Gå til innhold

mhanes E38-730d SOLGT


 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 173
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forklaringen er jo slik jeg skjønte det rimelig enkel.

Bevegelsen til nøkkelen blir overført via tenningslåsen videre til denne lille dingsen som er avbildet lengre opp. Slik at radio feks får strøm i tenningspossisjon 1, ditt og datt i 2 osv.

Gjennom denne dingsen blir spenningen fordelt ut til de fleste forbrukerene av strøm. Når det da oppstår feil (feks overslag ol.) i denne så vil feilen kunne forplante seg ut til alle enhetene som får spenningen fra enheten.

Du kan måle over sikringene og vil kunne lese av at de mangler spenning eventuelt har halv spenning osv.

Var rimelig fortvilet en stund, men desto gladere er jeg jo nå :)

Bare å skru av dekselet under rattet, løsne kontakten, løsne braketten som er festet med to skruer og så kan du skru ut delen som jeg byttet. Den er festet med to settskruer til tenningslåsen.

Regner med dette ikke er helt uvanlig siden Gunnar hadde noe "inside" på et tilfelle og at jeg fikk rett diagnose på 10 sekunder 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ja det er nå ikke så ofte det blir brukt, men fint når du kjører langt og vil få igang sirkulasjonen. Er bare i selve sitteputen. Men det er jo kompressor som justerer hardheten ulike steder i ryggen også, så man sitter egentlig veldig bra.

Det beste er likevel at man også kan justere knekken i seteryggen elektrisk. Det har gjort at jeg har funnet meg hakket bedre til rette i 7 serien her enn hva jeg gjorde i den forrige 5 serien min som ikke hadde dette alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg igang med bytte av termostat etter å ha hentet delen hos BMW i dag.

Det er veldig trangt å komme til og jeg måtte demontere en del for å komme til. Tør ikke tenke på hvordan det er å skru på en E46 330d der det må være enda trangere.

Etter mye "om og men" og noe banning fikk jeg ut termostaten.

Greit at den lignet mye på den nye jeg fikk i dag, men det er ikke snakk om at den kommer til å passe så her må jeg sporenstreks dra å bestille ny og riktig termostat. Egentlig utrolig at dette kan bli feil. Nå er jeg uten BMW til riktig del kommer. :?

58miezxb5wlg2enc0dyw.jpg

På bildet ser dere også en slange som går fra ekspansjonstanken og til termostaten. :shock: Bare å bestille ny her også. Kanskje ikke så godt å se på bildet, men det er snittet et fint kutt i den av drivreimen til vannpumpen.... Ikke mye plass der så her tror jeg at det blir et par støttende strips for å unngå dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk siste syv siffer i chassisnr når du bestiller deler. De vil gjerne ha det, men er vant med at folk ikke har det, og da kan det bli feil. Jeg har (selvfølgelig) mitt i hodet. ;)

Ok kjempetips! Skal ta med vognkortet når jeg skal bestille i dag, da jeg ikke husker nummeret. Jeg husker kun tverrsummen av de 5 siste... 8)

åå, jeg liker at folk bruker pengene sine på teknisk før dill dall! Hvor mange hundre tusen har du planer om før du skal selge bilen?;)

Godt spørsmål, skulle nok hatt stasjonsvogn snart, men trøster meg med at bilen erer stor nok enda og virker å være i bra stand nå. Tørr ikke regne på hvor mye jeg har brukt på denne, den er ihvertfall nydelig å kjøre :)

Tar en slitedeler etterhvert så holder bilene seg bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to varianter av termostat på disse treliterene. Ved å slå opp på chassisnr i delekatalogene hos GS og realoem får jeg opp begge deler på min.

Hvorfor bytter du termostat? Jeg fikk et lite drypp på bilen søndag. I lange nedoverbakker gikk kjølevanns-temperaturen litt ned. Opplevde ingen økning i motbakker, slik det gjerne blir med defekt termostat. Jeg vurderer å skifte både vannpumpe og termostat, men ser at vannpumpen er en dyr affære sammenlignet med andre biler jeg har skiftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg vært innom BMW

Det er to varianter av termostat på disse treliterene. Ved å slå opp på chassisnr i delekatalogene hos GS og realoem får jeg opp begge deler på min.

Stemmer det. Personen på delelageret hos BMW hadde gått inn med chassisnr, han kan nok nummeret mitt utenatt :wink: Nå blir alternativ 2 bestillt. Termostaten jeg fikk var jo omtrent speilvendt.

Hvorfor bytter du termostat? Jeg fikk et lite drypp på bilen søndag. I lange nedoverbakker gikk kjølevanns-temperaturen litt ned. Opplevde ingen økning i motbakker, slik det gjerne blir med defekt termostat. Jeg vurderer å skifte både vannpumpe og termostat, men ser at vannpumpen er en dyr affære sammenlignet med andre biler jeg har skiftet på.

Akkurat samme symptomer på min. Jeg har låst opp kombi instrument og leser av nøyaktig kjølevannstemp og i de riktig lange nedoverbakker så er tempen nede i 66 grader som er i minste laget. Tempen er aldri over 75. Kan ikke skjønne at vannpumpen har noe med dette å gjøre så dermed går jeg for å bytte termostat.

De kikket så vidt på termostaten min nå, men kunne ikke umiddelbart se at det var feil på denne. Det var noe plastgreier som brukte å ryke slik at den vil stå konstant åpen men disse var hele på min.

Får uansett se når jeg monterer ny på fredag. Egentlig en grei jobb å bytte, selv om det ikke ser slik ut umiddelbart :)

Skal gi tilbakemelding her på om problemet forbedret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den står konstant åpen skal man ikke klare å få opp kjølevannstemperaturen uten å presse motoren, særlig ved kaldstart. Min henter seg kjempefint opp i temperatur og nåla står rett opp så lenge jeg bruker gassen. Ved lange nedoverbakker faller den 3-4mm ned mot blått. Så vidt jeg vet har jeg ikke mulighet til å lese av temp på computern i E39. Har du navi med storcomputer? E38 og E39 har jo stort sett samme instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min henter seg også fint opp, men faller fort av igjen. Dvs at du kan se antydning til at den ikke vil stå rett opp ved kjøring i 80 på lange flate partier.

Kan fjøren ha blitt slakk? Termostaten er jo en rimelig enkel konstruksjon, klare ikke se for meg at det skal være denne som er problemet når jeg studerer delen.

Du kan nok sannsynligvis lese av kjølevannstemp, ladespenning, tankvolum i liter, forbruk per time osv osv.

Bare gå inn med tverrsummen av de 5 siste i chassi nummeret.

Skal prøve å ta det fra hodet her;

Trykk å hold inne knappen til høyre ved speedometeret, vent til test 1 kommer opp, velg test 1 med nullstilleren for tripp telleren, regn ut tverrsummen der eller bruk vognkort. Velg Test 19 og legg inn tverrsummen. Deretter kan du lese av det du måtte ønske. Jeg holder meg for sikkerhetskyld til de 9 første.

Nr 7 er kjølevanns tempratur i cellsius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å åpne kombiinstrumentet på mange E-39 også, her er en link som forklarer litt på "ny-norsk".

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/129948

At man ikke kan se at en termostat til en 730d er skadet betyr dessverre ikke at den er i orden. Når termostaten blir slitt og unøyaktig i "vokselementet" er typiske symtomer slik mhane beskriver avlesning av kjølevannstemperaturen når han kjører med sin bil.

At de fleste ikke oppdager en defekt termostat på dette stadiet er naturlig fordi den analoge temperaturmåleren er relativt unøyaktig og gir ikke et tydelig signal om lav temperatur før termostaten er fullstendig defekt, f.eks ved at plastarmene som holder fjæren er brukket.

Min erfaring er at en 730d med en fungerende og god termostat når 88 grader i løpet av ca 10-12 minutters lett belastning/kjøring. På vinterstid hjelper webastoen med å oppnå dette og temperaturen ligger stabilt på denne temperaturen ved landeveiskjøring og lett belastning. Ved lange nedoverbakker på vinterstid kan den synke ned til 85-86 grader og ved hard belastning kan man se høye temperaturer, men om man belaster/overbelaster motoren så mye at kjølesystemet ikke klarer å kjøle tilfredsstillende vil man oppleve at kontrollsystemet tar over motorstyringen ved ca 106 grader. For å oppnå dette med en normalt frisk 730d må den belastes relativt hardt. Har man en utgave med 2 termostater (Termostat på EGR-cooler.) er min erfaring at denne har kortere levetid enn termostaten på vannpumpa og kan være en viktig detalj å sjekke før man bytter både vannpumpe og tilhørende termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...