sdfdsfds Skrevet Mai 11, 2008 Skrevet Mai 11, 2008 Jeg skal ned til fredag å hente en 328i i Tyskland men har aldri importert noe bil før så kunne trengt litt tips. Det er en privat person jeg skal kjøpe bilen av, sikkert mange som synes dette kansje ikke er helt lurt. Men har funnet en bil jeg vil ha, og finner ingen andre som er som denne, bilen er en 1996 E36 328i, med 158.000KM Jeg er mekaniker, så skal nok finne ut om alt er som det skal på bilen. Jeg vet jeg må ha vognkortet på bilen, kontrakt/faktura på bilen og godkjennings papirer fra DEKRA eller TUV. Jeg reiser fredags kveld fra Kristiansand og er fremme i Tyskland på Lørdag. Bilen står i Berlin, er TUV eller DEKRA åpen på Lørdag? Og hvor mye må jeg betale får toll skilt gjennom tyskland og Norske prøveskilt gjennom Danmark? Og hvordan gjør jeg dette med kontrakt/faktura, kan jeg få dette gjennom Bavaria her i Norge? Jeg begynner å jobbe på Bavaria senere i år, jeg kunne jo kansje fått dette av de? Håper noen kan hjelpe
Deep Dish Skrevet Mai 11, 2008 Skrevet Mai 11, 2008 Relativt ofte synes jeg det dukker opp nye tråder der det blir stilt en del spørsmål vedrørende import av bil fra utland. Derfor tenkte jeg å sette opp en teoretisk DIY på hvordan det foregår, hovedsaklig import fra Tyskland.Greit å ha i bakhodet når man begynner å titte på bil Mange har importert bil før, noen har gått på noen blemmer. Dette er de vanligste: -Kluss med betaling Du må ha gjort en avtale med banken din på forhånd, eventuelt ha en kontakt i Norge med disposisjonsrett til din konto, for at pengene skal bli overført. Mer om transaksjoner finnes lenger ned i innlegget. -For lite tid Det er fort gjort å beregne for liten tid, enn det noe slikt egentlig tar. En gyllen regel er å sette av en uke. Også når bilen er sett ut på forhånd. Men om alt klaffer, noe det ikke alltid gjør, kan det gå mye raskere. Du kan ikke regne med å få bilen med deg samme dagen du sier til forhandler at du skal ha bilen. Bestemmer du deg på formiddagen, kan du regne med at den tidligst er klar på ettermiddagen dagen etter. Og store pengetransaksjoner mellom land tar som regel litt tid, og forhandlere sender som regel ikke fra seg en bil, uten at de har pengene på konto (beskrevet lenger ned i innlegget). -Ubehaglig overraskelse hos tollvesenet Husk å kontrollere vognkortet slik at du vet at vekt, slagvolum og effekt stemmer med det du har brukt i utregningen (særlig vekt!). Pass også på at bruksfradraget blir riktig. Husk at bruksfradragsår går på HELE ÅR som bilen har vært registrert, dvs. at du må passere bilens "fødselsdag" for å få fradrag. Pass også på at valutakursen blir riktig. -Man kjøper en bil som det ikke er momsrefusjon på Gå bare etter biler med "Mw.St. Ausweisbar". Disse bilene er belagt med tysk moms som du som utlending får refundert etter at du har kommet hjem til Norge. Det betyr at du i virkeligheten får 19% "rabatt" i forhold til å kjøpe en tilsvarende ikke-momsbelagt bil. Finn en bil Det er greit å kunne litt om markedet i Tyskland. Dette gjøres enklest og best ved å titte på markedet over internett. Der er utvalget størst og lettest å få oversikt over prisnivå og marked på den type bil man er på utkikk etter. Linker til sider: www.mobile.de, www.bmw.de (merkeforhandlere av BMW) For å regne ut hva bilen vil koste å få til Norge, finnes det pr. dags dato mange ulike kalkulatorer. Personlig foretrekker jeg www.toll.no for utregning av avgifter, og valutakursene på www.dn.no. Valg av forhandler Selv i tyskland finnes juksemakere. Et flott ytre kan skjule de verste kjeltringene som stiller på kilometerstand og bevisst går inn for å lure deg. Derfor anbefales det at men handler igjennom merkeforhandlere. På www.mobile.de kan man se hvor lenge en uavhengig forhandler har vært bruker av siden. Dette er ingen garanti, men det vil gi en viss trygghet om han har vært en aktiv bruker i fem år, dersom man velger og ikke handle fra merkeforhandler. Det er som i Tyskland som i Norge, at det litt mer kostbart å handle fra merkeforhandler. Dermed kan man ikke regne med å ha gjort det største kuppet i mannsminne, normalt må man belage seg på å betale ca.: 1000- 2500,- euro ekstra ferdig fortollet for en bil fra forhandler. Men den tryggheten det gir å handle fra forhandler veier opp for de ekstra kronene. Også det faktum at handelen skal foregå langt hjemmefra, gjør det vanskeligere å komme etterpåklok og hevde at når bilen var inne til service i Norge, viser hjernen i bilen at den har gått 238 000km og ikke 23 800 slik du trodde da du kjøpte bilen. Når du tar kontakt med en forhandler i Tyskland, er lurt å spørre om de kan ordne de nødvendige papirene (de er beskrevet litt lenger ned i innlegget) for deg. Normalt tar de litt betalt for denne jobben, men det er å anbefale at de gjør denne jobben for deg. Ikke alle forhandlere har like gode kunnskaper om disse dokumentene, men de fleste merkeforhandlere vil kunne fremskaffe dem. Snakk med banken din De færreste har lyst til å reise av gårde til et fremmed land med mange tusenlapper liggende løse i lommeboka, og det skulle være unødvendig å si at det absolutt er å fraråde. Dette kan ordnes på to måter: -Via egen kontaktperson i banken Ta kontakt med banken din og legg fram ditt ærend for dem. Hvis det er mulig, så avtal at banken skal sørge for overføring fra din konto til bilforhandlerens. Det betyr at du må gjøre en avtale med en bestemt person i banken om at du ringer vedkommende når du har funnet en bil. Denne personen MÅ kunne kjenne deg igjen på telefonen! Ikke tro at det er mulig å få banken til å overføre noen penger uten at du har gjort en slik avtale. (Sett deg i bankfunksjonærens sted: Du får en telefon fra en som uten videre ber deg overføre 250 000 kroner til en konto i utlandet..... Da hjelper det ikke stort at du som ringer fra utlandet aldri så mye hevder at "jeg er da meg!"). -Via familie/bekjent med disposisjonsrett til din konto Dette blir i prinsippet det samme, bare at da må denne personen kunne gå rett i banken for å overføre pengene. Dersom du har glemt å gjøre avtaler som de over, vil muligens banken din, når du ringer dem, be deg gå i en lokal bank for å få dem til å sende en bekreftelse på underskriften din på faks. Erfaringsmessig vil lokale banker nekte å gjøre dette. Da står du der... Husk at selv om banken bruker den raskeste overføringsmåten, Express swift, er det sannsynlig at ikke pengene blir registrert inn på bilforretningens konto før (tidligst) dagen etter. Snakk med Trafikkstasjonen Det stilles tekniske krav for å få registrert bilen. Når det gjelder biler importert fra Tyskland, er dette stort sett problemfritt, forutsatt at bilen er EU-typegodkjent eller at du kommer med ECE-bekreftelse (som også kalles COC). Det vanligste er at bilene kan mangle blinklys på sidene av forskjermene, og Biltilsynet setter stor pris på at du monterer dem før du kommer dit, for da slipper de å skrive ut mangellapp. Men er du usikker på akkurat den bilen du har tenkt å importere, snakker du med Biltilsynet først. Problemet kan imidlertid være at det er vanskelig for Biltilsynet å ta stilling til annet enn en konkret bil når du står der med den, slik at du ofte ikke er så mye klokere etterpå. Men som sagt, kommer du med ECE-bekreftelsen, er det vanligvis ikke noe problem. Snakk med forsikringsselskapet Bilen må også være forsikret når du overtar den. Når du får tollskilt følger det også med en måneds obligatorisk ansvarsforsikring, men jeg vil imidlertid også anbefale at du sørger for å få vanlig norsk forsikring. Snakk med forsikringsselskapet om hvordan dere rent praktisk skal gjøre det. Her er det forskjeller mellom selskapene! Noen er ikke villige til å forsikre en bil før den har norske skilter, mens det i andre tilfeller vil være nok at du sender på faks en kopi av kjøpekontrakt og chassisnummer. Det beste er å gjøre som med banken, å avtale med en bestemt person at du ringer vedkommende fra bilforhandleren når du har funnet drømmebilen. Eventuelt snakk med den norske hovedimportøren Hvis ikke bilen er EU-typegodkjent (gjelder stort sett biler eldre enn 1997-98 ) er det billigst å få ordnet ECE-bekreftelse i Tyskland, f.eks. hos TÜV. Hvis du ikke får gjort det, vil Biltilsynet vanligvis kreve en bekreftelse fra den norske hovedimportøren av bilmerket. Der skal det stå at den konkrete bilen som du har importert (Chassisnr!) tilfredsstiller bestemte krav, f.eks. til utslipp. Uten dette får du ikke bilen registrert. Denne bekreftelsen koster. Det er som regel ett A4-ark og det kan komme opp i bortimot kr. 4000,- (fire tusen!). Dermed er det snakk om et beløp av såpass størrelse at det bør innkalkuleres i prisen, og det blir viktig å ha sjekket det på forhånd. Det er forarbeidet som må gjørs i Norge, og turen for å hente bilen står for tur: En god del tyskere snakker engelsk, men langt fra så mange og heller ikke så bra som nordmenn. Mange kan også være litt uvillige til det, så det er en avgjort fordel at man er i stand til å gjøre seg forstått på tysk. Hvis du føler at du ikke er i stand til å gjøre deg forstått på verken engelsk eller tysk, vil jeg ikke anbefale deg å reise for å handle bil i Tyskland, med mindre du enten får med deg en som er i stand til det, eller du vet eksplisitt at noen hos forhandleren snakker et språk du behersker. Selve utvelgelsen av bilen får du stå for selv, vurderingene skiller seg ikke så stort fra de du ville gjøre i Norge. En ting kan være verdt å nevne: Kjøp aldri en bil uten servicehefte, ikke godta noen bortforklaring av hvorfor det i tilfelle ikke måtte være der. Kontroller også chassisnummeret i serviceheftet mot bilens chassisnr. Når firmaet skjønner at du har kommet fra Norge kun for å handle bil, er det rimelig å anta at de kan strekke seg en del mht. prisen for å hale den handelen i land som ellers sannsynligvis vil gå til naboforretningen. Hvis du i tillegg sitter med en bærbar PC med BilPro på fanget har du gode kort (og - har vi brakt i erfaring fra våre kunder - du blir oppfattet som proff!), men: Her kan det kanskje være på sin plass å ta med seg et ord om prutningsmoral: Er avstanden mellom det bilen er priset til og det du vil gi for stor, kan du risikere å bli oppfattet som uforskammet hvis du prøver deg med for grov pruting. Står f.eks. bilen i €27.000, bør ikke du prøve deg med at du skal ha den for 19.000 hvis ikke du har lyst til å teste hvordan tyskere viser folk døra... Vær oppmerksom på et par ting som gjelder momsen (som i Tyskland er 19%). Ofte oppgis prisen med anmerkningen "MwSt. ausweisbar". Det betyr at prisen er inkludert moms, men at du vil få den refundert ved eksport. Det er moms på biler som har vært firma- eller leasingbiler. Oppgis prisen med anmerkningen "§25a" eller "Differenzbesteurung" betyr det at det ikke er moms på bilen, dvs. den har vært eid av en privatperson, og at det dermed heller ikke er noe å få refundert ved eksport. Når du kjøper bilen Nå følger to ting som du har forberedt deg til: -Betaling, helst ved at du ringer den personen i banken som du har avtale med, og får vedkommende til å overføre pengene telegrafisk pr. Express swift til bilfirmaets konto. Husk å oppgi forhandlerens faksnr. slik at banken omgående kan bekrefte at overføring har funnet sted. Forhandleren vil normalt ikke begynne klargjøring av bilen før han har fått en slik bekreftelse, oftest også fra sin egen bankforbindelse i tillegg. -En telefon til forsikringsselskapet for å få en norsk forsikring på bilen. Ikke alle forsikringsselskaper er villige til å forsikre en bil før den har norske skilter! Dette må du ha sjekket med ditt selskap før du reiser. Firmaet vil så sørge for at du får med deg de rette papirene. I tillegg til registreringspapirene, fakturaen og forsikringsdokumentene, er det to dokumenter som kan være aktuelle å få med seg: *Ausführerklärung ("AE") for at du skal kunne få tilbake evt. tysk moms. *ECE-bekreftelse hvis ikke bilen er EU-typegodkjent, for at bilen skal gå gjennom hos Biltilsynet. Et skikkelig firma ordner som nevnt dette uten store vanskeligheter De sørger også for at bilen får tyske tollskilter. De har de siste årene blitt ganske dyre, og prisen er avhengig av bilens motoreffekt. I mai 2003 betalte http://www.samag.no €180 for skilt til en Mercedes E220 CDI. Bruk ikke norske prøveskilter i Tyskland! Det er ulovlig, og du risikerer for det første å få bot, men det som er verre, er at du kjører uforsikret. Skulle det da skje noe riktig galt, sitter du virkelig i klisteret. TTT = Ting tar tid Regn med at det tar litt tid å få ordnet alt, i hvert fall en arbeidsdag. Hvis du handler i Hamburg, bør du også vite at Tollbua der stenger kl. 12 på fredager. Det betyr vanligvis at du ikke kan regne med å få bilen før på mandag hvis du handler på fredag. Husk at du heller ikke får ta med deg bilen før pengene er på bilforretningens konto. Så er det bare å ta fatt på en forhåpentligvis hyggelig kjøretur i ny bil hjem til Norge. Ut av EU I det du forlater EU, er tiden inne for å få stemplet momsformularet (AE). Det får du gjort på tollkammeret i byen du forlater EU fra. Kan du ikke få gjort det her, er det mulig å få gjort det når du fortoller bilen i Norge. Privat handel Jeg vil ikke uten videre anbefale at du handler privat. Da må du ordne alle papirer selv, bl.a. hos tollvesenet i Tyskland, og der bør du være temmelig flytende i tysk. Hvis du er heldig, kan du kanskje få selgeren til å gå med på å ordne tyske prøveskilt for deg. Du må da også ha med norske prøveskilter, som du kan montere på grensen til Danmark, evt. når du kjører inn på Kielfergen. På vei inn til Norge igjen: Vi kjører i land De fleste som importerer fra Tyskland kommer med danskebåten eller Kielferga. I det du kjører ut fra båten, kjører du på rød sone i tollen. Her sier du at du har med deg en bil, og du får da et tollpass. Et tollpass varer vanligvis 2-4 dager, og innebærer at du kan kjøre bilen til ditt hjemsted for å fortolle den der. Du får normalt ikke fortolle bilen på noe annet sted enn ditt lokale tollkammer. Fortolling Når du så møter opp på tollbua, skal du i første omgang kun betale norsk moms av beløpet som står på fakturaen, pluss utgifter til frakt og forsikring. Betalingen skjer kontant der og da. Resten av avgiften forfaller til betaling i det du skal registrere bilen. Tollfunksjonæren vil også skru av de tyske tollskiltene og evt. returnere dem til Tyskland (du kan få dem utlevert fra tollvesenet siden, hvis du ønsker å ha dem som suvenir). Derfor gjelder det at du nå har fått tak i prøveskilter, slik at du kan få kjørt til Trafikkstasjonen. Hvis du har kjøpt en "momsbil", og av en eller annen grunn ikke har fått stemplet AE-skjemaet, kan du få tollfunksjonæren til å stemple det nå. Deretter må det returneres til Tyskland. Hvis du har kjøpt en tidligere privateid bil, slik at det ikke var tysk moms på den, trenger du selvfølgelig ikke å returnere skjemaet. Forutsatt at du har tatt inn en momsbil gjelder også følgende: Når du etter en stund forhåpentligvis får den tyske momsen refundert, tar du med deg de nødvendige papirene som bekrefter dette, samt papirene du fikk på Tollbua da du fortollet bilen, og går en tur dit igjen. Tollvesenet vil nå foreta en ny beregning av bilen du importerte, men ta utgangspunkt i fakturaprisen uten tysk moms. Det vil medføre at du vil få refundert differansen mellom de to tollutregningene, dvs. momsen av den tyske momsen. Nå kan bilen stå til salgs eller lagret så lenge du vil, resten av avgiftene skal ikke betales før bilen skal registreres. Registrering Før registrering må bilen ombygges eller utstyr må ettermonteres, dersom dette er nødvendig. Alternativt kan du som oftest få registrert bilen med mangellapp, slik at du har en viss tid på deg for å få gjort dette. Hvis bilen ikke er EU-typegodkjent, så husk også å ta med ECE-bekreftelsen. Å melde bilen til registrering utløser også kravet om registreringsavgiften. Den vil bli beregnet etter de dataene som blir ført inn i vognkortet, og skal betales til tollvesenet. Fordi myndighetenes bildatasystem, "Autosys", blir oppdatert om natten, kan du tidligst hente skiltene til bilen dagen etter. Dermed er du er gjennom mølla..... Kilde og deler av tekst er hentet fra: Samag ANS http://www.samag.no
sdfdsfds Skrevet Mai 11, 2008 Forfatter Skrevet Mai 11, 2008 Ja vet det er noen andre tråder om dette, men fant ikke helt svarene jeg var ute etter Jeg har forresten med meg en Tysk arbeidskamerat og en Kamerat som kan noe tysk. Men de har ikke importert noe bil til norge selv. Er igrunn dette jeg lurer mest på, og finner ikke helt svaret på det. Det er som sagt en privat person jeg skal kjøpe av, og ville vært skikkelig kjipt å komme til Tyskland på en Lørdag, så er alt stengt. "Jeg reiser fredags kveld fra Kristiansand og er fremme i Tyskland på Lørdag. Bilen står i Berlin, er TUV eller DEKRA åpen på Lørdag?" "Og hvordan gjør jeg dette med kontrakt/faktura, kan jeg få dette gjennom Bavaria her i Norge? Jeg begynner å jobbe på Bavaria senere i år, jeg kunne jo kansje fått dette av de? "
Glenno Skrevet Mai 12, 2008 Skrevet Mai 12, 2008 Ligger vel noen tråder her på fora om dette vil jeg tro om du søker. Hør med Haggenisse på fora her, han vet jeg har tatt inn sin fra Tyskland. Etter lest noen reise brev tror jeg det kan være lurt å ha en backup plan, når det gjelder se på flere biler. Kansje kan jo den du kikker på ikke stå til forventningene dine og greit å kunne ha flere biler se på, når du først tar turen. Om du klikker på linken til min hjemme side under min profil finnes noe kjekke linker til bl.a import. Mulig du finner noe der også. Lykke til med jakten din
Espen M33 Skrevet Mai 12, 2008 Skrevet Mai 12, 2008 Kommer du ned på lørdag så får du ikke kjøpt skilter. Be selger ordne dette på forhånd om du ikke vil være igjen der nede til mandag. ece fra Tüv eller dekra kan du bestille i etterkant. Trenger ikke dette ved fortolling. Kontrakt skrives av selger og kjøper. Hvordan tror du tollvesenet hadde reagert om du hadde med en kontrakt fra en norsk bilforhandler når du kommer for å fortolle en tysk bil?
Ellingsen B. Skrevet Mai 12, 2008 Skrevet Mai 12, 2008 Enkelste er som espen sier at be han skaffe tollskilt. Du må helt sikkert sende han en kopi av passet ditt slikt at de kan få utstedt tollskilter. Disse koster par hundre EUR. Hvis ikke må du vel bo på hotell fram til mandagen og så fikse skilter. Husk at det kan være veldig lang ventetid på BT vedr vising av bilen (Drop-in gjelder bare fra 01->). Good luck:)
sdfdsfds Skrevet Mai 12, 2008 Forfatter Skrevet Mai 12, 2008 Okay, takker så mye får svar Da har jeg fått selger til å ordne toll skilt, så da skal vel alt gå i orden Ja er sant at de kansje begynner å lure om jeg har en norsk kontrakt fra en bil forhandler, men tenkte kansje de hadde noe jeg kunne bruke. Er litt usikker på åssen jeg skal lage denne kontrakten siden selger er privat og dette ikke er et firma. Han har nok ikke noe kontrakt han heller
Der Barockengel Skrevet Mai 12, 2008 Skrevet Mai 12, 2008 Hmm, dette med kontraktformularer er det vel ikke for mye forlangt at selger tar seg av - tross alt, er man seriøs selger, ønsker man sikkert å gi kjøper en litt mer overbevisende dokumentasjon på at salget er i orden, enn en håndskreven papirlapp som bekrefter at pengene er mottatt. Med det hjertesukket ute av veien , her er en tysk standardkontrakt for utskrift, som du kanskje kan bruke: http://www.zimmermann.jgs-media.de/content/media/9.pdf Lykke til med turen til Tyskland, og med håper du finner drømmebilen.
Dr_S Skrevet Mai 15, 2008 Skrevet Mai 15, 2008 Er det trygt å sende kopi av passet sitt sånn til ukjente folk uten videre?
Espen M33 Skrevet Mai 16, 2008 Skrevet Mai 16, 2008 Er det trygt å sende kopi av passet sitt sånn til ukjente folk uten videre? Det er vel begrenset hvor mye faenskap de kan gjøre med en faxkopi av et pass, så jeg vil ikke tro det skal være noen fare. Men selger kan skaffe eksportskilter i sitt eget navn. Det er det enkleste.
Ellingsen B. Skrevet Mai 16, 2008 Skrevet Mai 16, 2008 jeg gjør det nesten daglig og tyskere tvilholder på pass og fax
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå