Gå til innhold

Drittlei e34.Prob med forstilling løst, men fortsatt dødgang


Stephan.s
 Share

Anbefalte innlegg

Da som topic.

Nå etter å ha hatt bilen i 2 år var tiden inne for å bytte div. Det begynte med vibrasjoner ved nedbremsing, og gikk senere over i klunk-klunk i dumper.

På EU ble det påpekt slitte bærekuler nedre. Fikk byttet disse og godkjent bilen, men problemene var der fortsatt.

Men for å gjøre en kort historie lang, nå er så godt som alt byttet: Øvre og nedre bærearm, endeledd, pendelstag, tårnlager, gummiforinger oppe og nede på fjæra. Det som gjenstår er stabstagforinger, hjullager og bremser.

(de 2 sistnevnte blir ikke byttet med mindre det er disse som er feilen)

Samt at ved bytte av div gikk jeg over fra org fjærer til litt senk etter eu, glemte å justere forstilling, så bilen hadde toe-out på minst 15-20mm. Dermed ødlagte dekk. Fikk grovjustert tilbake og satt på piggfrie dekk i mellomtiden.

Etter at jeg da byttet caster, justert forstilling og satt på nødløsningen av vinterdekk i helga, har problemen oppstått som følger: (med dårlige billedlige forklarte lydeffekter)

Selvom jeg har byttet så godt som alt, så kommer det en klunk-klunk lyd ved aggresive dumper i veien. Kommer spesielt i høyresvinger og lav fart. Lyden høres tilsynelatende og komme fra venstre fremhjul. Jeg trodde jeg ville bli kvitt denne lyden ved casterstagbytte.

Bilen har nå da begynt å riste i hastigheter over 70-80 km. Dette er helt tilfeldig og den rister da på intervaller på 1min mellom å riste helt sykt, mot neste minutt ingen tegn til vibrasjoner. Dette er uavhenging av dårlig vei eller svinger.

Har og oppdaget en ganske svak "surrelyd" som ikke er hørbar før rundt 80km, og denne lyden følger bilens hastighet. (hjullager eller vinterdekkene)

Og i tillegg en dødgang i ratt på grove 8mm, som jeg vil tippe vil bli bedre ved stramming av snekke og evt. bytte av hjelpesnekke?

Trenger nå sårt hjelp. Er så møkklei bilen. Hver gang jeg bytter noe, oppdages det noe nytt. Alle tenkelige tips mottas med takk.

Er symptomene dårlig forklart, si ifra, så skal jeg prøve å forklare bedre.

edit: og for å legge til: pga. alle de slitte kulene så har skivene blitt litt skjeve, kan dette var det store synderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg har hatt klunkelyd så har jeg byttet nr 6 på bilde her, men dem har du vel kanskje byttet?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=10

Ellers hva med støtdemperen da.. Du sa jo at du hadde senket den litt.. Kan det være at støtdemperen er for lang for fjæra? Eller fjærbenslager?

Når det gjelder den store dødgangen på rattet så hadde jeg også det problemet der.. Da fant jeg ut at jeg måtte stramme skruenr: 11 på tegnina her, det viste seg at hele pitman armen var løs :) Stramma den og justerte snekka litt så var det som gull :D

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar jokkalin. Ser du har fått på bredfronten ;)

Men ja, stemmer det. Nr 6 ble byttet ganske tidlig i prosessen. Driver å tenker på at kanskje Nr 2 er med på å forårsake lydene da disse er ganske morkne?

Stusset over demperen jeg og, men saken er at disse er ca 3 år gamle, og før EU satt det et enda lavere sett på enn det som sitter der nå. Da må ett stk. demper i værstefall være ødlagt. :?

