Steven Skrevet September 23, 2013 Forfatter Skrevet September 23, 2013 Hvordan går det her? angående godkjenningseffekt, er dette hester i motor? Og hvem rekner eventuelt ut effekttap i drivverket? Joda her går det bra. Har gjort ganske mye i det siste og tenkte jeg skulle ta en skikkelig oppdatering snart Angående effekt så er det hjulhester, jeg dokumenterte hvertfall med benkepapir fra dynapack. Og de spurte faktisk ikke noe om det. Men hadde de spurt så hadde jeg bare sagt at det er regnet ut med 12% drivverkstap på papiret
Steven Skrevet Oktober 12, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2013 På tide å begynne å oppdatere her igjen! Har vært på en del treff i sommer og bilen har fungert ganske bra. Men så begynte jeg å slite med veivhusventilasjonen, det var veldig overtrykk i veivhuset. Dette kom sigende sakte med sikkert. Tenkte ikke så mye på det til å begynne med, da det ikke var så veldig mye. Men det ble jo bare værre og værre. Så da måtte jeg finne utav dette. Så tok en sylinderlekkasjetest og fant fort ut at noe var galt. Her er resultatet for hver sylinder med 90psi inn. Målt på kald motor, men uansett alt for høy lekkasjerate. 1: 90 - 45 2: 90 - 60 3: 90 - 58 4: 90 - 56 5: 90 - 60 6: 90 - 57 Hørte litt rundt og susinga kom fra veivhuset. Så da er det vel mest sannsynlig stempelringene som er synderen. Var ikke noe annet å gjøre da enn å røske ut motoren å finne problemet! Tok ut første stempelet og fikk sjokk! Den første stempelringen var knekt i mange biter! Det første stempelet var også det værste. Her har man hele rekka: Øverste stempelring på alle sylinderne var knekt, og jeg har jo funnet ut hvorfor. Motoren er jo den første jeg har montert sammen selv Jeg har fått mye hjelp gjennom Haynes boka. Der står det ring gap på øverste ring 0.2 - 0.4mm. Å jeg har jo gappa mellom dette, mest sannsynlig mot det laveste. Da jeg tenkte dette måtte jo være best, med minst mulig klaring Men på en motor som får overtrykk gjelder andre specs da det blir mye høyere temperaturer i forbrenningskammeret med ladetrykk og mer effekt. Så stempelringene utvider seg mer en normalt. Men dette lærte jeg på den harde måten Blokka ble ødelagt og må borres opp for å brukes igjen, stemplene kan bare kastes.
Steven Skrevet Oktober 12, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2013 Men dette gav meg muligheten til å gjøre noe jeg har tenkt litt på. Stroke til 2.8l Så da var det på jakt etter ny blokk. Kjøpte en M50B25 motor rimelig her lokalt. Skrudde den i fillebiter og fikk meg ny blokk. Fikk også tak i en M52B28 som hadde sprekk i toppen. Denne tok jeg veiv og stempel fra. Nye blokka ferdig steamvaska Nye blokka før en omgang med "spesialverktøyet" mitt Etter! funka jo veldig bra Her ser man verktøyet, sylinderhoner fra biltema med en bit pussefille på hver klosse. Stempler fra 2.8 Rådene fra gamlemotoren, disse er smidde og mye kraftigere enn de som står i 2.8 orignalt. Så jeg valgt å bruke de. Litt forskjellige bilder Kommer flere updates etterhvert da jeg er på jobb og ikke har alle bildene tilgjengelig nå.
Kristian Skrevet Oktober 13, 2013 Skrevet Oktober 13, 2013 Bra oppdatering! Lykke til med motorbygget
Steven Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2013 Bra oppdatering! Lykke til med motorbygget Takk takk er ferdig med motoren nå, og den fungerer veldig bra! Men mangler mapping, så er spent på hvor mye jeg klarer å dra ut nå på det nye oppsettet
haybimmsen Skrevet Oktober 15, 2013 Skrevet Oktober 15, 2013 Fåpå bilder da Montering osv, alltid kjekk lesing ! Hbor mye klaring hadde du i stempelringene nå?
Steven Skrevet Oktober 15, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 15, 2013 Fåpå bilder da Montering osv, alltid kjekk lesing ! Hbor mye klaring hadde du i stempelringene nå? Er fremdeles på ute på jobb så det kommer mer bilder når jeg er hjemme igjen fra imorgen av Jeg brukte de ringene som sto på B28 stemplene. Men slipa til alle slik at de ble like. Var faktisk ganske mye forskjell på de. Men det ble 0.65mm på første ring. 0.7mm på andre ring og 0.9mm på oljeskraperen. Jeg skulle kanskje hatt bittelitt tightere klaring, men pga at noen av ringene faktisk hadde såpass stort gap før jeg begynte å slipe, så måtte jeg bare forholde meg til den med størst gap for å få det likt.
martinwenberg Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 tøft med kompressor og m50 Hvilken "drevving" kjører du? Kan vel kanskje måles i diameter på hjulene? Skal bygge kompressor på min m20 å hadde vært greit å vite hvordan hjul jeg trenger
Steven Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2013 tøft med kompressor og m50 Hvilken "drevving" kjører du? Kan vel kanskje måles i diameter på hjulene? Skal bygge kompressor på min m20 å hadde vært greit å vite hvordan hjul jeg trenger Ja fungerer bra det Drevinga spørs vel litt på hvilken utveksling det er i selve kompressoren. Men jeg kjører hvertfall med originalt reimhjul på veiven(14.8cm) og har alt fra 70-90mm reimhjul til kompressoren. Tror det er mulig å få tak i 70-110mm reimhjul til pressa.
Bjørn Kjetil Skrevet Oktober 23, 2013 Skrevet Oktober 23, 2013 Spennende Følger med hef Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
SweetBMW Skrevet Februar 25, 2014 Skrevet Februar 25, 2014 Det med ringa... Hater når det skjer as... Gjorde det samme på mopeden jeg hadde når jeg satt på ubertrim sylinder og oversize stempel. Gappa ikke ringen nok og det resulterte i et utrolig havari. Så, i know the feeling. Men se lyst på det, alle katastrofer fører til noe bedre Er sånn jeg tenker!
Steven Skrevet Juni 24, 2018 Forfatter Skrevet Juni 24, 2018 Hei, hyggelig at du skriver her etter så mange år. Bilen ble solgt i fjor høst og har i vinter vært under totalrenovering av den nye eieren. Så regner med den blir klar nå i år en gang. Jeg fortsetter ferden videre og holder på å skal bygge meg ren E30 banebil da jeg synes det ble for dumt å slite ut den andre på bane. Så mulig jeg legger ut litt informasjon her etterhvert for det nye prosjektet om folk er interessert? 😎 Steven hsd, eeikenes, Hefre auto og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå