Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker stort sett alltid racing fra shell, men en og annen gang har jeg ved total forglemmelse fylt på 95.

Får ikke tenningsbank av tabben, men merker kjapt loss of power da.

Swapper jeg mellom 98 og 99 racingen til shell, så må jeg si at jeg ikke personlig merker noen forskjell egentlig. (Waste of money kanskje??)

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Personlig kjøper jeg hverken Ferrari-bensin noen av erfaringene over.

Jeg vet at det finnes mange godtroende folk, men hadde likevel forventet litt mer skepsis enn hva jeg får inntrykk av gjennom denne tråden. Min skepsis er selvfølgelig revnende likegyldig for dere som faktisk har kjøpt og godkjent disse flytende hestekreftene, men nå vet jeg også hvor mye power det ligger i placebo. Men har man penger til overs så hvorfor ikke? Det er jo ikke akkurat slik at oljeselskapene tjener nok penger allerede.

Skrevet

Jeg vet at det finnes mange godtroende folk, men hadde likevel forventet litt mer skepsis enn hva jeg får inntrykk av gjennom denne tråden. Min skepsis er selvfølgelig revnende likegyldig for dere som faktisk har kjøpt og godkjent disse flytende hestekreftene, men nå vet jeg også hvor mye power det ligger i placebo. Men har man penger til overs så hvorfor ikke? Det er jo ikke akkurat slik at oljeselskapene tjener nok penger allerede.

Placebo er nå en ting, men Fifth Gear-testen viser at det har noe for seg med riktig bil. En såpass grundig gjennomført test av profesjonelle lyver vel neppe. Hvis du ikke da mener at Shell og BP betalte Channel Five og Tuning-firmaet penger for "riktig" resultat..

Skrevet

Fyll Bensin på Søndager, da er den billigst :!:

Fyller kun 99 V-Power på min motorsvake BMW.

Fylte 100 oktan i Tyskland i Påsken, men syntes faktigst V-Power her hjemme virka kvikkere, men har nok litt med at når man fyller ny tank så har man "kald" bensin og det gir mer Power.

Skrevet

Jeg selger denne bensinen, og har fått en del positive tilbakemeldinger av spesiellt amcarmiljøet. Bilene går mye renere og penere, men om det er så mye effekt å tjene på en sugemotor, det tviler jeg på. Jeg kjører selv på det på mine biler. 95 Vpower koster 30 øre mer enn vanlig 95, mens 99 Vpower koster 50 øre mer enn 95 Vpower.

Hvorfor kjører dere på 95 på M-biler? Jeg har alltid kjørt med 98, og tror nok det er best for disse motorene. Har du ikke råd til prisforskjellen, så lurer jeg på hvordan man har råd til å vedlikeholde en M-bil...

Skrevet

Hvorfor kjører dere på 95 på M-biler? Jeg har alltid kjørt med 98, og tror nok det er best for disse motorene. Har du ikke råd til prisforskjellen, så lurer jeg på hvordan man har råd til å vedlikeholde en M-bil...

Når BMW skriver i instruksjonsboka for bilen at den skal ha 95 eller 98 sier det selv at det ikke er skadelig å bruke 95.

Det kommer jo fra rette ræv - så vidt jeg har skjønt bruker du knapt de bilene du har og går til jobb. Hadde jeg hatt biler stående og støve i garasjen uten å bruke dem i regn/vinterstid etc kunne jeg ha fylt Maxi-Mega-Ultra bensin til jeg stupte, men da jeg har en bil i tillegg til M5en, liker å bruke bilene, samt at jeg kjører ganske mye via jobben, så gidder jeg ikke fylle for 30kr ekstra pr tanking når det ikke er merkbart samt at jeg allerede bruker masse kr på bensin.

Skrevet

Kjører du 20 000 km i året, så blir det vel kanskje en 1000-lapp ekstra ved å kjøre med 98 kontra 95, men hver sin lyst. Jeg har ingen vitenskaplig test som sier att en M-motor må kjøre på 98, men jeg føler att det er best for motoren og att den fortjener det, og koster på meg de få kronene ekstra det koster.

Jeg har hatt M-biler som jeg har kjørt 20 000 med i året også, og har alltid fyllt 98 oktan.

Det er din bil, og du gjør hva du vil med den, men en M-bil er dyr å ha, så jeg syntest prisforskjellen på 95 og 98 er en dråpe i havet av årsbudsjettet på en slik bil.

Skrevet

FAKTA:

Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95.

Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON.

Hvis en motor kjøres på bensin med for lavt oktantall, kan bensindampen i forbrenningskammeret selvantenne av komprimeringsvarmen istedenfor av gnisten fra tennpluggen. Dette kalles tenningsbank eller motorbank.

En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energimengden i drivstoffet eller at motoren leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter. Sannheten er at bensin har samme energimengde uansett oktantall (ca 9,1 kWh pr. liter).

Skrevet
Kjører du 20 000 km i året, så blir det vel kanskje en 1000-lapp ekstra ved å kjøre med 98 kontra 95, men hver sin lyst. Jeg har ingen vitenskaplig test som sier att en M-motor må kjøre på 98, men jeg føler att det er best for motoren og att den fortjener det, og koster på meg de få kronene ekstra det koster.

Jeg har hatt M-biler som jeg har kjørt 20 000 med i året også, og har alltid fyllt 98 oktan.

Det er din bil, og du gjør hva du vil med den, men en M-bil er dyr å ha, så jeg syntest prisforskjellen på 95 og 98 er en dråpe i havet av årsbudsjettet på en slik bil.

En S50 har både bankesensorer og lambdasonder så ser ikke problemet med å fylle nesten hva som helst på en sånn motor, Den justerer tening og bensinmengde etter hva som er best for motor'n. Selv bruker jeg 95 på alle bensinbiler utenom banebilen med S50'n der klamrer jeg meg fast til et lite håp om at den skal klare litt hvassere tenning i varmen med 99. Blir uansett ikke mange mil i året med den :)

Hilsen Trond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...