Men ang. dødgangen, så hjertelig takk ;) Da veit jeg hva jeg skal bruke neste helg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er det å komme til på disse skruene på forstillinga? har litt dødgang jeg og, skal begynne med å stramme den store muttra under dashen. men må sikkert mere til.

mener forresten å ha hørt at nummer 15 her kunne være årsak til vibrasjon. (koster 60,- på koed)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjorde seg bra med den bredfronten :) Hehe holdt på å miste panseret når jeg kjørte hjem fra deg og faktisk, måtte stoppe på Heia og feste det bedre igjen :lol:

Får håpe du finner ut av problemene med forstillinga da, det ødlegger jo hele gleden med bilen når det er sånne problemer :(

S.Hafsmo: Det er ikke noe prob å komme til den skruen på pitman armen ihvertfall.. ikke på hjelpesnekka som du refererer til heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du trur summelyden kommer fra vinterdekka, kan du jo svinge innom her å låne hjulene mine. jævla bilen er ikke i kjørbarstand nå uansett, så du kan nok få lånt dem en tur å se om det hjelper. kjølesystemet er gått til helvete. sprekt minst ett rør og en termostat på luftfilterboksen som er ødelagt. får termostaten tidligst på onsdag, så bilen står til tidligst da. bare å jekke opp haugen å sette den på bukker. hvis du tar med 2 bukker så har vi så vi klarer oss, har faktisk et par stående sjøl, hehe. men som sagt stikk innom hvis du vil prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du trur summelyden kommer fra vinterdekka, kan du jo svinge innom her å låne hjulene mine.

Takker for tilbudet Henrik 8) Jeg får ta å stikke oppom en dag.

Er ikke sikker på om det er hjula eller noe annet, men kan like gjerne teste det billigste først.

Men har det serr røket så mye på bilen din?

mener forresten å ha hørt at nummer 15 her kunne være årsak til vibrasjon. (koster 60,- på koed)

Høres ut som noe å sjekke i allefall. Takker som sagt for alle svar. Er bedre med tips fra noen som har testet, enn å lete på alt som går rundt under der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bumpe denne i håp om flere erfaringer.

Og samtidig at på en utflukt i dag hørte jeg en "foff" lyd i dashen, og lukten av noe svidd. Noe elektrisk har altså røket, men alt av sikringer og elektrisk fungerer.

Nå er e34 en snart et sterkt hat-objekt :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, en kar som skal se på kjølesystemet for meg på fredag, han driver med NAF kontroller til daglig, så han burde ha greie på hvordan jeg får det i stand, hehe. Også¨må jeg mest sannsynlig ha nytt instrument panel, koster meg mindre å kjøpe ett nytt brukt enn å reparer det jeg har, også skal jeg bytte den termostaten som i luftfilterboksen i morra, hvis BMW har fått den inn. men har fått en helvetes vibrasjon i tillegg til hardy skiva, trudde bilen skule rista fra hverandre jeg, blei ordentlig redd, selvfølgelig begynner jo bilen sånn langt faen i vold oppi setskauen på vei til sverige :\ men skal bestille time til bytte av hardyskiva hos bmw asap, bare få kjølesystemet i orden sånn at ejg slipper kjøre bilen på henger til verkstedet. foringer skal jeg bytte også, bare jeg får ordna detta andre først, må finne ut hva de gule foringene heter, skal visst stive opp bilen ganske greit :) mne en god nyhet er at den fæle store ripa på panseret lot seg rubbe ned, så da er det håp for lakken på resten av bilen også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nesten gjort mer med bilen din på 2 uker enn jeg har gjort på 2 år :P

Men er greit når du har kjennskap til personer med litt mer teknisk innsikt enn det jeg har. Jeg tydde til bimmers med mine feil, så fader så manger timer jeg har brukt på å gruble over bilen min.

Men fiks din egen tråd 8)

Jeg må bruke denne til å finne mine egne feil, med mindre du vil dele dine kontaktpersoner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nesten gjort mer med bilen din på 2 uker enn jeg har gjort på 2 år :P

Men er greit når du har kjennskap til personer med litt mer teknisk innsikt enn det jeg har. Jeg tydde til bimmers med mine feil, så fader så manger timer jeg har brukt på å gruble over bilen min.

Men fiks din egen tråd 8)

Jeg må bruke denne til å finne mine egne feil, med mindre du vil dele dine kontaktpersoner. ;)

har laget egen tråd, men fikk ingen svar, hehe. kunne egentlig bare sagt til deg hva som var gærnt via en pm, men gadd ikke. blir nok orden på kjerra di igjen skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klunkelyd.. kommer av foringene til stabstaget ja. De er morkne, og hver gang bilen kommer over homper o.l. så kommer staget i spenn, også slepper det opp spennet, også kommer klunkinga..

Der kom svaret jeg ventet på :D Rett ut.

Da er disse langt på innkjøpslista. Takker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...