Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

når det gjelder tikkingen kan jeg nesten garantere at det er kammen som er slitt, disse motorene er mye plaget med det.... oljerøret i toppen går ofte tett og det blir ikke skikkelig smøring.. du må da mest sansynlit bytte alle vippearmene og kammen, hvis du vil kan jeg ta bilde av kammen min og vippearmene så du kan få se hvor alvorlig slitt de var før bytte...

Skrevet
Haynes boka? Høres ut som om det er noe jeg bør anskaffe.

"stempelet inni tomgangsregulatoren"? tenker du på ventilen inni den som åpner og lukker? Er bare den jeg så på, hjalp litt å rense den hvertfall, den var noe hard å vri uten å fysisk dytte den i starten, men renset opp og da lot den seg vri med å bare rykke litt i regulatoren. luftfilteret er fint, hørte noe om at det kunne være luft mengdemåleren, i og med at jeg nå også har funni ut at bilen nøkker ikke av akselerasjonen i seg selv, men når jeg tråkker inn gassen en anelse for fort, er ikke mye som skal til. men treeeeege bevegelser på gassen klarer den veldig fint.

Det med at den var lei å starte løste seg ved å bare vente noen sekunder på tenning før jeg vrir over til start, selvom det virker jo litt rart at det er nødvendig nå og ikke vanligvis.

Var en kabel inn til motoren, ikke heeelt sikker på hva den var til, men ganske sikker på at den må byttes, mens bilen står på tomgang, og bilen gynget som om den bare kjører på 3 sylindere bøyde jeg på denne i enden, i noen posisjoner gikk motoren som den skulle på tomgang, alle sylinderene var i drift. (tikkingen var desverre der da, der må jeg få justert de ventil løfterne).

Virket også som om det er noe rart med trykket, når jeg skrur opp lokket til olje påfyllingen, er det normalt at motoren endrer "oppførsel"? var to veldig farsjellige lyder med og uten lokket på når den sto på tomgang. Hørtes faktisk ut som om den gikk normalt da (med tikking).

Du snakker om en kabel, hvilken kabel er det? har du mulighet til å ta bilde av motoren og hvor denne kabelen går?? har muligens samme problemet selv på en e30.. (ikke meningen å "stjele" tråden din, men det kan jo være griet å vite hva du snakker om :) )

Skrevet

Byttet bensinfilter i nyere tid? Problemene du har med akselrasjonen minner litt om samme problemer jeg hadde på en 323, begynte med småfusking ved hard akselrasjon,til at den "tok pauser",måtte gi den forsiktig gass for å få opp turtallet. Etter mye feilsøking,så byttet jeg bensinfilteret bare for å prøve "alt",da gikk den som ei klokke igjen! Men i det tilfelle viste det seg at det var kommet grus i tanken,så tok ikke så lang tid før problemet var tilbake. Men er jo vært å prøve kanskje,ikke så dumt å bytte med visse mellomrom uansett.

Skrevet

Har byttet Luft mengdemåleren nå, og hatt av toppdekselet for å justere ventil løfterene. Noen av dem var helt skjeive. Nå fungerer bilen neeesten perfekt :)

Tikkingen er borte, "haltinga" på gassen er borte, bilen starter fint uten å ha på tenning i flere sekunder. Bare å starte rett opp :)

Eneste som er igjen nå trur jeg må være kaldstarteren. På kaldstart Må jeg hjelpe den med gass rett etter den har startet. Bilen gjynger litt når den står på tomgang uten gass etter kald start, men når den er blitt litt varmere er alt godt som gull :D

Hei!

når det gjelder tikkingen kan jeg nesten garantere at det er kammen som er slitt, disse motorene er mye plaget med det.... oljerøret i toppen går ofte tett og det blir ikke skikkelig smøring.. du må da mest sansynlit bytte alle vippearmene og kammen, hvis du vil kan jeg ta bilde av kammen min og vippearmene så du kan få se hvor alvorlig slitt de var før bytte...

Heldigvis var det ikke dette som var problemet da, så du slipper å ta noen bilder ;) ..men om du har lyst må du gjerne vise meg det eksemplet på hvordan det Ikke skal se ut, så jeg vet til en annen gang^^

Byttet bensinfilter i nyere tid? Problemene du har med akselrasjonen minner litt om samme problemer jeg hadde på en 323, begynte med småfusking ved hard akselrasjon,til at den "tok pauser",måtte gi den forsiktig gass for å få opp turtallet. Etter mye feilsøking,så byttet jeg bensinfilteret bare for å prøve "alt",da gikk den som ei klokke igjen! Men i det tilfelle viste det seg at det var kommet grus i tanken,så tok ikke så lang tid før problemet var tilbake. Men er jo vært å prøve kanskje,ikke så dumt å bytte med visse mellomrom uansett.

Mulig det ble byttet etter den hadde en liten overhaling rundt juletider, men er ikke sikker. Den går nå som gull nå i hvertfall. Men takk for tipset, har nemlig kjørt uten tank lokk da jeg har glemt det igjen for 3. gang på bilen og kjørt etter bensin påfyll :P Har hvertfall kjørt inject cleaner og kondens fjerner på tanken.

Du snakker om en kabel, hvilken kabel er det? har du mulighet til å ta bilde av motoren og hvor denne kabelen går?? har muligens samme problemet selv på en e30.. (ikke meningen å "stjele" tråden din, men det kan jo være griet å vite hva du snakker om :) )

Vanskelig å få tatt bilde av det nå, mistet min nye mobil på fylla på tryvann :roll:

Har ikke no kamera ellers, men det er en kabel som går på undersiden av luftmengdemåleren, rett ved motoren. Hvis du tar hånda over luftfilteret, føler deg bortover med det store røret helt til gummien stopper i et slangefeste (stå på fører siden av bilen og se over til andre enden av panseret hvor batteriet sitter), da holder du enden av røret i høyrehånd, beveg hånden nedover og det er den første strøm kabelen som går inn med et gummi endestykke like under røret.

Viste seg at det ikke var kabelen som var slitt, men pluggen i mengdemåleren hvor kabelen satt. fikk som nevnt ovenfor byttet hele denne, kostet 1000kr for den på huggeren.

Må nesten takke alle som har bidrat med innlegg for å hjelpe meg med å få bilen på veien, mye takket være dere kan jeg nå kjøre hvertfall noen mil til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...