Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. jeg har en 97 e39 525tds.

jeg tror ikke aircondition funker som det skal. det blåser ikke spesielt

kaldt.jeg har det stillt inn på 16"c og auto, og vifta blåser kraftig

hele tiden, noe som sier meg at den prøver og kjøle ned uten at det

hjelper, derfor det blåser med full guffe .. (?)..

det er også et lite tegn der som ser ut som et frosttegn, skal denne

være på? er det den som er til ac`n?

hvordan kan jeg teste ac`n egentlig? kanskje jeg bare bør få fyllt gass..

hører motorlyden endrer seg når man trykker på det frost-tegnet

Takk for svar!

Skrevet

Ja, frost-tegnet er AC

Kan minne om for lite gass det, som nevnt. Motoren skal som du sier gå ned i turtll når AC skrus på, men er det ikke nok gass så kjøler det dårlig.

Eneste måten og sjekke det på uten spesialutstyr er vel å putte en temperaturmåler inn i en av luftkanalene, der burde du vel måle ca 10C° for at det skal være riktig.

Forøvrig holder det lenge å føle på temperaturen i coupeen. Blir det ikke behagelig og kjølig så er ikke AC i funksjon ;)

Skrevet

Eneste måten og sjekke det på uten spesialutstyr er vel å putte en temperaturmåler inn i en av luftkanalene, der burde du vel måle ca 10C° for at det skal være riktig.

Du skal måle 1 - 5 Grader i luftekanalen om det virker som det skal ;-)

Skrevet

fyll gass på anlegge så fungerer det som det skal...

ein liten fordel å ikkje bruke ac anlegge når det er lite gass på. for vist du har lite gass trykk får du også lite oljetrykk i kompressoren...

Skrevet

var ute å testa nå. pappa har et flukeinstrument som måler temp som jeg brukte. det er 8"ute nå,og nå målte jeg ca.14" i ventilen.

i går var det nesten 20"ute,og da kjenntes det ut som det blåste varmluft, måtte kjøre med vinduene oppe(!!) slik skal det neppe være?!

noen som vet hva det koster å fyllepå gass da?

må jeg på merkeverksted? tar gs det? bor 1time unna gs..

Takk for svar : )

Skrevet

Altså man skal kjenne at det blåser kaldt. Så om kompressoren din går så mangler du Freon (R134a)

1-5 grader utblås er vanskelig, mulig man kan oppnå dette på fordamperen, men ikke i utblås. Kjører man R134 på fordampning -10°C så er man helt på marginalen. (Det er ca 10 grader fra fordampningstemperatur til avgitt kjøleffekt)

Ikke er det sunt for helsen heller, det er for kaldt ;)

Skrevet

Ha frostknappen på hele året for å holde anlegget i trim,kjølinga starter uansett kun ved en viss temp.Slår du av knappen begynner bakterier å trives i anlegget og etterhvert vil det lukte sure sokker.

Skrevet

Viss du bare har testet mens bilen står stille, så kan det og vera den elelktriske vifa foran radiatoren som ikkje starter...... uten den så er det omtrent null kjøling(erfaring)

Skrevet

Viften forran skal starte selv om bilen står stille, gjør den ikke det er det feil på viften, eller trykkføleren som skal starte den (eller noen releer eller annen elektrisk feil)

Skrevet

Takk for svar!!

hvordan kan jeg teste vifta FORRAN radiatoren da?

jeg har aldri sett den gå... eller kan grunnen til at den ikke går (som jeg har sett) at kjøleanlegget ikke går,og dermet trenger ikke radiatoren til ac`n kjøling iom. at den ikke er i drift? radiatoren til acn blir vell varm

ved drift?

noen som vet pris på gasspåfylling da? kan jeg sjekke selv om det er gass på? det er den beholderen til venstre i motorrommet det er snakk om? ved spylerveskebeholderen? har 525tds...

vil det med vifta vise seg med en diagnose forresten?

Skrevet

Hei har akkurat det samme oppsett som deg :)

Full service på din ac koster 1200 kr uansett hvor du drar (nesten)

Det er en prossess som tar 45 - 60 min der de kjører rens på hele anlegget, vakumerer og fyller. Det bør egentlig gjøres pr 2 år, siden anlegget kobler seg ut automatisk under 6+ noe som er for ofte i dette landet! Hadde akkurat samme problem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...