Jump to content

klakkelyd fra girkassa med clutchen ute


Recommended Posts

Posted

Har en bmw e36 320 med 325 motor. Sitter antakeligvis 320 girkasse i den. Det hender når bilen står stille, med clutchen ute, at det kommer en klakkelyd. Tar jeg inn clutchen blir det borte. Vet det kommer fra girkassa da jeg var under bilen å hørte. Det kom fra innerste delen av girkassa, altså delen nærmest mellomaksel.

hva kan det komme av? utløserlager? løst svinghjul?

noen som vet hvilken girkasse 320 har? holdbar?

Posted

bruk å vær utløselager, uten at eg har peiling på 320 girkasser, men er vel et generel for de fleste kasser. Har selv kjørt med slik rasle/kakle på min tds kasse i minst 60.000km

Posted

utløselager er kunn i drift når clutchen er inne. så i ditt tilfelle er det nok ikke utlåserlageret som er feilen. her er den nok girkassen som lager lyd

Posted
utløselager er kunn i drift når clutchen er inne. så i ditt tilfelle er det nok ikke utlåserlageret som er feilen. her er den nok girkassen som lager lyd

Er det motsatte jeg har erfart, lageret bråker når klutsjen er på og ikke når den er utløst.

Grunnen til det er at når du trykker inn klutsjen vil det bli trykk på lageret som "strammer" det opp (kom ikke på bedre forklaring).

Når klutsjen er ute løper lageret fritt og slitasjen vil gjør at det bråker.

Har samme problem på min 520 nå, lageret synger på siste verset :(

Posted
utløselager er kunn i drift når clutchen er inne. så i ditt tilfelle er det nok ikke utlåserlageret som er feilen. her er den nok girkassen som lager lyd

Er det motsatte jeg har erfart, lageret bråker når klutsjen er på og ikke når den er utløst.

Grunnen til det er at når du trykker inn klutsjen vil det bli trykk på lageret som "strammer" det opp (kom ikke på bedre forklaring).

Når klutsjen er ute løper lageret fritt og slitasjen vil gjør at det bråker.

Har samme problem på min 520 nå, lageret synger på siste verset :(

lageret sitter jo festet på utløser armen. så lageret skal ikke gå rundt med clutchen ute. alle de bilene jeg har byttet dette lagret på har laget lyd når clutchen er inne
Posted

Prater man forbi hverandre haer ? Når jeg sier at jeg har clutchen inne, mener jeg vel egentlig clutchpedalen, da er vel teknisk sett clutchen ute... altså i fri,,, ?

Posted

clutch lagret er ikke gåent. det som gjør at den lager lyd når du har bilen i fri og lett den gå på tom gang er at lagret ligger løs på inngående asling på girkassen. å den begynner å lag lyd når motoren ikke går helt fint på tomgang.

Posted

det er utløserlageret...dette er heilt normalt, girkassa kan leve lenge med dette...selfølgeleg alt etter som du kjøre osv, det kan forekomme att lageret holde lenge sjølv med griskjøring :=)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...