Gå til innhold

e36 (M50B20) koker IGJEN! Hjelp

marararius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har et problem med min 320i. 94 modell.. Begynte med at den ble varm når den stod på tomgang, så jeg fylte på vann på den, og drev å luftet masse. Når den stod på tomgang da, med lokket til radiatoren åpent, var den helt fin, stod sikkert 40 minutter. Men så stoppet jeg motoren, å skrudde på lokket igjen. Så kjørte jeg 2 minutter, og den begynner å stige på temperaturen. Vannpumpe og termostat er byttet for 1 år siden, viskosekoblingen er byttet for et halvt år siden. Ser alle reimene og alt går som det skal..

Har prøvd litt på nytt nå i dag. Fylt på vann, stått på tomgang med fronten i oppoverbakke, lufteskruen oppe, og alt har virket fint, men det har kommet veldig mye luft ut av lufteskruen. Og etter sikkert 40 minutter uten noe tull, begynte den å koke igjen, så jeg stoppet motoren. Da var radiatoren tom for vann nesten. Ventet litt da, og gikk ut å fylte den helt opp igjen med vann, og startet motoren. Så prøvde jeg varmeapparatet. Skrudde det på fult, med varm luft, men det kommer bare kald luft. Og det gikk 5 minutter, så begynte temperaturen å stige (IGJEN!!!!)

Noen som har peiling på hva som skjer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lekkasje noen plass?

hvis det er lenge siden du har kontrollert nivået i ekspansjonstanken, kan det vell tenkes at det er forsvunnet mye. derav mye luft i systemet.

jeg fyllte noe så inn faen på det første bilen min før det ble ordentlig fullt, og systemet var utluftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke på mere vann. For siste gangen nå, så fylte jeg fult med vann, og startet opp, og da minket det ikke noe, før temperaturen steg. Og det kommer kald luft i varmeapparatet. Og det er vist det høyeste punketet, så det må være luft der. Men hvordan får jeg luftet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ordnet det nå :) Fant en ennå brattere bakke, stod med fronten opp, fylte radiatoren full med vann og startet motoren, og etterfylte nesten 10 liter mens jeg holdt litt konstant gass.. Til slutt begynte det å bare komme vann ut av lufteskruen, og da stoppet jeg å fylle mer vann. Fikk da varm luft i varmeapparatet, og jeg skrudde alt sammen på igjen :) Har vært ute å kjørt litt etter det, og alt virker bra igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trikset er å lage seg en trakt av en 1.5l flaske og fylle så mye du kan til det kommer boblefritt vann fra lufteskruen. Så starte motoren med påfyllingslokket av, holde motoren på 2-3k omdreininger og åpne lufteskruen litt. Få ut så mye luft som mulig og etterfyll det som trengs. Her er poenget med det hele greia : IKKE slipp gassen før du har skrudd igjen lufteskruen og satt på lokket. Ellers så suger den i seg luft. Også er det viktig å kjenne etter om vannet blir varmt etterhvert, hvis det blir vel varmt så bør du skru igjen og ta en pause og vente til det kjøler seg ned. Så er det bare å bynne om igjen til du får solid varmluft i vifteapparatet.

Ser du fikk det til nå ja :P men der har du iallfall en noe korekt lufteprosedyre. Fungerer smertefritt på de m50 jeg har gjort det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Og nå er problemet tilbake igjen.. Skjønner faen ikke hva som skjer :) Fikk jo ordnet opp, og alt har vært helt fint igjen, til nå.. Var ute å kjørte, helt vanlig.. Ikke merket noen ting, før en jævla oppoverbakke.. Var ganske lang, og lå i 70 i 4. gir hele veien oppover. Så begynte temperaturen å stige.. Jeg stoppet på en busslomme, og den sank ned igjen med en gang.. Da kjørte jeg hjem, og bilen stod på tomgang utenfor i 5 sekunder før jeg stoppet den. Da begynte temperaturen igjen å stige!!!! HVA SKJER? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...