in2you Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 har lyst på nybil iløpet av 2009, og tenker litt rundt det å importere sjølv. Er da snakk om en E46 compact (316ti/318ti) til cirka 7000 Euro.. Er det i det hele noe å tjene på det iforhold til å kjøpe her til lands? Er bl.a. mye større utvalg av compacter i tyskland, rett farge, utstyr osv.. kommentarer?
Vegar br. Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 Kun compact som gjelder altså? fra tyskland er det vel en del å spare ja.. værre med sverige etc..
in2you Skrevet Juni 10, 2008 Forfatter Skrevet Juni 10, 2008 SKAL være 2-dørs i alle fall har blitt veldig glad i compact, men kunne også tenke meg E46 Coupe, dessverre blir nok denne litt for dyr tenker eg...
Torek Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 Bra tråd. Jeg har også vurdert import selv, men jeg vet liksom ikke hvordan den prosessen er.
hagenisse Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 Import er null stress, men du tjener neppe stort. Utvalget er derimot som du sier av en helt annen verden..
in2you Skrevet Juni 10, 2008 Forfatter Skrevet Juni 10, 2008 men når en kjøper bil der borte, hvordan går en egentlig fram? betaler du bare bilen, kjører den til norge, for så å betale noe avgift/toll ved ankomst? er helt grønn på det området..
knut_olestad Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 toll.no Det er vel mer å hente økonomisk jo nyere bil, har sett mye E36, E34 og E39 som havner i samme prisleie som i Norge.
Torek Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 Vet at det ikke er så mye å tjene, men hvis man ser litt langsiktig på det så kan det hende det lønner seg mtp. at bilene ikke har levd i det klimaet/saltgriseriet vi har her hjemme i Norge. ..og som "in2you" sier; et mye, mye større utvalg.
Der Barockengel Skrevet Juni 10, 2008 Skrevet Juni 10, 2008 men når en kjøper bil der borte, hvordan går en egentlig fram? betaler du bare bilen, kjører den til norge, for så å betale noe avgift/toll ved ankomst? er helt grønn på det området.. Det finnes flere nettressurser som tar for seg denne prosessen - du kan muligens finne noe her: http://www.tyskland.org/index_import.htm Forøvrig er det mange ting som skal klaffe; når du først har funnet bilen du vil ha, må du reise ned for å se på den. Når du vel framme finner ut at den bilen var komplett søppel, må du vri deg rundt for å reise for å se på alternativ nummer 2 (eller 3). Når du har funnet bilen som duger, må du også ha planen klar for hvordan den skal betales - kontanter på lommen er ikke like praktisk alltid... Deretter må du innom det lokale tollkontoret for å forberede bilen for eksport. Hele tiden må du ha oversikt over at du har all dokumentasjon du behøver - kjøpekontrakt og Fahrzeugbrief blant annet. Så kjøres bilen nordover på tyske tollskilter - husk forøvrig at det kan være svært vanskelig å få norsk kaskoforsikring på en bil som ikke er registrert i Norge, så kjør forsiktig. Når du kommer til Danmark skifter du til de norske prøveskiltene du husket å ta med før du dro nedover. Ved ankomst Norge betaler du moms for kontraktsbeløpet, og så kan du ta det med ro et par dager hjemme før du betaler de resterende avgiftene og får bilen registrert. Og så kan du begynne å kose deg med ny bil. Har jeg glemt noe av prosessen nå, tro? Som andre har påpekt, er ikke det sentrale ved egenimport at du nødvendigvis sparer veldig mye, men at du har et mye bedre utvalg. Hvis ikke du er et teknisk vidunder når det gjelder å undersøke tilstanden til bilene du ser på, kan det lønne seg å kjøpe fra en merkeforhandler - prisene er høyere, men det kan noen ganger lønne seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå