Gå til innhold

Termostaten gåen?


bad_ip
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg har kjørt til motoren blir varm går nålen opp til midten sånn som den skal, men plutselig detter den ned littegrann... så går den opp igjen til midten så ned igjen... skal vel ikke være sånn? Bilen er en 330 ci

Er det noe annet enn termostaten som kan forårsake det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går opp til midten etter en liten stund med kjøring sånn som den skal gjøre... har ikke fulgt så mye med på den akkurat når den dette pitte litt ned... men virker som at den synker litt ved rolig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å stjele tråden her, men jeg opplever samme problem, men motsatt. Jeg får svært varm kjølevæske når jeg står i kø osv, og på varme dager kan jeg egentlig bare glemme å kjøre plasser der jeg vet det er kø, for da blir bilen sykt varm. virker som viften ikke slår seg på.

Termostaten som er gåen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har kjørt til motoren blir varm går nålen opp til midten sånn som den skal, men plutselig detter den ned littegrann... så går den opp igjen til midten så ned igjen... skal vel ikke være sånn? Bilen er en 330 ci

Er det noe annet enn termostaten som kan forårsake det?

Er instrument/føler på motor skikkelig følsom/nøyaktig, så er dette helt normalt.

Når termostat åpner, så vil tempraturen synke minimalt, for så og stige litt igjen...

Og slik fortsetter det liksom.

Viskosekobling??

Den som ligger ved siden av den doble fusasjeopphengsforkoblingen? ;)

med andre ord, så sier ikke viskosekobling meg så mye! :) Hva gjør den? Lett å skifte? Dyr del?

takker

Dyr?

Tja..

Ikke i forhold til hva ett skikkelig oppkok kan fikse.

2 lapper.

Del nr 2 på bildet.l0cliyg19olzaqg7i65s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballder:

Så vidt jeg kan forstå er dette snakk om en E46. Den "presise" tempeartur målingen stoppet på E30 fra hva jeg vet. E36 og e46 og nyere har da en så kjekk (?)måler som dette: " Så lenge det er innenfor "godkjent" temperaturnivå på vann, så ligger nålen rett opp" . Dvs, vandring på denne typen måler er mer uvanlig og indikerer som regel om at noe er galt.

Vandring på eldre modeller er helt vanlig da det ikke er denne typen måling, men noe jeg ser på som en mer presis måling. (BMW ble vel muligens lut lei av alle kundene som kom og trodde noe var galt så fort måleren rikket litt på seg)

Trådstarter: Jeg heller og mot termostat. Nr to som er inne i bildet her med ett spm, viskosekoblingen er veien og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... tror det beste er å være på den sikre siden. Så blir nok en bestilling fra koed.dk no ja.

Er det noe annet som er lurt å bytte samtidig når jeg først bytter termostaten?

Var det ikke slik at det skulle bli billigere frakt fra koed fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballder:

Så vidt jeg kan forstå er dette snakk om en E46. Den "presise" tempeartur målingen stoppet på E30 fra hva jeg vet. E36 og e46 og nyere har da en så kjekk (?)måler som dette: " Så lenge det er innenfor "godkjent" temperaturnivå på vann, så ligger nålen rett opp" . Dvs, vandring på denne typen måler er mer uvanlig og indikerer som regel om at noe er galt.

Vandring på eldre modeller er helt vanlig da det ikke er denne typen måling, men noe jeg ser på som en mer presis måling. (BMW ble vel muligens lut lei av alle kundene som kom og trodde noe var galt så fort måleren rikket litt på seg)

Trådstarter: Jeg heller og mot termostat. Nr to som er inne i bildet her med ett spm, viskosekoblingen er veien og gå.

Stabil temp uten sidestykke har jeg også opplevd på alle bimmere jeg har hatt frem til nå.

Den jeg har nå fores med trykk og ekstra bensin (m50b25), og ja... Den har fått det i perioder, men tempen går just like my opp og ned uansett om den står på tomgang eller blir hardt kjørt.

Opp ned intervallen blir selvsagt noe hyppigere ved hardkjør, men holder på vann og oppfører seg eksemplarisk til tross for mye plaging.

Selvsagt ingen dum ting og gjøre dersom man bytter termostat for sikkerhets skyld, men skulle den oppføre seg likedan etter bytte, så tror jeg ikke det burde føre til videre bekymringer.

Vet ikke hvordan det er med vannpumpe og svakheter på bilen din, men stort sett alle 6re fra tidlig 90 og opp til 2000 hadde vel pumper med tupperware skovler som typisk slipper taket fra aksel og slurer slik at dem ikke pumper slik det var ment.

Selv byttet en av disse som faktisk var begynt råtne/løse seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...