Gå til innhold

Biltilsynet , godkjenning av felger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble stoppet av BT på lørdag, og fikk beskjed om at jeg hadde feil dekkdimm forran og bak. Jeg har 235/35/R19 F og 265/30/r19 B

Dekkene er av merket MICHELIN PILOT SPORT PS2.

Bilen ble levert org med 18"m sport felger. i dimmen 235/40/R18 F og

255/40/R18 bak. Men dette står ikke i vognkortet.

de nye felgene mine av typen MIRO CSL har ET33 bak og ET35 front.

Stemmer det ikke at BMW er godkjent med disse felgene/dekkene?

Jeg fikk mangelapp og må vise den inne 3 uker med papirer.

PS: det er 1,5 cm klaring fra skjermen. De er ikke utenom skjermene.

Bilen er en BMW 320d Touring M-tec 2008MOD.

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er for mye mas med godkjenning av hjul. Men du kan jo prøve å ringe BMW, eventuelt forsøke å finne såkalte TUV.papirer på felgene som sier noe om at de er godkjente for denne bilen.

Eller så kan du gjøre som resten av oss. Vise bilen med 18" :P

Skrevet
Det er for mye mas med godkjenning av hjul. Men du kan jo prøve å ringe BMW, eventuelt forsøke å finne såkalte TUV.papirer på felgene som sier noe om at de er godkjente for denne bilen.

Eller så kan du gjøre som resten av oss. Vise bilen med 18" :P

Tuv er ikke noe problem. Og godkjenne bilen med 18" forså og bli stoppa igjen med 19" er ikke morro :) Det er en liten by jeg bor i, og BT er jo gale etter og stoppe folk med "store" hjul.

Skrevet

Men hvis du har de rette papirene, hjulene ikke stikker utenfor hjulbuen, omkretsen ikke avviker med mer enn +/- 5%, så skulle jo dette være bankers :)

Ville tro at 19" er et alt. fra bmw?

Og 19" ser jo ikke så stort ut på disse bilene, så det må være et forferdelig prikete BT dere har :P

Skrevet
Jeg ble stoppet av BT på lørdag, og fikk beskjed om at jeg hadde feil dekkdimm forran og bak. Jeg har 235/35/R19 F og 265/30/r19 B

er profilen på dekkene som er ulovlige. når bilen ble org levert me 40 så har du maks lov til og gå ned til 35, ikke 30... innpress må også være ET35. det fikk jeg beskjed om. men du kan jo bare ringe og spørre. rulle diamenter kan ikke overskride mer enn 5 mm, og så skal alt være innafor hjulbue, og det skal ikke være problem og svinge me bilen uten at dekka tar borti skjermene ;)

Skrevet
Men hvis du har de rette papirene, hjulene ikke stikker utenfor hjulbuen, omkretsen ikke avviker med mer enn +/- 5%, så skulle jo dette være bankers :)

Ville tro at 19" er et alt. fra bmw?

Og 19" ser jo ikke så stort ut på disse bilene, så det må være et forferdelig prikete BT dere har :P

Det er 1,2% forran og 1%bak. Så det er ikke noe problem.

BT er og bli "noe dritt" .

Skrevet

de er å blir någen prippne jævlar!

2 uker siden ble jeg stoppa av politi. de lurte på om felgene og senkingen var godkjent, jada, står i vognkortet sa jeg. så blei det stilt at par min mens de 2 sto å kikka på bilen rundt om lenge, før han eine sa t han andre : "gravla stilige bil" mens han andre sa " TØØFT" hehe, eg begynte å små flira litt å sa takk, så fekk eg kjøra vidare...

Skrevet

er profilen på dekkene som er ulovlige. når bilen ble org levert me 40 så har du maks lov til og gå ned til 35, ikke 30... innpress må også være ET35. det fikk jeg beskjed om. men du kan jo bare ringe og spørre. rulle diamenter kan ikke overskride mer enn 5 mm, og så skal alt være innafor hjulbue, og det skal ikke være problem og svinge me bilen uten at dekka tar borti skjermene ;)

Profilene er ikke ulovlige. Er ikke det det går på. Du har ikke lov å overskride rulleomkretsen på +/- 5%, ikke 5 mm. Hva angår innpress, så er det 15mm som gjelder. Altså, du kan kun gå enten opp eller ned 7,5mm på hver aksling.

Skrevet

Profilene er ikke ulovlige. Er ikke det det går på. Du har ikke lov å overskride rulleomkretsen på +/- 5%, ikke 5 mm. Hva angår innpress, så er det 15mm som gjelder. Altså, du kan kun gå enten opp eller ned 7,5mm på hver aksling.

hadde vært mange eldre bmw som hadde kjørt rundt med ballongdekk hvis det hadde vært 5MM og ikke pluss\minus 5% hehe

Skrevet

Må nok skuffe deg..

Kort oppsummert om de RIKTIGE reglene:

*Rulleomkrets skal IKKE overskrider +-5% av original dimensjon.

*ALLE typer dimensjoner av felger som overskrider spoviddeforandring på 15mm per AKSLING (7,5mm per side), som ikke er oppgitt i vognkortet, eller blir levert originalt MED merkestempel og er aktuell til gitt karosseritype, SKAL godkjennes med papirer (TUV/DEKRA) og føres inn i vognkortet.

* Der det blir brukt kombinasjoner på bredere dekk/felg foran enn bak, skal dette være typegodkjent av merkeleverandør (Her BMW AG) til den aktuelle karosseritype. Noen av modellene i karosseritypen blir levert med kombinasjoner av dekk foran og bak, og da skal disse dimensjonene brukes. Utenom dette er andre dimensjoner i kombinasjon ulovlige dersom ikke papir kan forevises. Når det gjelder felger i kombinasjon, så SKAL det fremlegges papirer på at felgen foran, med den aktuelle dimensjon er godkjent til den aktuelle bil med det aktuelle innpress, i KOMBINASJON med felgene bak og deres innpress..

For din del betyr det at med mindre du har papirer på at ET31 kan brukes i kombinasjon med ET33 så vil du ikke få det godkjent

Skrevet
Må nok skuffe deg..

*ALLE typer dimensjoner av felger som overskrider spoviddeforandring på 15mm per AKSLING (7,5mm per side), som ikke er oppgitt i vognkortet, eller blir levert originalt MED merkestempel og er aktuell til gitt karosseritype, SKAL godkjennes med papirer (TUV/DEKRA) og føres inn i vognkortet.

* Der det blir brukt kombinasjoner på bredere dekk/felg foran enn bak, skal dette være typegodkjent av merkeleverandør (Her BMW AG) til den aktuelle karosseritype. Noen av modellene i karosseritypen blir levert med kombinasjoner av dekk foran og bak, og da skal disse dimensjonene brukes. Utenom dette er andre dimensjoner i kombinasjon ulovlige dersom ikke papir kan forevises. Når det gjelder felger i kombinasjon, så SKAL det fremlegges papirer på at felgen foran, med den aktuelle dimensjon er godkjent til den aktuelle bil med det aktuelle innpress, i KOMBINASJON med felgene bak og deres innpress..

For din del betyr det at med mindre du har papirer på at ET31 kan brukes i kombinasjon med ET33 så vil du ikke få det godkjent

Bilen ble levert med orginale BMW felger med (Front: 18x8 ET34 225/40 R18W) (Rear: 18x8.5 ET37 255/35 R18W).

Hva blir da feil:)?

Skrevet
Må nok skuffe deg..

escv0wuezf97f7fghkuf.jpg

q5dgutcshnanvfdc3i1m.jpg

Bilen ble levert med orginale BMW felger med (Front: 18x8 ET34 225/40 R18W) (Rear: 18x8.5 ET37 255/35 R18W).

Hva blir da feil:)?

Ser ikke noen feil her jeg, men jeg kan ikke så mye rart heller da:-)

Skrevet

Det er fordi du bare ser at rulleomkretsen er lik..

Det det går på her er vel det at bilen dermed IKKE er godkjent med kombinasjon bredere dekk bak enn foran annet enn i kombinasjonene du nevner ovenfor her.. Om det er 225 kombinert med 255 som er godkjent fra BMW, så kan du IKKE bytte til 235 kombinert med 265..

Du hadde ikke hatt dette problemet om dekkene hadde vært like breie foran og bak.. Ulovligheten i dette henseende er at du har bredere dekk bak enn foran, og dermed må følge de kombinasjoner BMW har typegodkjent bilen med.. Så med mindre du kan finne i service håndboka, eller på noen annen måte bevise at BMW har godkjent 235 i kombinasjon med 265, så er det ulovlig ja..

Skrevet
Tuv er ikke noe problem. Og godkjenne bilen med 18" forså og bli stoppa igjen med 19" er ikke morro :) Det er en liten by jeg bor i, og BT er jo gale etter og stoppe folk med "store" hjul.

hvorfor kjøpte du disse felgene uten å sjekke om det gikk lovlig på bilen først? :?

Sånn med tanke på at du visste at dem var nazi på store felger, og at disse tiltrakk seg oppmerksomhet fra BT..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...