Sir Hofstad Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Er det slik at ved import av motordeler må man betale MVA og eller toll?
325ixturbo Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 hørt begge deler men betalte kun moms på varer fra ppf jeg da.
Spiritus Sancti Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Du betaler mva og tollgebyr på 159 eller noe bare.. Og moms er 25% av det delene koster..
Ole@Automote Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Toll og MVA er jo en og samme tingen så ja begge deler må betales Det er altså 25% Moms på import av bildeler og de fleste andre varer for den saks skyld
oddis Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Bare vær klar på at det er forskjell på tollgebyr og tollavgift. Toll er avgiftkompensasjon for å ivareta landets konkurransedyktighet. Mva skal landet ha for å kunne finansiere flyktninger og bygge ny opera.
Os-Racing Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Bare vær klar på at det er forskjell på tollgebyr og tollavgift. Toll er avgiftkompensasjon for å ivareta landets konkurransedyktighet. Mva skal landet ha for å kunne finansiere flyktninger og bygge ny opera. HAHA! den var god:) trur faktisk du slepper å betale moms og toll på varer under 1000 kroner... beklager visst eg tar feil, men eg syns å huske at eg har lest det ein plass.....
Sir Hofstad Posted June 14, 2008 Author Posted June 14, 2008 Skal godt gjøres sikkert å klemme inn en kompressorpakke med påskrevet verdi 200 kroner....
Der Barockengel Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 trur faktisk du slepper å betale moms og toll på varer under 1000 kroner... beklager visst eg tar feil, men eg syns å huske at eg har lest det ein plass..... Det stemmer nok at du har lest det et sted - for det stemmer. Men - og jada, det er et men - 1000-kroners grensen gjelder for gaver mellom privatpersoner. For mer kommersielle sendinger er grensen 200 kroner eksklusive portokostnader. Før valget i 2005 gikk de såkalte rødgrønne til valg på at de ville heve 200-kronersgrensen, og fikk blant annet en god del førstegangsvelgere til å stemme på seg, siden dette ville gjøre det mye enklere å importere dvd-er fra utlandet. Etter valget har imidlertid de rødgrønne kunngjort at de har ombestemt seg, og 200-kroners grensen består. Hvis noen av dere som stemte rødgrønt, kan dere kanskje kontakte deres stortingsrepresentanter og be om en forklaring.
BoSJo Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 MVA må betales på alt som sendes over grensen, men tar du det med over grensen selv slipper du dette (Bemerk at der finnes en øvre verdi grense) Toll skal ikke betales på bildeler av noe slag. Men man må betale et Toll gebyr for å få det gjennom maskineriet. Her ser du hvor mye mye du kan ta med over. http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... e=NO#kvote Du kan da snyte litt (selvom det ikke er ulovlig ) og få sendt varen til et postkontor i feks. sverige (eller transport selskap hvis det ikke sendes via posten). Da tar du bare turen over grensen og henter varen (Husk legitimasjon for utlevering av pakken), og kjøre tilbake igjen uten å måtte betale hverken det ene eller annet Er varen over maks. innførelses sum, da lønner det seg kanskje å få den pakket i fire pakker m. hver sin kvittering til hver sin person. De fire pakker sendes da bare til sverige I en pakke. Hver person tar da hver sin pakke med hver sin kvittering, og dere alle fire kjøre trygt og lovlig over grensen Kontakt det Post kontor hvor du vil hente pakken for info om hva som skal stå som mottaker på pakken.
Der Barockengel Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Postkontoret i Strømstad er vel kjent for å utlevere temmelig mye bilutstyr til norske poste-restante kunder. Grensen for å innføre slike pakker momsfritt til Norge er altså 3000 kroner, men 6000 kroner hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer.
Guest Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Fikk ettersendt noe varer fra leverandøren min, skrev bare "vareprøver" på forsendelsen fra tyskland.. da ble det ingen moms...
Betakaroten Posted June 14, 2008 Posted June 14, 2008 Skal godt gjøres sikkert å klemme inn en kompressorpakke med påskrevet verdi 200 kroner.... 200kr for en brevvekt skulle vel være en grei pris
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now