Gå til innhold

bmw 528i e39


fredriko
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilken erfaring dere har bak e39 528, da jeg vurderer og kjøpe meg en slik.

Er det noen årsmodeller jeg bør holde meg unna osv? Hvordan hadde det vært og montert kompressorkit fra Ess på en 528?

Noen som har litt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 528 er flotte biler, sterk motor og meget dravillig. Det du skal være obs på er at den er litt strupet, dvs bytter du innsug til det samme som er på 523 og 520 får du økt effekten en god del.

Ofte kan det også sies at 523 gir "mest for pengene" da det er et lite stykke i prisforskjell mellom 523 og 528. Mens effektforskjellen ikke er så veldig stor. Men du merker godt at 528 er sprekere.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med ess kompressorkit.. du vil nok bli meget fornøyd om du monterer det på en E39, uansett hvilken motorstørrelse du velger..eneste som er kjipt er jo at det ikke blir godkjent osv..

Se på modeller fra 97 og oppover, om du skal kjøpe 96 så bør du sjekke bilen nøye. Det bør du uansett, men vet at det var mer tusk med de førstemodellene av E39.

Ellers har jeg gode erfaringer med tanke på vedlikehold / utlegg og silkt.. har nesten ikke brukt penger på min - kun tatt servicer.. , og da har jeg hatt 523,528 og 2x 540... alle 97 modell:)

håper at du ble litt klokere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker VELDIG for responsen, tror det blir 528i :) det er en 1997 modell jeg har kikket litt på. Men har det mye og si om jeg kjøper autolat eller manuell med tanke på kompressorkit? ser på Ess sine sider at de har lagt ut 0-100 med automat og manuell. altså da tenker jeg om effektøkningen har stor påvirkning på automatkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automatkassa klarer jobben, men ta en service på den eller eventuelt overhaling før du begynner å herje rundt:o det kan lønne seg!

Det vil være kjappere med manuell fordi automatkassa bruker litt tid på å gire, er ikke 100% nymoderne den steptronic kassa, men den gjør jobben! Bra girkasse!

Velg manuell om du finner en, det er mitt tips...men med automat er det nok flere biler tilgjenglig! Det blir en vurderingssak for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville velgt manuell jeg, har en automat selv.. og den blir bygd om nå snart! Er helt sykt hvor mye hk den dreger, eller hvor mye dårligere den går enn manuell da!

Så om du finner manuell bør du kjøpe det, blir mye mere morro for pengene!:):D

Ellers er det viktig å sjekke understell.. kan være litt slitte foringer. Sjekk traversforinger bak om bilen er gådd langt.

Også endel bremseslanger, men det er standard:) Ellers helt nydelig bil å kjøre :D Elsker min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innsug o.l.

Kan det være noe å hente der på en 520 motor (97 mod E39)? Glemmer alltid motorbetegnelsen. Har hatt bilen kun 1 uke så har litt å sette meg inn i.

Har kommet ifra en VAG verden som jeg har levd i siste 5 åra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...