-Sammy Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Hei, Det har seg sånn at jeg skal kjøre nedover til stavanger om noen få uker. Så sitter jeg å ser på noen kjøreruter på gulesider/kart. Enten så er det innlands ned til dombås / lillehammer også over en fjellovergang, eller så blir det kysten og det innvolverer mye ferge... *Fra E6'n og over fjellene, hvordan er disse veiene ? mye dårlig asfalt osv ? Er vel ikke fare for at de er stengt nå foresten ? Rute over fjellene *Disse fergene som er nedover kysten, er de noe spesiellt vonde med lav bil? Tenker 60/40 senk og fanger/skjørt som bygger noe mer enn m-tech. Rute med ferger (m-techen er ikke senket nei men var ikke ment som sammenligning.) Noen som har erfaringer med enten ferger eller fjell ? Evt. en kan komme med en grei rute ? Mange takk !
mhane Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Har kjørt noen ganger denne turen, men har stoppet i Bergen Her er det mye å ta tak i For det første finnes det ingen greie ruter ned til Bergen og videre til Stavanger. Deretter så er det problemer med senket bil på flere av fergestrekningene ved unormale tidevannsforskjeller. Under normale forhold har ikke jeg hatt problemer, uansett så er det jo bare å stå over en 3 timers tid til det har fått gått litt ned eller opp igjen Jeg har alltid tatt kystruten, men ruten langs kysten du har valgt ser ikke ut som ruten jeg kjører. Du trenger ikke ta mer enn 2 ferger til Bergen (3 med Molde -Vestnes) For meg ser det ut som det er flere på ruten du har tatt. Når du kommer ned Ørskogfjellet tar du av første til venstre og passerer bilopphuggeriet og tar av til venstre igjen når du kommer ut på "hovedveien" igjen. (det gjelder å ta alle snarveier du kan) Fortsett deretter til Stranda-Liabygda og kjør Hellesylt, Grodås, Kjøsbrua, Stryn, Loen/Olden, Innvik, Utvik, Byrkjelo, Førde, Sande (18min fra Førde) så er det Opedal-Lavik fergen og så følger du E39 (E39 begynner fra Byrkjelo) Deretter er det jo grei skuring til Bergen. Men vær obs du tror flere ganger at du har kjørt deg vill og at dette umulig kan være en europaveg, men det er det Tok dette fra hodet, men tror ruten skal være kronologisk riktig. Er vel ca 450 km fra Vestnes og til Bergen så er det jo ferge og tuneller videre til Stavanger. Kjører du kystruta du har valgt må du blant annet ta Lote- Anda fergen. Vær obs på snarveien gjennom byggefeltet der. Du kan ta hele fergekøen der er du heldig og det er en sinke i front. Har kjørt noen ganger der når "tungtransporten" har blokkert ruta fra Byrkjelo og over fjellet. Den innlandsruta di har jeg ikke prøvd så mye, men har jo selvsakt kjørt noen ganger via Lom og den snarveien over Turtagrø og Lærdalstunellen for avvekslingens del. Betal i bommen ellers får du han galningen etter deg Lykke til. Jeg er skjeleglad for at pendlingen min til Bergen er over for godt.
-Sammy Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 oi ! takker Dette var jo saker hehe, snarveier er alltid kjekt. Skal studere det litt mer imorgen når jeg er hakket mer våken Men igjen mange takk! EDIT !! hahahaaa her er grunnen til at jeg skal se på det imorgen Godruta si det (legg merke til kjøretiden, skal bli meg noen pissepauser der gitt)
mhane Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Er jo litt i svime her jeg også (jobbet til 3-4 på natten i går), men det er bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Har kjørt Bergen-"Molde" i 10 år før jeg flyttet til Molde igjen så det har blitt noen turer.
