oro2 Skrevet Mai 30, 2008 Skrevet Mai 30, 2008 I går ble bilen veldig varm (tempmåleren på maks), og jeg fant etterhvert ut at en slange hadde løsnet. Det er den slangen som går fra varmeventilen til motoren. Den plastdingen på motoren som slangen skal festes i har knekt, slik at litt av den satt igjen inni slangen. Er det noen som vet om det er enkelt å bytte ut denne delen? Ser ut som det er veldig trangt å komme til der på baksiden av motoren. og hva heter denne delen? Finner den ikke på nettet Er det sannynlig at den har knekket av vanlig slittasje, eller kan det være at den knakk fordi motoren ble veldig varm, og at det var en annen årsak til at den ble varm? Jeg så ikke med en gang at det røde lyset lyste siden det var så sterk sol, så jeg vet ikke hvor lenge jeg kjørte med temperaturmåleren på maks, men regner med at det ikke kan ha vært så lenge...
Haug530D Skrevet Juni 1, 2008 Skrevet Juni 1, 2008 Hvilken bil og motor? mest sansynlig har den knekt pga varme, hadde ett lignende tilfelle på en E28 en gang, knakk litt av radiatoren, det var plast, den knakk pga at jeg skulle løsne en slangeklemme. Alu motorene til Bmw er veldig lite glad i varme, så det skal ikke lange stunden på rødt nivå før motoren tar skade, grunnen til at motoren ble så varm kan være sprengt toppakning, noe som har resultert i økt trykk og varme, noe som igjen kan ha foråsaket den sprukkne plastdingsen.
oro2 Skrevet Juni 2, 2008 Forfatter Skrevet Juni 2, 2008 Det er en 316i (97 mod) med M43B16. Var å kjøpte en ny sånn "plastdings" på fredag, så jeg får prøve å bytte ut den og håpe på at det var hovedårsaken, og at det ikke er noe mer alvorlig. Ser ut til at det er enkelt å skru den av og på, eneste problemet er at det er veldig trangt å komme til der bak..
oro2 Skrevet Juni 3, 2008 Forfatter Skrevet Juni 3, 2008 Jeg har nå byttet dette festet, og det ser ingen synlige lekkasjer lenger. Etter at jeg hadde fyllt på igjen kjølevæske gikk temp-måleren ganske fort opp til normal temp (rett opp), men etter det stod den helt i ro da jeg kjørte rundt en liten stund. Luftet systemet først, men har omtrent bare vanlig vann på nå. Hvor lang tid bør det ta for at tempmåleren kommer opp til midten når det er 25 grader ute? Tar ikke sjansen på å kjøre til jobb i rushtiden før jeg er rimelig sikker på at den ikke blir varm igjen. Det jeg lurer på er om det fortsatt er grunn til å tro at f eks toppakning kan være gått? Jeg ser ingen farge på eksosen, i hvert fall ikke på tomgang. Kan også nevnte at bilen lekker både olje og eksos(lenger bak i eksosanlegget), men det har den gjort en stund. Trenger også litt tips til å flushe kjølessytemet. Hva er letteste/beste måten å få ut all drit og gammel frostvæske før jeg fyller på nytt? Hvor mye frostvæske trenger jeg (i liter, til en e36 97 mod med M43B16), og hvilken type?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå