Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått det slik at det kan ligge litt skjult extrautstyr programmert inn i SW på f.eks e46, og at dette kan åpnes opp via BMW sin verksted SW. Stemmer dette, og er det slik på alle, eller kommer det ann på hvilken grunnpakke bilen ble solgt med? Noen som vet hvilke typer av skjulte funksjoner som ligger i SW til e46, og hva det koster å få aktiver disse funksjonen? :?:

I mitt tilfelle gjelder det en 98modell e46 323i sedan.

Skrevet

Det helt korrekt at du kan etterprogrammere funksjoner til bilen.

Se mer her:

http://home.socal.rr.com/tyrone/090398MemoryOptions.pdf

Du kan dra til BMW for å få dem programmert inn. Da jeg hørte med dem, så sa dem at det kostet 800,- per gang. Dvs, du kommer da med en bråte med ting du vil ha inn, og dem fikser biffen.

Evt, så TROR jeg at du også kan gjøre dette med diagnosesoftwaren 'Carsoft 6.5'. Jeg har bestilt slikt utstyr, så jeg skal teste det ut selv når det kommer i hus. Skal gi tilbakemelding!

Skrevet

MERK

Noen av funksjonene kan både lagres i selve bilen, mens andre lagres i selve nøkkelen. Det gjør at kona kan ha f.eks. én justering for radio + klimaanlegget + el. justerbare setene, mens DU har en helt annen innstilling. Bilen justerer seg da etter hvilken nøkkel som brukes (sett at dere har vær deres nøkkel).

Skrevet

Så vidt jeg vet, så tror jeg nok at dette (ihvertfall 99% av valgene) ikke er mulig på E36 og E34 (etc).

Men, er nok noen her som sikkert vet noe 100%.

Skrevet
MERK

Noen av funksjonene kan både lagres i selve bilen, mens andre lagres i selve nøkkelen. Det gjør at kona kan ha f.eks. én justering for radio + klimaanlegget + el. justerbare setene, mens DU har en helt annen innstilling. Bilen justerer seg da etter hvilken nøkkel som brukes (sett at dere har vær deres nøkkel).

Det er absolutt en genial funksjon :D

Skrevet

I know!

Hvis det viser seg at Carsoft 6.5 kan legge på slike options, så skal jeg ihvertfall fikse dette gratis for kompiser og venner :D

Kanskje en heldig BMW-entusiast i ny og ne også ;)

Skrevet
Det helt korrekt at du kan etterprogrammere funksjoner til bilen.

Se mer her:

http://home.socal.rr.com/tyrone/090398MemoryOptions.pdf

Du kan dra til BMW for å få dem programmert inn. Da jeg hørte med dem, så sa dem at det kostet 800,- per gang. Dvs, du kommer da med en bråte med ting du vil ha inn, og dem fikser biffen.

Evt, så TROR jeg at du også kan gjøre dette med diagnosesoftwaren 'Carsoft 6.5'. Jeg har bestilt slikt utstyr, så jeg skal teste det ut selv når det kommer i hus. Skal gi tilbakemelding!

Tenker å ta meg en tur innom Bavaria idag for å sjekke dette. Ser at i den linken du sendte står 99modell eller nyere. Har du noe erfaringer her? Er det gjort SW oppgraderinger på e46 i perieoden 98 til 99 som tilsier at dette ikke skulle gjelder for e46 eldre enn 99mod?

Skrevet

Det kan være endringer, som gjør at visse ting kanskje ikke fungerer.

ELLER det at kanskje E46 ikke kom før i 99 i USA, og dermed så skriver dem i PDF-en bare at det er for alle fra 99, eller noe i den duren.

Skulle tro at Bavaria kan være behjelpelig med det meste av spm rundt dette. :)

Gi feedback om hvordan det gikk!

Skrevet

DIS ligger på nett, det er dersom man skal ha den originale hardware det koster (GT1/OPS/OPPS)...

Når jeg tenker meg om er det en mulighet til for å programere slike funskjoner, og det er ved bruk av NCS. Denne ligger som en del av EDIABAS/INPA og kan benytte et enkelt interface for programmering.

Bakdelen er at det ikke er noen enkel sak å bruke, krever litt inngående kjennskap til bruk av programvaren.

Skrevet
DIS ligger på nett, det er dersom man skal ha den originale hardware det koster (GT1/OPS/OPPS)...

Når jeg tenker meg om er det en mulighet til for å programere slike funskjoner, og det er ved bruk av NCS. Denne ligger som en del av EDIABAS/INPA og kan benytte et enkelt interface for programmering.

Bakdelen er at det ikke er noen enkel sak å bruke, krever litt inngående kjennskap til bruk av programvaren.

Må man ikke ha noen form for hardware knyttet til PC<->DIS<->BIL da?

For, f.eks. carsoft-hardwaren er jo kun laget for carsoft, og vica versa.

Skrevet

DIS er programvaren som kjøres på PC'n.

Originalt på BMW har man en GT1 (Group Tester One) eller en MODIC som i realiteten er en vanlig PC med touch-skjerm med unix-basert operativsystem.

Hardwaren som knytter bilen til pc'n (el. GT1/MODIC) kalles diagnostic-head og finnes i 4 utgaver (orange head/yellow head/OPS/OPPS) alt etter årgang.

Det er denne saken som koster penger og kan sammenlignes med hardware-boksen til f.eks carsoft. (Begge muliggjør kommunikasjon bil<->pc)

I senere tid har SSS (Software Service Station) overtatt programeringsdelen fra DIS, hvor SSS er en vanlig pc som kjøres på Windows XP - men bruker fortsatt samme hardware som GT1/MODIC for å kommunisere med bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...