Larsegutt Skrevet August 8, 2011 Skrevet August 8, 2011 Fikk du godkjent de fram bremsene med BT? Følgte vel med TUV papirer på dem fra 300de? Synd med takinga di da, håper denne kommer på veien igjen. Ryddig motorrom
Steven Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Skrevet Januar 19, 2012 Ja, da er det vel på tide med en liten oppdatering her Bilen gikk jo på taket i sommer på Vålertreffet. Og jeg har siden det vært på leit etter ett bra 2-dørs karosseri. Det har vært 2 innom, men ingen var gode nok Men nå har jeg endelig ordna meg et tålig bra 2-dørs 320 preface kaross Bilder av denne kommer senere etter en liten vask. Bilen hadde stått inne i 5år så den var full av støv. Men i mellomtiden har jeg fått skrudd litt motor. Har totaloverhalt 90`M50B25 non vanos motoren som jeg har kjørt med kompressor på de 2 siste årene. Motoren gikk som smurt helt til skrudde av tenninga sist. Men pga. at jeg har kjøpt meg ny og større kompressor som gir mer trykk, føler jeg at en oppgradering må til for å gjøre dette til en sikker "bruksbil" Følgende oppgraderinger er gjort med motoren: - Planet motor og blokk - Hona sylindrene på verksted - Slipt ventiler og seter (gjorde det selv) - Nye veivlagre - Nye rådelagre - Nye stempelringer - Nye ventiltetninger - Nytt slipesett bunn og topp - Nytt registerkjede, strammer og guidere Og for å "oppgradere" motoren litt kjører jeg ARP bolter/studs på veiv, råder og topp. Satser på at det forsterker motoren såpass at den holder leenge til en 350-400 motorhester. Med den gamle kompressoren benka jeg 265hk/330nm på hjula i dynapack på 0.5bar. Og med den nye pressa regner jeg med å få mellom 0,8-1bar. Kommer til å kjøre original toppakning pga. jeg har den nonvanos motoren med 10:1 i komp. Noe som jeg har troa på med et godt sprut og en god map. Kjører på ViPEC sprut og bilen skal mappes på ny med den nye kompressoren. useendemessing er kompressorene nøyaktig like, Men når man ser på impellerstørrelsen ser man forskjellen fra 51mm til 61mm Til venstre er nye Rotrex C30-94, og til høyre den gamle C30-84 Litt bilder fra demontering Sleit noe jævlig med å få løs bolten på veiva! Måtte lage et "spesialverktøy" for å få holde veiva. Og med en god latmansarm og alt av min kraft så klarte jeg med to drag å få løs bolten. Leste i Haynes litt senere at denne bolten er dratt til med 420nm! System er greit å ha! Motoren fikk imellomtiden lakkert opp litt deler, samt at blokk og topp ble grundig vaska og blokka lakkert. Hærlig å montere rene og nye deler. Her er nye veivlagre og ARP studs på plass. Har hatt Loctite 3020 på alt av pakninger og tetninger på denne motoren. Inkludert toppakningen. Så kommer det en dråpe olje ut av denne i nermeste fremtid blir jeg skuffa! Haynes er greit å ha når man skrur en slik motor sammen for første gang. Alle viktige bolter og muttre er dratt til med riktig moment. Har momentnøkler til alt mellom 5-210nm. Men pga. den store fra teng tools(den mellomste på bildet) bare går til 100nm og ARP studsa på toppen skulle dras til med 115nm, måtte jeg på biltema for å kjøpe den store som går til 210nm. Kjøpte også verktøy på ebay til å låse kammene i riktig posisjon med, fungerte veldig bra og gjorde jobben til en lek! Og slik står motoren nå, satte toppdekselet på midlertidig for å ikke samle støv inni motoren Mer updates kommer, men nå er det en uke på jobb før det skjer noe mer!
Pedi Skrevet Januar 19, 2012 Skrevet Januar 19, 2012 Ser jo flott ut dette. Men har du ikke byttet sekundærkjeden og strammeren? Litt vondt å se ut fra bildene, men synes at sekundæren såg så slakk ut kontra de nye som jeg har montert tidligere.
Steven Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Skrevet Januar 19, 2012 følger med kjekt å høre Ser jo flott ut dette. Men har du ikke byttet sekundærkjeden og strammeren? Litt vondt å se ut fra bildene, men synes at sekundæren såg så slakk ut kontra de nye som jeg har montert tidligere. Ja nå skal du høre, kjøpte jo et sånt kit fra koed som jeg trodde denne strammeren følgte med i. Men det gjorde den ikke. Det var visst kit for den andre kjeden, og kun den. Så tenkte litt på det. Men tenkte at det får holde. Den kjeden på kammene går vel ingen vei den? Strammeren er jo fremdeles sterk og stram.Strøkent arbeid! Takk for det
Steven Skrevet Januar 19, 2012 Forfatter Skrevet Januar 19, 2012 Men sekundærkjeden er altså ikke byttet? nei, den er ikke det
Steven Skrevet Januar 20, 2012 Forfatter Skrevet Januar 20, 2012 Skal det gamle karosseriet kastes eller? Ja blir vel det etter hvert om ingen vil kjøpe det. Selger selfølgelig alle brukbare deler først. Og understellet, samt alt av snacks blir montert over på det nye.
SweetBMW Skrevet Januar 20, 2012 Skrevet Januar 20, 2012 Må si jeg er meget imponert over bygget her Er også imponert over systemet du har over verktøy osv, jeg driver og samler opp til mitt motorbygg nå, har deriblant bestilt VANOS verktøy for M52TU og M54 dobbel vanos motorer, da dette EGENTLIG er nødvendig. Must have. keep up the good work and keep us posted with pics Btw, kompressorstørelsene, hvor mye prosentvis flow vil du si du får ut av 94 ifht til 84en? Planen var å¨sette kompressor på min fra Active Autowerke, og de leverer på sine Stg2 kit, enten Rotrex C30-84 eller HKS GT5670 (??), og prisen er bare r500 dollar forskjell. Anbefalinger?
Pedi Skrevet Januar 20, 2012 Skrevet Januar 20, 2012 Men sekundærkjeden er altså ikke byttet? nei, den er ikke det Ville gjort det hvis jeg var deg. Den strekker seg ganske mye. Med såpass slakk som du har nå, er det ikke lenge før den begynner å rasle.... Bytt også strammer og den bakkelitt-delen som ligger ved siden der. Ikke kostbart, så du kan risikere å angre kraftig senere...
Steven Skrevet Januar 20, 2012 Forfatter Skrevet Januar 20, 2012 Må si jeg er meget imponert over bygget her Er også imponert over systemet du har over verktøy osv, jeg driver og samler opp til mitt motorbygg nå, har deriblant bestilt VANOS verktøy for M52TU og M54 dobbel vanos motorer, da dette EGENTLIG er nødvendig. Must have. keep up the good work and keep us posted with pics Btw, kompressorstørelsene, hvor mye prosentvis flow vil du si du får ut av 94 ifht til 84en? Planen var å¨sette kompressor på min fra Active Autowerke, og de leverer på sine Stg2 kit, enten Rotrex C30-84 eller HKS GT5670 (??), og prisen er bare r500 dollar forskjell. Anbefalinger? Takker for det Har du kjøpt alle de 4-5 verktøya man trenger for å montere og justere inn dobbel vanos? Dyrt? Ang. kompressorene så kan du se i dataheftet under alle data og forskjeller på C30 klassen. http://www.powerenterpriseusa.net/Powernews/Rotrex/Rotrex_Technical_Datasheet_C30_Range_V1.6.pdf Men C30-84 flower max 0.30kg/s og har en power-range mellom 200-320hk avhengig av motor og reimhjul. C30-94 flower max 0.37kg/s og har en power-range mellom 250-400hk avhengig av motor og reimhjul Her ser man hele lista:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå