Gå til innhold

faller ut av gir...


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny bruksbil 95-320i. og nå klager samboern på at den detter ut av 3 gir av og til... (jeg er borte jobb)

hva kan være årsaken? bilen har bare gått 167.000. bytte olje? tjukkere olje?

eller er d bare å bytte kasse for dette gidder ikke jeg å leve med :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt da? Jeg gidder ikke skifte den iallefall, skjer ikke en gang til dagen engang. Dessuten er det i førstegiret når man skal starte. Det kan da ikke være så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt da? Jeg gidder ikke skifte den iallefall, skjer ikke en gang til dagen engang. Dessuten er det i førstegiret når man skal starte. Det kan da ikke være så farlig?

Neida, sikkert ikkje farlig når du står i et sterkt traffikert kryss og skal ut på veien. Så glemmer du ut at girkassa kødder og skal hive deg ut før den traileren kommer... Men akkuratt da(!) finner girkassa ut at nei nå slår eg meg vrang... Hmmm. resten kan du jo tenke deg sjøl.

Gamle arbeidsbilen eg hadde gjorde sånn, og det va noen skumle opplevelser med dne bilen da ja... Eg nekta å kjøre den før den blei fiksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt da? Jeg gidder ikke skifte den iallefall, skjer ikke en gang til dagen engang. Dessuten er det i førstegiret når man skal starte. Det kan da ikke være så farlig?

Høres ut som syncronringene til giret som er ferdig. Hvis den hopper ut av gir av og til. Da er like greit å bytte hele kassen. Må liksom ut med hele kassen og dele den opp i mikrodeler for å skifte dette alikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den hopper ut av gir har ingenting med synkroniseringen å gjøre. Slitte inngrepsklakker på drev og evt bøyde skiftegafler. Med andre ord girkassebytte med mindre du anser deg som teknisk kvalifisert til å splitte og overhale kassen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kan ikke ha noe med oljenivå eller noe slikt å gjøre? Når jeg hadde bilen på NAF-test, sa mekanikeren at kassen lekket litt olje, og at synkroniseringen var litt svak.

Ser prisene for en brukt girkasse ligger fra 6000kr og oppover i følge www.bruktbildeler.com. Synes ikke det var så utrolig mye å grine for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
At den hopper ut av gir har ingenting med synkroniseringen å gjøre. Slitte inngrepsklakker på drev og evt bøyde skiftegafler. Med andre ord girkassebytte med mindre du anser deg som teknisk kvalifisert til å splitte og overhale kassen selv.

Har du slitte/ødelagte synkroniseringsringer så er det ikke sikkert at girtennene går i skikkelig inngrep - hadde samme problem på Land Rover Freelanderen min, på reversen - vanskelig å få i gir, og vanskelig å holde i gir.

Det at klakkene og/eller gaflene er ødelagte er pga dårlig synkronisering.

Uansett så må kassen byttes, med mindre (som du sier) han føler seg kompetent nok til å bytte deler selv.

Råd til kona di hjemme Rogern, når hun bytter til 3., si at hu må prøve å ha ca. samme turtall som da hun slapp ifra 2. gir. (Med mindre noen med mer peiling enn meg sier noe annet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en 320 (E36)... Den spratt ut av første gir..av og til..fant vel aldri helt ut hva som var årsaken.. Hver gang jeg hadde den på service og ba mekanikerne finne ut hva som var årsaken så spratt den selvfølgelig ikke ut av gir.. Kjøpte bilen på 115 000, da var problemet der,, bilen har i dag gått godt over 200 000 (kompis som har bilen), problemet er der fortsatt, men har ikke blitt værre med årene..

Tror egentlig dette er et ganske stort problem på E-36..pga da jeg skulle handle min første E36 så ringt jeg rundt på 10-15 biler og 2-3 av disse bilene hadde problem med at gir spratt ut enten i 1 eller 3. JEg ringte kun på 6cyl biler,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...