Gå til innhold

Jørgens E30 "M3" S62B50


Jørgen-Fastbmw
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har eit lite påstarta prosjekt eg tenkte eg skulle dele med dere her på bimmers.no

Bilen er en e30 85 320, er komplett ombyd til 325.

har kjøpt en delemotor(m20b25) som eg har plukket helt ifra kverandre, og fått bestilt alle nye lager, samt MLS toppakning og ARP bolter fra ppf.

Eit par bilder av bilen + ein liten film og får den til å funke.. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har eit lite påstarta prosjekt eg tenkte eg skulle dele med dere her på bimmers.no

Bilen er en e30 85 320, er komplett ombyd til 325.

har kjøpt en delemotor(m20b25) som eg har plukket helt ifra kverandre, og fått bestilt alle nye lager, samt MLS toppakning og ARP bolter fra ppf.

Turbochip er forhåpentligvis snart underveis.. intercooler er komt i hus, og turbo og grenrør, kjem forhåpentligvis til slutten av veka..

FIA godkjendt bur kommer mandag eller tirsdag, om alt går etter planen..

Noken som kan fortelle med kor masse eg skal dreie av orginal stempel for å havne på 8:1 komp ca? blir 1.8 mm mls pakningen.. :?:

Eit par bilder av bilen + ein liten film og får den til å funke.. :twisted:

mener det var 2,5 mm jeg tok av på min e30 en gang for å få denne kompèn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat fra "s3tr"

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har eit lite påstarta prosjekt eg tenkte eg skulle dele med dere her på bimmers.no

Bilen er en e30 85 320, er komplett ombyd til 325.

har kjøpt en delemotor(m20b25) som eg har plukket helt ifra kverandre, og fått bestilt alle nye lager, samt MLS toppakning og ARP bolter fra ppf.

Turbochip er forhåpentligvis snart underveis.. intercooler er komt i hus, og turbo og grenrør, kjem forhåpentligvis til slutten av veka..

FIA godkjendt bur kommer mandag eller tirsdag, om alt går etter planen..

Noken som kan fortelle med kor masse eg skal dreie av orginal stempel for å havne på 8:1 komp ca? blir 1.8 mm mls pakningen.. :?:

Eit par bilder av bilen + ein liten film og får den til å funke.. :twisted:

Kan du ikke heller kjøre på med en MLS som er tykkere i stede for å dreie av stemplene. Har en 3mm liggenes du kan få billig 8)

2000inkl frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.Wenaas

Det er sorte DE bare littvanskli å sjå det på bildene.. senterkoppene er komt på plass, og shadowline må nok på plass ja, m3 vingen blir nok på :)

Ole morten; ja berre å ta seg tia med slike prosjekt, du ska no jaggu stå på om du skal få på kittet ditt til rudsk... send en mail til turbochip.com å bestill en cip til bilen din så du kan ladde mere før du får tenningsbank slik du fekk på 320'n..

kjøpte meg turbo idag.. no mangler eg kun turbomanifoilld og div rør..og deler som er bestilt som ikkje er kommet i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...