Gå til innhold

Gjett bilen

D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

Det er verdens første bil? En "Motorwagen" fra Mercedes Benz

Riktig nok. Het ikke Mercedes da, men Benz.

Benz Patent Motorwagen er en bil som ble bygd i 1885, som regnes som den første bilen konstruert for å være drevet framover av en motor.

Du tar neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var nok tilfeldig at jeg kjente til bilen, men skal innrømme jeg måtte google litt for å komme på hele navnet, som tydeligvis ikke var hele likevell :P

Slenger ut en jeg, litt lettere vil jeg tro :)

pggw16km3bmz63wi5w7o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Cord? Royal eller noe?

Tar jeg ikke helt feil er det en 1937 Cord 812 Sportsman replica. Tipper den er fra 68/69

Fra Wiki;

1967 [rediger]

William P. Lear fra selskapet LearJet fame, var interessert i å overta det nå konkursrammede Cord Automobile Company of Tulsa, Oklahoma. Selskapet gjennomsto nå som Sports Automobile Manufacturing Company (SAMCO). Lear sitt egentlige motiv for oppkjøpet var å kunne utstyre bilen med sin egendesignede turbinmotor.

1968 [rediger]

Med et nytt redesignet karosseri så rullet nå Cord på nytt ut av samlebåndet. Denne gangen med masse hestekrefter. "SAMCO Cord" kom i to forskjellige utgaver: Warrior og Royale. Warrior, hadde en akselavstand på 108 tommer og en Ford 289 eller Ford 302 motor. Royale med akselavstand på 113 tommer og en Chrysler 440 Magnum motor. Over 400 biler ble bygget i denne perioden.

1972 [rediger]

Carl Renstrum, eier av SAMCO sin fabrikkbygning hadde investert millioner av dollar i prosjektet. Renstrum tok beslutningen om å restrukturere bedriften til å lage bobiler, noe som betydde slutten på "SAMCO Cord". Senere kjøpte Howard Williams opp rettighetene til "Cord automobile project".

1974 [rediger]

Alle former og verktøy som var benyttet i produksjonen av "SAMCO Cord" ble lagret på et jorde i Tulsa, Oklahoma. Mesteparten av dette utstyret gikk tapt i en gressbrann, unntatt en støpeform for karosseriet som ble reddet av Howard Williams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...