-Sammy Skrevet Mai 26, 2008 Forfatter Skrevet Mai 26, 2008 såppass ja, 10 år med pendling tror og satser på at du kan veien da ja hehe Men skal ikke se vekk fra at jeg logger meg på via telefon mens jeg står midt ute i øde intet og lurer på om jeg fortsatt er i norge Neida i værste fall så plotter jeg inn "Stavanger" på gps'n så skal jeg vel ende opp der nede en eller annen gang hehe.
Der Barockengel Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 Ok, jeg har kjørt denne strekningen en del, så jeg får komme med mine synspunkter jeg også. I utgangspunktet har ikke mhane sagt mye i sitt svar som jeg er uenig i - jeg støtter at du kjører Sjøholt-Stranda-Stryn-Byrkjelo istedet for å følge E39 over Ørsta og Volda; du sparer en ferge, og selv om riksvei 60 over Olden-Innvik ikke er særlig lettkjørt, kan dette være en fordel: Hvis du bommer på en av de to fergene går det fort mer tid hvis du kjører E39 hele veien. Om du vil kjøre langs kysten eller via innlandet avhenger også av flere faktorer; når i uken/på døgnet vil du kjøre, hvor glad er du i å kjøre bil, og hvor utholdenede er du på laange bilturer. Fordelen med innlandet er at du er lite avhengig av å komme i rett tid til ferger, så du kan bare kjøre og kjøre uten å ta hensyn til når du skal være framme på fergeleiet. Imidlertid, hvis du har tenkt å kjøre turen i ett strekk, kan faktisk ferge-ruten langs kysten være å foretrekke, siden du får pauser på fergene, og kan spise og slappe av mens andre bringer deg mot målet. Jeg kjørte fra Romsdal til Bergen uten ferger så sent som i august - over Lesja-Lom-Sognefjellet, deretter snarveien over Turtagrø til Årdal som mhane var inne på - og ja, du tuller ikke med bomvakten - deretter Lærdalstunnelen og videre til Voss. Flott tur i variert landskap - men hvis har tenkt å innta litt mer spennende måltider underveis enn medbrakt niste som du spiser mens du kjører, kan slike fergefrie turer ta nokså lang tid... Hvis du velger ferge-ruten, vet du sikkert at det er forhåndsinnkreving av bompenger på Lavik-Oppedal fergen, så den er dyrere enn den vanligvis ville vært. I tillegg koster strekningen Bergen-Stavanger via E39 seriøst med penger synes jeg, da. I tillegg til de to gassfergene, er det også bompenger på Bømlafjordssambandet - NOK 85, tror jeg det var. Hvis du kan bytte med noen på å kjøre, er ikke ruten din over Dombås og Geilo så dum - du slipper køkjøringen mellom fergene, og du bør være temmelig sikker på å slippe snøvær over fjellet. Hvis du kjører kysten uten GPS, og ikke har printet ut fergerutene på forhånd (alle 4 - eller 6), kan du jo bomme stygt på noen ferger, slik at hvilepausen på fergeleiet blir i lengste laget. Men, hvis du kjører alene, og har tenkt å kjøre turen i ett strekk, tror jeg at jeg ville helle mot å kjøre langs kysten. Når det gjelder lav bil på fergene, skal du også huske at fergeselskapene er blitt veldig glade i store ferger med et innelukket personbildekk under det vanlige dekket - et par ekstra bratte overganger der for å komme ned kjørerampen til nedre dekk. Det er sikkert noe som har prøvd nedre dekk med lav bil som kan fortelle deg om det utgjør noe særlig problem. Hvis du kjører via Dombås og Geilo, må du fortsatt bruke gassfergen mellom Arsvågen og Mortavika; stor og moderne ferge, og med et nedre dekk for personbiler. Dersom du kjører i perioder med liten trafikk, brukes som regel kun øvre dekk. Det var det jeg kunne komme på i farten - spør hvis du lurer på noe, og god tur. :)
Der Barockengel Skrevet Mai 26, 2008 Skrevet Mai 26, 2008 EDIT !! hahahaaa her er grunnen til at jeg skal se på det imorgen Godruta si det (legg merke til kjøretiden, skal bli meg noen pissepauser der gitt) He-he - interssant tur. Men dette viser at det ikke alltid er like lett å legge inn snarveier og slikt i gps-programmer - snarveien over Turtagrø er det flere programmer som absolutt ikke vil ta. Ofte er det lettest å gjøre det enkelt - kjør innlandsruten hvis du ikke vil betale så mye i bom- og fergepenger eller tenke på fergetider; hvis du vil ha pauser i kjøringen uten å få full stopp i framdriften, velg kystruten med fergene. Edit: Arrrgh: Skrivefeil. Det skulle være "Interessant tur".
kuanov Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Heisann. Først så må jeg si meg helt ening med Mhane, om at det finnes absolutt ingen greie veier til Bergen. Pendler selv regelmessig til Bergen, og i det siste så har jeg blitt så drittlei alle bobilene(og andre) som kjører 65 i 80-sona. Og aller mest drittlei av å måtte råkjøre for å rekke fergene. Forbikjøringmuligheter er det et fåtall av, og når du endelig kommer til en strekning, så kan du banne på at du møter enten fergekøen fra motsatt. (eller enda værre, en enslig bobil som siger saaaaaaakte imot deg) Nei, gjør du som jeg har begynnt...TA Hurtigruten ifra Molde til Bergen. Tror båten går kl. 21:30 ifra Molde, med ankomst 14:30 dagen etter i Bergen. Kjør deretter direkte til Stavanger, og du er fremme tidlig på kvelden. Nå har også drivstoffprisene steget masse, og for å spare både bil, dekkslitasje, slippe hasardiøse forbikjøringer, sjåfør og i tillegg at en får sove, så er 1200,- vel anvendte penger til en billett på Hurtigruten.
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Heisann.Først så må jeg si meg helt ening med Mhane, om at det finnes absolutt ingen greie veier til Bergen. Pendler selv regelmessig til Bergen, og i det siste så har jeg blitt så drittlei alle bobilene(og andre) som kjører 65 i 80-sona. Og aller mest drittlei av å måtte råkjøre for å rekke fergene. Forbikjøringmuligheter er det et fåtall av, og når du endelig kommer til en strekning, så kan du banne på at du møter enten fergekøen fra motsatt. (eller enda værre, en enslig bobil som siger saaaaaaakte imot deg) Nei, gjør du som jeg har begynnt...TA Hurtigruten ifra Molde til Bergen. Tror båten går kl. 21:30 ifra Molde, med ankomst 14:30 dagen etter i Bergen. Kjør deretter direkte til Stavanger, og du er fremme tidlig på kvelden. Nå har også drivstoffprisene steget masse, og for å spare både bil, dekkslitasje, slippe hasardiøse forbikjøringer, sjåfør og i tillegg at en får sove, så er 1200,- vel anvendte penger til en billett på Hurtigruten. Kjører selv en del Bergen - Molde og Bergen - Stavanger pga. jobben, og fordi min samboer har familie på Vestnes. Har prøbd de fleste veiene etter hvert for å besøke forskjellige kunder og det var ganske treffende det at det ikke finnes noen god vei mellom Bergen og Molde, så hvis du får plass på Hurtigruten og det bare koster kr. 1200,- hørtes det ut som en veldig god idé! Hvis ikke kan jeg og bekefte at foreslåtte rute er det beste alternativet langs kysten. Bergen - Stavanger går ganske fort og greit takket være gassfergene, og holder du litt tempo kan du klare å kjøre inn en fergeavgang (det er tilpasset slik at de med bedagelig fart og en tissepause skal treffe neste ferge med grei margin), men som nevnt så koster dette stykket en del i ferge og bompenger. Kan og bekrefte at hvis du kommer på et tidspunkt med lite trafikk så pleier de bare å bruke det øvre bildekket, og går ikke det bra pga. senk så kan du glemme resten av fergene langs kysten! Å kjøre over fjellet vil trolig være mer forutsigbart og mindre risikabelt med tanke på at bilen er lav og mange muligheter til å bomme på fergene. Begge veiene har etter min mening en ganske jevn variasjon av morsomme kjøreveier og kjedelige veier, også mye avhengig av trafikkmengden.
viplash Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 JEg blir nyskjerrig, hva er så skummelt med han bompenge mannen?
