Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare vær klar på at det er forskjell på tollgebyr og tollavgift. Toll er avgiftkompensasjon for å ivareta landets konkurransedyktighet. Mva skal landet ha for å kunne finansiere flyktninger og bygge ny opera.

Skrevet
Bare vær klar på at det er forskjell på tollgebyr og tollavgift. Toll er avgiftkompensasjon for å ivareta landets konkurransedyktighet. Mva skal landet ha for å kunne finansiere flyktninger og bygge ny opera.

HAHA! den var god:):)

trur faktisk du slepper å betale moms og toll på varer under 1000 kroner... beklager visst eg tar feil, men eg syns å huske at eg har lest det ein plass.....

Skrevet

trur faktisk du slepper å betale moms og toll på varer under 1000 kroner... beklager visst eg tar feil, men eg syns å huske at eg har lest det ein plass.....

Det stemmer nok at du har lest det et sted - for det stemmer. :)

Men - og jada, det er et men - 1000-kroners grensen gjelder for gaver mellom privatpersoner. For mer kommersielle sendinger er grensen 200 kroner eksklusive portokostnader.

Før valget i 2005 gikk de såkalte rødgrønne til valg på at de ville heve 200-kronersgrensen, og fikk blant annet en god del førstegangsvelgere til å stemme på seg, siden dette ville gjøre det mye enklere å importere dvd-er fra utlandet. Etter valget har imidlertid de rødgrønne kunngjort at de har ombestemt seg, og 200-kroners grensen består. :roll:

Hvis noen av dere som stemte rødgrønt, kan dere kanskje kontakte deres stortingsrepresentanter og be om en forklaring. :wink::)

Skrevet

MVA må betales på alt som sendes over grensen, men tar du det med over grensen selv slipper du dette (Bemerk at der finnes en øvre verdi grense)

Toll skal ikke betales på bildeler av noe slag.

Men man må betale et Toll gebyr for å få det gjennom maskineriet.

Her ser du hvor mye mye du kan ta med over.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvote

Du kan da snyte litt (selvom det ikke er ulovlig :) ) og få sendt varen til et postkontor i feks. sverige (eller transport selskap hvis det ikke sendes via posten).

Da tar du bare turen over grensen og henter varen (Husk legitimasjon for utlevering av pakken), og kjøre tilbake igjen uten å måtte betale hverken det ene eller annet :)

Er varen over maks. innførelses sum, da lønner det seg kanskje å få den pakket i fire pakker m. hver sin kvittering til hver sin person.

De fire pakker sendes da bare til sverige I en pakke.

Hver person tar da hver sin pakke med hver sin kvittering, og dere alle fire kjøre trygt og lovlig over grensen :wink:

Kontakt det Post kontor hvor du vil hente pakken for info om hva som skal stå som mottaker på pakken.

Skrevet

Postkontoret i Strømstad er vel kjent for å utlevere temmelig mye bilutstyr til norske poste-restante kunder. :)

Grensen for å innføre slike pakker momsfritt til Norge er altså 3000 kroner, men 6000 kroner hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer.

Skrevet

Fikk ettersendt noe varer fra leverandøren min, skrev bare "vareprøver" på forsendelsen fra tyskland.. da ble det ingen moms...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...