VillKapping Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 Hei! Vurderer å kjøpe noen H&R fjærer fra ett tysk internettfirma. Trodde jeg slapp å betale den tyske momsen. Spurte om det og fikk dette til svar: "If you have a tax number, we can send you the springs without the German value added tax." Noen som kan forklare meg dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rayb Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 De mener sikkert at du må forhåndsbetale momsen til Norge, og oppgi dette nr. til dem. Men hvorfor stresse med sånt? Bare kjøp delene du, så fixer Toll og Moms kontoret dette når delene kommer til Norge. Eller så får du en egen regning på momsen fra selskapet som leverte delene, TNT, Tollpost, UPS osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 Hei!Vurderer å kjøpe noen H&R fjærer fra ett tysk internettfirma. Trodde jeg slapp å betale den tyske momsen. Spurte om det og fikk dette til svar: "If you have a tax number, we can send you the springs without the German value added tax." Noen som kan forklare meg dette? Ja, du skal normalt slippe utenlandsk moms når du får sendt noe til Norge. Lot du dem klart forstå at du bor i Norge, og at Norge er ikke medlem av EU? Innen EU kan registrerte firmaer kjøpe varer uten moms, dersom firmaet er registrert, og foretaks- og momsregistreringsnummer oppgis på fakturaen. Det er dette du har fått tilbud om her, men som ikke er interessant for deg siden du importerer som privatperson. Erfaringsmessig har jeg inntrykk av at tyskere ofte tror at hele verden er med i EU, og at det derfor kan være tungt til å nå fram med en gang om at dette dreier seg om en moms-fri eksport ut av EU... Føl fri til å spørre mer, og husk å fortelle hvordan det går. Edit: Framhevet skillet mellom bedriftskjøp og privatkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 De mener sikkert at du må forhåndsbetale momsen til Norge, og oppgi dette nr. til dem.Men hvorfor stresse med sånt? Bare kjøp delene du, så fixer Toll og Moms kontoret dette når delene kommer til Norge. Eller så får du en egen regning på momsen fra selskapet som leverte delene, TNT, Tollpost, UPS osv. Jeg tror ikke du skal forvente særlig hjelp i Norge med moms du har betalt til Tyskland. Dette blir vel som å gå til McDonalds for å klage på burgeren du kjøpte hos Burger King. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
isanfa Skrevet Juni 11, 2008 Share Skrevet Juni 11, 2008 Du må ha et registrert firma som er mva pliktig her i norge hvis du skal kjøpe noe fra utlandet uten at de tar mva i det landet du kjøper fra. Det heter seg slik at det man på "utførsel" kan få selge uten mva. Dette gjelder begge veier, altså utførsel fra norge og. Og vi har EØS avtalen som regulerer dette for oss, trenger ikke være EU medlem. Så dette er ikke aktuelt for deg såfremst du ikke har et mva firma. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VillKapping Skrevet Juni 12, 2008 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2008 Aha! Da skjønner jeg! Takk for hjelpen så langt! Skal gi ett svar her så fort jeg får svar fra tyskerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå