonen i seg selv, men når jeg tråkker inn gassen en anelse for fort, er ikke mye som skal til. men treeeeege bevegelser på gassen klarer den veldig fint.

Det med at den var lei å starte løste seg ved å bare vente noen sekunder på tenning før jeg vrir over til start, selvom det virker jo litt rart at det er nødvendig nå og ikke vanligvis.

Var en kabel inn til motoren, ikke heeelt sikker på hva den var til, men ganske sikker på at den må byttes, mens bilen står på tomgang, og bilen gynget som om den bare kjører på 3 sylindere bøyde jeg på denne i enden, i noen posisjoner gikk motoren som den skulle på tomgang, alle sylinderene var i drift. (tikkingen var desverre der da, der må jeg få justert de ventil løfterne).

Virket også som om det er noe rart med trykket, når jeg skrur opp lokket til olje påfyllingen, er det normalt at motoren endrer "oppførsel"? var to veldig farsjellige lyder med og uten lokket på når den sto på tomgang. Hørtes faktisk ut som om den gikk normalt da (med tikking).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få tid til å justere ventilløfterene i morgen, trur tomgangs problemet blir borte om jeg fikser kabelen der som det var litt slark i der. Ser frem til å endelig kunne få bilen i stand igjen nå som jeg vet litt mer om hva feilen er.

Må takke dere alle så langt for deres innlegg. Har hjulpet en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar av oljepåfyllingslokket vil trykket slippe og tomgangsregulatoren vil da justere opp tomgangen.. Ville sjekket de to hovedfølerene på bilen.. Lamdbda og LMM

Ja fikk nettop vite det med lokket av en kamerat nå også.

Lamdbda og LMM aner nå ikke jeg helt hvor er eller hva de gjør, men siden kabelen satt så dårlig som den gjorde og tomgangen gikk mye bedre når jeg holdt den i en riktig posisjon går jeg utifra at den er slarkete og slitt, prøver å fikse/bytte denne før jeg skjekker de følerene du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er ivrig til å lære så da finner du ut av det meste :-)

Lærer mye av å kikke og lese litt i rep. håndboka i ledige stunder ja.

Fiks og hold på med en ting om gangen, f.eks. nå baler du med motor, så kan du pusse rust, så hjuloppheng o.s.v. Da går du ikke lei så lett og kan handle deler etter økonomi.

Har du plass til å ha bilen "i hus"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er ivrig til å lære så da finner du ut av det meste :-)

Lærer mye av å kikke og lese litt i rep. håndboka i ledige stunder ja.

Fiks og hold på med en ting om gangen, f.eks. nå baler du med motor, så kan du pusse rust, så hjuloppheng o.s.v. Da går du ikke lei så lett og kan handle deler etter økonomi.

Har du plass til å ha bilen "i hus"?

Ja, har veldig lyst til å lære meg mer om bil, har utdannelse som automatikker(elektro, mekanikk, hydreulikk, pneumatikk, prosesser og styringer) så føler jeg har den grunnkunnskapen jeg trenger. Økonomien er jo klart det som holder meg mye igjen, men har lyst til å skru ut motor og drivverk for å få dette i en så god stand som mulig. evt. kansje skaffe et større motor å sette inn. Men du har nok et poeng, prøve å gjøre en ting om gangen. Har jo lyst til å skru ut alt som er og pusse opp dette, men økonomien slår nok sikkert ned der. Trur jeg skal lystre rådet ditt der. Kan prøve å ta det som er best å gjøre uten motoren montert mens den er ute, og heller ta resten bit for bit.

Fikk ikke tid til å skjekke ventilløfterene i dag, skal prøve å få gjort det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...