Der Barockengel Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 JEg blir nyskjerrig, hva er så skummelt med han bompenge mannen? He-he: Oppe på fjellovergangen mellom Turtagrø og Øvre Årdal står det et lite hus; her er det en bompengeluke ut mot vegen, og med oppholdsrom og overnatting for bompengevakten. Mannen som sitter her har oppnådd en viss kjendisstatus etter intervjuer og artikler i flere aviser o.l. I de siste årene har oppmerksomheten blitt større, siden arbeidstilsynet har begynt å interessere seg for opplegget her; mannen sitter nemlig her fra tidlig om morgenen til i ti-tiden om kvelden. Så overnatter han på bakrommet til neste dag. Uten fridag, uten ferie - før han om høsten reiser ned fra fjellet igjen. Det skumle er den lette motorsykkelen hans som står lett henslengt mot hytteveggen; bompengevakten er nemlig beryktet for å slenge seg på denne og sette etter bilister som ikke stopper for å betale. Så kan man lure; hvor mange slipper forbi gratis når bompengeboden er ubetjent fordi vakten er ute å fakker snikere?
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Tror jeg må kjøre den veien en gang bare for å oppleve vakten!
Der Barockengel Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg kan skrive under på flere av poengene til kuanov og Hansh: Bobiler: Et sant mareritt i den verste ferietiden. Dette er turister som har leid en bobil i Tyskland for ferien. Moderne bobiler i seg selv er fullt ut i stand til å holde følge med trafikken, men når føreren aldri har sittet i noe større enn en Peugeot 308, og aldri før har sett noe som ligner på en norsk riksvei, er det oppskriften på en prøvelse for andre veifarende. Det ser også ut som det skjer noe hormonelt eller lignende når man setter seg inn i en leiet bobil - i alle fall gjør førerne hva de kan for å unngå å slippe andre forbi. Utrolig. Særlig synes jeg stykket mellom Førde og Sognefjorden kan være plagsom når det gjelder saktegående bobiler. Forhåpengligvis vil du reise før verste feriesesongen. Heldigvis går også mange av bobilene til ro sent på ettermiddagen, slik at det blir bedre å kjøre utover kvelden. (Det er tydeligvis slitsomt å kjøre sakte midt i veien... ) Hurtigruten : Yup, min favoritt også - jeg betalte vel 1000 kroner for turen, inklusive lugar og bil. Da reiser jeg til Ålesund, kjører ombord der, og våkner uthvilt neste morgen. (Ta med noe å lese, siden du tilbringer hele formiddagen og deler av ettermiddagen ombord.) Men her er det et lite men - dette var en vinterpris - fra april til september må du betale vesentlig mer, og du får ikke fri bilfrakt. Så med mindre du kvalifiserer til noen av rabattene, tror jeg du må betale mer i størrelsesorden 1800 kroner for turen. Husk også å reservere plass både for deg og bilen hvis du reiser om sommeren. Gassfergene: Korrespondansen mellom fergene mellom Bergen og Stavanger er slett ikke dum: Sist jeg kjørte der, la jeg meg midt i fergekøen, med de utålmodige forbikjørerne foran meg, og de med god tid bak meg; og lot gps-en berolige meg om at dette ville holde. Og den fikk rett; jeg kunne praktisk talt kjøre rett av den ene fergen og rett på den neste, med en komfortabel kjøretur mellom. Dette gav en snitthastighet på 78km/t - og det må vel være lovlydige greier, for det er vel ikke så mange 60-soner på veien. Er det vel?
Der Barockengel Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Tror jeg må kjøre den veien en gang bare for å oppleve vakten! God idé. Turen er flott og veien er bra også. Av en eller annen grunn ligger bompengeboden på "feil" side av vegen, slik at hvis du kommer sørfra, må du kjøre over i venstre veikant for å betale, og hvis du kommer nordfra, er det naturlig å betale gjennom passasjervinduet. Jeg kom nordfra, og derfor lot jeg sidepassasjeren levere pengene, og ta imot billett og vekslepenger. Og mens han smilte og snakket vennlig til sidepassasjeren, oppdaget jeg at resten av tiden glodde han olmt inn i bilen og bort på meg. Men, hallo, hva hadde jeg gjort galt? Lignet jeg på en han ikke hadde klart å ta igjen på motorsykkelen sin - eller var han irritert over å bli forstyrret mens han så på den australske såpeserien som stod på på fjernsynet inne i rommet? Eller kanskje han bare trodde jeg hadde prøvd å smugkikke på Home and Away mens jeg ventet.?
Hansh Skrevet Mai 27, 2008 Skrevet Mai 27, 2008 Jeg kan skrive under på flere av poengene til kuanov og Hansh:Bobiler: Et sant mareritt i den verste ferietiden. Dette er turister som har leid en bobil i Tyskland for ferien. Moderne bobiler i seg selv er fullt ut i stand til å holde følge med trafikken, men når føreren aldri har sittet i noe større enn en Peugeot 308, og aldri før har sett noe som ligner på en norsk riksvei, er det oppskriften på en prøvelse for andre veifarende. Det ser også ut som det skjer noe hormonelt eller lignende når man setter seg inn i en leiet bobil - i alle fall gjør førerne hva de kan for å unngå å slippe andre forbi. Utrolig. Særlig synes jeg stykket mellom Førde og Sognefjorden kan være plagsom når det gjelder saktegående bobiler. Forhåpengligvis vil du reise før verste feriesesongen. Heldigvis går også mange av bobilene til ro sent på ettermiddagen, slik at det blir bedre å kjøre utover kvelden. (Det er tydeligvis slitsomt å kjøre sakte midt i veien... ) Hurtigruten : Yup, min favoritt også - jeg betalte vel 1000 kroner for turen, inklusive lugar og bil. Da reiser jeg til Ålesund, kjører ombord der, og våkner uthvilt neste morgen. (Ta med noe å lese, siden du tilbringer hele formiddagen og deler av ettermiddagen ombord.) Men her er det et lite men - dette var en vinterpris - fra april til september må du betale vesentlig mer, og du får ikke fri bilfrakt. Så med mindre du kvalifiserer til noen av rabattene, tror jeg du må betale mer i størrelsesorden 1800 kroner for turen. Husk også å reservere plass både for deg og bilen hvis du reiser om sommeren. Gassfergene: Korrespondansen mellom fergene mellom Bergen og Stavanger er slett ikke dum: Sist jeg kjørte der, la jeg meg midt i fergekøen, med de utålmodige forbikjørerne foran meg, og de med god tid bak meg; og lot gps-en berolige meg om at dette ville holde. Og den fikk rett; jeg kunne praktisk talt kjøre rett av den ene fergen og rett på den neste, med en komfortabel kjøretur mellom. Dette gav en snitthastighet på 78km/t - og det må vel være lovlydige greier, for det er vel ikke så mange 60-soner på veien. Er det vel? Bobiler: Hvis jeg kan pleier jeg å starte lengre kjøreturer om sommeren om ettermiddagen slik at jeg kjører når de som camper midt i veien i 50 i 80-sonen har tatt kvelden. Hvis ikke har det vist seg effektivt (etter modell av min morfar) å legge seg ut for å kjøre forbi og holde fløyten inne helt til de skvetter i veikanten. Noen må jo lære de litt trafikkultur! Når det gjelder 60-soner og gjennomsnittsfart mellom gassfergene skal vi begge to kanskje bare plystre litt og late som ingenting.. (skal være sagt at jeg aldri kjører så fort at jeg føler det er uforsvarlig eller at jeg risikerer å miste lappen da)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå