Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vi tenker oss en ny BMW (spiller liten rolle hvilken) med en 3,0 liters dieselmotor og en automatkasse. Om man setter cruise-kontrol til 80 km/h skal girkassen da velge det gir som gir best drivstofføkonomi. Man vil imidlertid merke at den går ned fra 6. til 5. om man møter en liten motbakke.

Spørsmålet mitt er om det er mer økonomisk å ligge i 5 gir enn det er å ligge i 6. gir i denne situasjonen? Altså: prioriterer bilen effortless fahren over økonomi når man nytter seg av cruise-kontroll

Skrevet
Om vi tenker oss en ny BMW (spiller liten rolle hvilken) med en 3,0 liters dieselmotor og en automatkasse. Om man setter cruise-kontrol til 80 km/h skal girkassen da velge det gir som gir best drivstofføkonomi. Man vil imidlertid merke at den går ned fra 6. til 5. om man møter en liten motbakke.

Spørsmålet mitt er om det er mer økonomisk å ligge i 5 gir enn det er å ligge i 6. gir i denne situasjonen? Altså: prioriterer bilen effortless fahren over økonomi når man nytter seg av cruise-kontroll

Normalt vil gearkassen velge det giret som medfører at motoren har et turtall som passer best til motorens momentutvikling. Dette er også det turtallet der motoren er mest økonomisk iom. at det er i dette området den er mest effektiv... dog ikke nødvendigvis sterkest i relasjon til effekt og dermed best mulig akselerasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...