Kimmen Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Hvordan er Castrol Magnatec W5-40?350kr for 4l, kampanje på mekonomen er vel ikke ille? Er det helsyntesisk eller del-syntesisk som er greia på m50/m52 motorene? God olje til kurant pris! Selv brukt dette på min gamle E46 320D! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Castrol har også en an befalings side : http://olyslager-lubricants.nl/nordicst ... oseNOR.asp Om denne er synket op mot BMW's anbefaling veit jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 er du i byen tror jeg mekonomen har tilbud på Magnatech. Vil du ha SLX eller Powerflow kan du gi beskjed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 står selv i instruksjonsboka at dem anbefaler kun castrol Sier BMW at en skal bruke Castrol? Er det Haynesboka du mener så er det fordi den er sponsa.. Hvilken olje skal jeg ha på M30B35 da? W15/40 mineral, W10/40 delsyntetisk, W5/40 syntetisk, eller W10/50 syntetisk ?? Lurer på dette siden motoren egentlig er en 60-tallskonstruksjon? Ville gått for 10/40 delsyntetisk, det jeg har brukt på mine gamle biler med M20 og M30. For alldel ikke bruk mineralsk på M20, går til nød på M30 men hvorfor ikke bruke delsyntetisk? Lite prisforskjell, sparer til en softis kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 står selv i instruksjonsboka at dem anbefaler kun castrol Sier BMW at en skal bruke Castrol? Er det Haynesboka du mener så er det fordi den er sponsa.. Hvilken olje skal jeg ha på M30B35 da? W15/40 mineral, W10/40 delsyntetisk, W5/40 syntetisk, eller W10/50 syntetisk ?? Lurer på dette siden motoren egentlig er en 60-tallskonstruksjon? Ville gått for 10/40 delsyntetisk, det jeg har brukt på mine gamle biler med M20 og M30. For alldel ikke bruk mineralsk på M20, går til nød på M30 men hvorfor ikke bruke delsyntetisk? Lite prisforskjell, sparer til en softis kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Allez Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 står i haynes boka at jeg skal ha multigrade olje ¨på m20.. hva er multigrade? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Havari Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 For enkelt å forklare forskjellen på mineral, del- og helsyntetisk olje er mineraloljen ganske ren uten noen form for tilsettninger. Syntetisk olje er tilsatt flere forskjellige stoffer som skal bedre egenskapene i form av rengjørende evner, evnen til og frakte med seg urenheter, opprettholde viskositeten ved temperaturforandringer, pakningsmyknere, osv. Så under normale driftsbetingelser vil det som regel alltid være det beste å bruke helsyntetisk olje om ikke motorfabrikant har spesifisert noe annet som mineralolje under eksempelvis innkjøring. Men dette begynner bli så avansert at det bør bare gjøres i samråd med eksperter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 For enkelt å forklare forskjellen på mineral, del- og helsyntetisk olje er mineraloljen ganske ren uten noen form for tilsettninger.Syntetisk olje er tilsatt flere forskjellige stoffer som skal bedre egenskapene i form av rengjørende evner, evnen til og frakte med seg urenheter, opprettholde viskositeten ved temperaturforandringer, pakningsmyknere, osv. Så under normale driftsbetingelser vil det som regel alltid være det beste å bruke helsyntetisk olje om ikke motorfabrikant har spesifisert noe annet som mineralolje under eksempelvis innkjøring. Men dette begynner bli så avansert at det bør bare gjøres i samråd med eksperter. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Havari Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 For å svare Allez. En multigrade smøreolje er en helårsolje beskrevet tidligere. Eksempel SAE 10w-40. Kjennetegnes ved at den er lettflytende ved lave temperaturer samtidig som den har gode smøre egenskaper ved kjørevarm motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoSJo Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 står i haynes boka at jeg skal ha multigrade olje ¨på m20..hva er multigrade? http://www.gulflubricants.co.uk/prod/faq3.html#30 Her er olje tabellen fra en instruksjons bok til 520/25/30/35/24td 15W40 til sommer og 10w30/40 til vinter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
najtrox Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Ihvertfall ikke hopp fra mineral olje til fullsyntetisk smertelig erfart det selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 En multigrade har til forskjell fra single forskjellige egenskaper ved forskjellige temperaturer. En single kjennetegnes ved 1 grad (Eks 60), og har derfor ikke egenskaper ved kaldstart. Benyttes til Racing ol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Hvis jeg har kjørt på 5w-40 helsyntetisk olje, så er det vel ikke farlig om jeg bytter til 10w-40 delsyntetisk? Har problemer med at det er kanskje 30 sekunder med ventiltikking når motoren er kald om nettene. Har fått åtte liter med valvoline maxlife olje uten at jeg betalte noe for den:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Havari Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Skal ikke svare på hvordan det er å bytte seg ned, men hvorfor ikke prøve helsyntetisk 10w-40? Helsyntetisk skal i teorien ha bedre egenskaper siden den har flere tilsettninger, og ved å gå fra 5w til 10w skal oljen bli litt tykkere ved kaldstart. Forksjellige oljer med samme viskositet kan også eliminere tikking, pga forskjellige additiver(tilsettninger) og dermed ulike egenskaper. Ville uansett ikke byttet fra helsynetisk til del-syntetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Mai 9, 2008 Share Skrevet Mai 9, 2008 Jeg letet en del plasser og fant ikke syntetisk 10w-40, kun racing 10w-60 som var syntetisk... Denne oljen har jeg som sagt fått gratis og det blir det andre oljeskiftet på denne bilen siden jeg kjøpte den. Er det virkelig så galt å bytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå