Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Skal du ha det beste vil jeg foreslå Castrol Edge Sport / Formula 0W-40, helsyntetisk BMW LL04. Kan kjøpes hos Mekonomen ca 900,- for 4 liter. Hvis Edge er for dyrt vil jeg foreslå Mobil1 0W-40. Kan kjøpes hos Europris for 99,- literen(litt under 1 liter), helsyntetisk BMW LL01.

Skrevet
Hvilken type BMW har M52?

Det må nok være rekkesekserene til e39 og e46 og kanskje e38 med 2,8l motor.

BMW E36 m50 motoren ble bytta ut til m52 i 95modellene.

E39 har vel også m52 frem til 98modellene.

E46 har m52TU (dobbel vanos) i 328i modellen.

Z3 har vel også m52 i 2.8litern.

E38 hadde 2,8L m52 fra 1996-2001 i følge wikipedia.

Sikkert flere også.

Correct me if im wrong.

Skrevet

FrAnky: Nei, alle skip og båter bruker ikke Castrol oljer.

Nei, Caterpillar anbefaler ikke noen spesielle oljemerker utenom sin egen "Caterpillar oil" , de angir hvilken API-standard oljen skal være godkjent etter..

Skrevet

kjøp Castrol Edge Sport / Formula 0W-40 eller Mobil1 0W-40 da blir motoren glad;) jeg har hatt serviser på min og det var de 2 olje typene jeg kunne velge mellom. siden eieren før meg alltid brukte mobil 1 hold jeg meg til det.

Skrevet

Jeg bytta olje i går på min 520 1990-modell. Jeg forhørte meg rundt en god stund først for å vite hva som var bra. Jeg endte opp med Castrol Edge 5W-30 jeg. Jeg trenger ikke noen racingolje til mitt bruk så jeg tror denne olja er knall for min motor! Kommer an på hvordran du kjører men jeg tror nok denna olja er bra for din motor også. Den er BMW LL04-sertifisert også!

Skrevet

Hvor blant annet jeg har lagt ut mye info.

Byttet på en 325 og en 320 e36 denne uken, og hvor 325en var min.

Rett etter bytte legger motoren seg lavere på turtall og går så stille at du bare bare hører reimer osv, nesten.

Ingen av motorene har gått langt, og hatt dårlig olje.

Min ble merkbart sprekere etter å ha kjørt 10 mil.

Jobber på verksted som fører Castrol, og ser ved servicer flere ganger i uka hva dene oljen gjør bla med nye MB med Mobil.

Kan sikkert ordne deg fin pris på Powerflow eller SLX.

Vil du høre hva han med 320 mente kan du sende PM til E.Sveen.

Skrevet

Olje olje olje.

Det beste er å lese i manualen for å se hvilken olje som er anbefalt der.

Verksteder og ellers andre selgere anbefaler den olje som dem kan kjøpe billigst og selge dyrest, ganske vanlige forretnings tankegang.

Mange kjøre med slitte motorer som tikker og bruker olje ved anbefalt viskositet og merke, da begynner de å teste med andre viskositeter og merker.

Fleste ender opp med en olje som har har høyre viskositet, for da bruker bilen ikke olje mere og den tikker mindre.

Men dette er som å pisse i buksene, det varmer en stund men blir bare kaldere og kaldere etter hvert.

En motor er produsert og kalibrert til å bruke den viskositet som står i manualen, og ikke noe som helst annet.

Uansett om så der står 5xrace oil på produktet, så er det ikke den olje som motoren din er kalibrert til.

Bruker du en annen olje end den som står i manualen fordi bilen din da bruker mindre olje (feks. høyre viskositet) da skal du bare vite at det er self. greit at du ikke lengre skal fylle olje inn i mellom, MEN din motor blir ikke smurt som den skal og du er godt på vei til å slite din motor ut lang tid før du ville ha gjort det med den anbefalte olje.

Mange E34 M5 (S38 motor) brukere tror at de skal bruke Castrol TWS 10W60 fordi denne er anbefalt til nyere M5 biler, men det er TWS 10W40 som motoren er kalibrert til.

Forklaring på problemet med å bruke 10W60 i en S38 motor

10W(W nummer) 40(SAE Nummer)

W nummer = oljens egenskap når den er kold

SAE Nummer = Oljens egenskap når den er varm

SAE klasse settes ut fra oljens egenskap v. 100C grader

Ved 100C måles da oljens cst(Centistroke)

Ca. tall :

SAE 30 11cst

SAE 40 14cst

SAE 50 18cst

cst angiver oljens motstand i forhold til flow (strømning), det vil sige at man varmer oljen opp til 100C grader og trykker den gjennom et hull ved et standardisert trykk.

Jo lengre tid det tar å trykke feks. en liter olje gjennom hullet, jo høyre viskositet har oljen.

SAE60 er 24cst v. 100C, det er 33% tykker end SAE50, 70% tykkere end SAE 40 og over 100% tykkere end SAE 30....ser du tegningen?

Samtidig blir cst høyre ved lavere temp og self. mindre ved høyre temp.

Olje film, oljens bære evne;

for å unngå metall mot metall i motoren så trengs der en viss mengde olje film mellom metallet, olje filmen kan også betegnes som oljens bære evne.

Jo koldere oljen er jo høyre er bære evnen og self. jo varmere jo mindre bære evne.

Olje trykk;

Er trykket som er i motorens oljesystem.

Trykket kan ikke direkte settes sammen med olje mengde, men de er ganske så viktige opp mot hverandre i beregning av holdbarhet i motoren.

Feks. (bemerk dette er fiktive tall) Trykket setter vi til 1bar og vi pumper gjennom et hull som er 1mm

Pumper du vann gjennom ved 100C så får du 10Liter i timen

Pumper du SAE30 gjennom ved 100C så får du 5Liter i timen

Pumper du SAE60 gjennom ved 100C så får du 1Liter i timen

Husk dette er kun fiktive tall.

Hever du trykket over 1 bar får du self. mere væske gjennom og senker du trykket får du mindre.

Ved å bruke en olje med høyre SAE nummer, ja da stryper du olje mengden som pumpes rundt (gjennom våres 1mm hull).

Ja da tilføres der ikke nok olje til å opprettholde oljefilmen i motoren.

Det vil da feks. si at motoren per omgang trenger feks. 1 liter olje for å opprettholde korrekt olje film, men den tykkere olje gjør at du kun får 1/2 liter per omgang......ja den tykkere olje har da høyre bære evne, men er du klar til å satse?

Fordelen med tykkere olje på slitte motorer er at denne ikke renner så lett forbi diverse tettinger og inn i forbrændings kammeret og ut av eksosen.

Sliter du med lavt olje trykk er dette som regel tegn på slitasje ved veiven eller slitt olje pumpe, er det veiv slitasje da kan en tykkere olje hjelpe da denne har høyre bære evne og dermed kompensere for slitasjen.

Problemet er da bare at den tykkere olje da gjør at du plutselig får mindre olje per omgang andre steder i motoren som feks. ved kamakslene.

Du løser da et problem, men over lengre tid lager du et nytt problem.

Eneste tidspunkt du skal velge olje som har høyre SAE end anbefalt, er hvis du kjøre på bane eller på annen måte anstrenger motoren over lengre perioder og du samtidig ser at olje temperaturen stiger vesentlig over normal temperaturen (feks. turbo montering).

Det som skjer med den anbefalte olje ved høyre temperatur er jo self. at det beregnet cst for din motor ikke lengre passer, og jo varmere en olje blir jo mindre blir oljens bære evne.

Derfor kan man i noen tilfelle med fordel benytte en høyre SAE til bane kjørsel, men ikke før du har testet og målt din temp i forhold til normalen.

SÅ altså for å gjøre en lang historie kort; bruk den SAE klasse som er anbefalt for din motor i instruksjons boka og drit i hva diverse selgere prøver å forklare deg for å selge det produkt dem har på lager.

Din motor er spesielt fremstillet til å bruke akkurat den olje som beskrevet i instruksjonsboka, ikke det olje pusheren har på lager.

Dog sier man at Syntetisk olje er å foretrekke frem for alt annet, dette er et emne jeg ikke er helt ferdig med å forske i, så det vil jeg ikke gjøre meg så veldig klok på 8-[

Skrevet
Hva mener du J. Hofstad, hvilken olje skal jeg bruke på min BMW E36 325i "M50" ?

BMW anbefaler Castrol LL04 Powerflow 0W-30.

Selv prøvde jeg SLX 5W-30 på 325en nå, og den gikk ned fra litt høy tomgang til normal.

Går silkemykt, og etter å ha kjørt noen timer merker jeg bedre respons.

Ikke vært brukt dårlig olje på den så vidt jeg vet.

Skrevet

Noen steder å anbefale hvor jeg kan kjøpe oljen? Og hva med olje filter? Er det ikke so nøye med hvilken type? Ser verkstedene bruker merket som heter "Fram".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...