Gå til innhold

forskjell e60 før og etter facelift


bmw pat
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Kjører i dag en e39 sedan. Prøvekjørte en 2005 modell e61 her om dagen. Ble litt overrasket over at støynivået egentlig ikke føltes noe lavere enn i min e39. E61'en hadde dobbel takluke, muligens denne gir en del vindstøy. I e61'en var det standard stoler, disse var en stor skuffelse i forhold til m5 stolene som jeg har i e39'en. Noen som vet om det er blitt bedre på e60/e61 etter facelift? Kunne muligens tenkt meg å oppgradere bil, men opplevd kvalitet føltes faktisk høyere i den gamle 5 serien min enn den nye. Noen som har erfaringer med e60/e61 å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har personlige erfaringer med både E60 pre-facelift og E61 facelift med omtrent 40 000km bak rattet i førstnevnte og 7000km bak rattet i sistnevnte. Pre-faceliften er på ingen måte en dårlig bil, men faceliften har både betydelig bedre interiørkvalitet og virker mye mer kompakt enn E60. Jeg har skrevet dette tidligere, så forhåpentlighvis vil dette hjelpe deg noe. Legger også ved noen bilder i slutten av innlegget..

Facelift kom på 03/2007 modellene. Da var blandt annet girkasser, motorer, interiør, ekstriør og utstyrt oppgradert. I 09/2007 ble det gjort noen nye endringer på faceliften, 520d fikk blandt annet ny motor og 520i kom tilbake i modellprogrammet igjen.

03/2007-09/2007: (2007 modeller)

Girkasser:

6-trinns automatgirkasse (gamle typen automat: 520d)

6 trinns automatgirkasse (ny typen automat (joysticken): 523i ->)

6 trinns sports-automatgirkasse (ny girkasse med sportprogramm og F1 giring: 530i, 550i, 530d og 535d (ikke for biler med xDrive))

Bildet viser i nevnt rekkefølge;

ejklye1iez6tgiumcgw8.jpg

Lykter:

Frontlykter: klarglass i blinklysene. Innerste angeleyesring - altså ringen nærmest grillen, er sterkere. Ringen er tykkere enn den andre ringen og er nå godkjent som kjørelys. Markeringslyset over ringene er også mulig å slå av. Da er innerste ring sterkere enn om du har markeringslyset tent.

Bildet viser hhv. facelift, facelift og pre-facelift;

bi2ydqeh4l97euje0rew.jpg

Baklykter: klarglass for baklyktene også. Lyset er lagt i en slags pølse som bretter seg helt rundt hjørnet av lykta - LED teknologi. Det hvite feltet som ikke var i bruk tidligere er nå benyttet til markeringslys, slik som på frontlyktene.

Bildet viser hhv. facelift og pre-facelift (beklager dårlig bildekvalitet på pre-facelift);

5b8ybjcp7q76h8jsrcan.jpg

Ekstriørdeler:

Frontfanger: Nytt design på frontfangeren. Luftinntak er endret og rett og slett snudd opp ned. Istede for to loddrette plastikkdetaljer har man nå benyttet en vannrett, lakkert i sølv uansett bilens farge. Tåkelysene er byttet ut og de nye har form alà E92 - altså innrammede tåkelys. M-tech er uendret.

Bildet viser hhv. facelift og pre-facelift;

n1kz96ysn1o9skrlq9je.jpg

Sideskjørt: Selv om sideskjørtene ser uendrede ut er de faktisk re-designet. Knekken" som har vært foran fordøren er nå fjernet og det er laget en kant opp mot dørene og skjermene, slik at de bygger litt ut slik som på M-tech. M-tech er uendret.

Bildet viser hhv. facelift og pre-facelift;

1z7dvkhqqa6d0qy02v11.jpg

Bakfanger: Selv denne ser også uendret ut, men som med sideskjørtene er også fangeren re-designet. Kantene på den nye har blitt snillere. Istede for en spiss kant å nedre del ved eksosrøret er det nå en litt mer avrundet kant. Det samme er rundt refleksene. M-tech er uendret.

Bagasjeluke: Bakasjeluken på E60 var noe naken. M5 fikk en såkalt trunk lid finisher, altså en baklukeinnsats. Denne gjorde slik at hekken på E60 fikk en mye mer helhet og elegant avslutning. På facelift har en slik trunk lid finisher funnet veien, men ikke så stor (og pen) som M5'en.

Interiør:

Hurtigknapper: E60 pre-facelift hadde ikke hurtigknapper for iDrive. Det har facelift og de er plassert under den første cd-rom inngangen. På biler med navigasjonssystem Professional er den plassert midt i mellom begge cd-rom inngangene. Det er 8 hurtigknapper som er programmerbare etter dine ønsker.

Bilder viser bil med navigasjonssystem Professional;

lo8fffunld97i71uk8w5.jpg

Bryterpanel: Plasseringen av PDC, DSC, setevarme, seteventilasjon og aktivt sete er gjort om. Plasseringen av disse bygges nå over hverandre og ikke ved siden av hverandre som tidligere.

Bildet viser hhv. facelift og pre-facelift;

ue8ze7f1cgnl6c27xzhs.jpg

Oppbevaringsskuff: På grunn av den nye plasseringen av bryterene til blandt annet setevarme, PDC etc. har det nå blitt plass til en oppbevaringsskuff imellom knappene. Denne skuffen er helt tom med mindre bilen ikke er utstyrt med røykpakke. Da har den sigarettenner i tillegg. Om man har navigasjonssystem Business har man fortsatt det gamle oppbervaringsrommet under navigasjonen, bare i dette tilfellet over skuffen..

Knapper: Faceliften bærer preg av mye detaljer og selv knappene har blitt finjustert. Enkelte knapper har fått sølvdetaljer på seg. Blandt annet klimakontroll bryterene, volumbryteren, håndbrekket, lysbryter m.m. De har samme design, som den nye iDrive knotten.

Knappene til restvarmefunksjonen, klimaanlegg, etc. er endret og har fått avrundede hjørner. Knappene i pre-faceliften er spisserer i kantene.

Bildet viser bil med MANUELL klima;

hlhephr3t36lj5d6vryv.jpg

Dørsider: Dørsidene på faceliften har blitt re-designet. Istedefor at interiørlisten går nedover på døren er den flyttet slik blandt annet E46, E38 og E39 hadde den. En absolutt penere plassering. Knappene til de elektriske vinduene, speilene etc. er flyttet ned til armlenet.

Bildet viser den nye plasseringen av el. vinduer, speil etc.;

uyeyvitwgjtosvc7msw5.jpg

Bildet viser dørsidene av hhv. pre-facelift og facelift;

n8n3zq12qzwgrl5oegle.jpg

Navigasjonssystem: Businessnavigasjonen har fått 2D i forbindelse med facelift. Kartet kan kun brukes når CD'en står i, men piler og tale kan brukes enten med cd eller ei..

Ratt: Standardrattet er re-designet. Sport- og Msport rattene er uendret.

Bildet viser hhv. standard ratt på facelift og standard ratt på pre-facelift;

5eufn5cblua2gij7w3fn.jpg

520d LE: 150hk, 340Nm, 2.0, rekke4

520d : 163hk, 340Nm, 2.0, rekke4

523i: 190hk, 235Nm, 2.5, rekke6

525i: 218hk, 270Nm, 3.0, rekke6

525xi: 218hk, 270Nm, 3.0, rekke6

530i: 272hk, 320Nm, 3.0, rekke6

530xi: 272hk, 320Nm, 3.0, rekke6

530d: 235hk, 500Nm, 3.0, rekke6

530xd: 235hk, 500Nm, 3.0, rekke6

535d: 286hk, 580Nm, 3.0, rekke6 TwinTurbo

540i: 306hk, 390Nm, 4.0, V8*

550i: 367hk, 490Nm, 4.8, V8

M5: 507hk, 520Nm, 5.0, V10

*Leveres ikke som stasjonsvogn (E61)

09/2007 ->: (2008 modeller)

520i: 170hk, 210Nm, 2.0, rekke4

520d: 163hk, 340Nm, 2.0, rekke4

520d: 177hk, 350Nm, 2.0, rekke4

523i: 190hk, 235Nm, 2.5, rekke6

525i: 218hk, 270Nm, 3.0, rekke6

525xi: 218hk, 270Nm, 3.0, rekke6

530i: 272hk, 320Nm, 3.0, rekke6

530xi: 272hk, 320Nm, 3.0, rekke6

530d: 235hk, 500Nm, 3.0, rekke6

530xd: 235hk, 500Nm, 3.0, rekke6

535d: 286hk, 580Nm, 3.0, rekke6 TwinTurbo

540i: 306hk, 390Nm, 4.0, V8*

550i: 367hk, 490Nm, 4.8, V8

M5: 507hk, 520Nm, 5.0, V10

*Leveres ikke som stasjonsvogn (E61)

Nakkestøtter: På grunn av slakt i kollisjonstest valgte BMW å bytte ut nakkestøttene på alle 2008 modeller i X3, 5 serie og 6 serie. M5 leveres med begge nakkeputene som illustreres under, avhengig av hva slags utstyr man velger.

Bildet viser nakkestøtte på hhv. pre-facelift og facelift standard- og sportsseter;

jzdookiweiqpll7ksq0o.jpg

Bildet viser nakkestøtte på hhv. pre-facelift og facelift komfortsete;

0gbcuytlknoax6ctmnj0.jpg

Girkasse:

6-trinns automatgirkasse (ny typen automat (joystick)), nå tilgjengelig på 520d. Den gamle automatkassen er dermed ikke mulig å få lenger.

Endestuss på 520d: 520d hadde helt til nå en matt eksoshale. På den nye 177 hesteren har det nå blitt cromehale - som gir bilen en mer helhet. En bil til over 500 000kr skal da ikke ha en rusten og matt eksoshale..

Bildet viser eksoshale frem til 09/2007 og eksoshale etter 09/2007;

os05lldxcqf27li98tdi.jpg

Jeg vet at det er flere endringer vedrørende faceliften, men de er etter det jeg kan huske ubetydelige. Det gjelder f.eks nytt design på knappen til komfortsetet og liknende. I tillegg noen nye farger og gamle som har utgått..

Facelift:

jninzjye6sl7w76v7ck4.jpg

64aze85nx2px9w7an3j9.jpg

Pre-facelift:

26_1117116393.jpg

26_-607792315.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en liten stund siden jeg hadde E60'n, men i tillegg kjører jeg jo med to vidt forskjellige hjul. På E60'n kjørte jeg med 245/35 ZR 19 og 265/30 ZR 19 Yokahoma Advan Sport og nå kjører jeg med 245/30 ZR 20 og 285/25 ZR 20 Pirelli P-Zero Nero. I starten syns jeg det støyet noe voldsomt på E61'en, men dette har gitt seg nå. Nå syns jeg faktisk det er ganske behagelig støynivå. 18" som jeg har på vinteren syns jeg er mer eller mindre støyfritt. Jeg vil tro pre-faceliften kanskje støyer litt mer, men det er nok ikke store greiene.. Håper hvertfall det hjalp deg litt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois!

vi har hatt 4stk e39i familien.. 2 528 har jeg hatt.. kjempegode biler.. bra kvalitet..holder seg bra i pris...

så grunnen til at vi havne i sete på en E61 var egentlig mest fordi jeg gidder ikke gi rundt 300k for en bil som ser ut som en stylet 96mod om du ser den..

E6x er etter min erfaring en mer isolert bil vertfall.. men vi har ikke takluke da om d skulle ha noe å si..

Og forandring fryder:) syntes egentlig ikke noe om e6x før.. men når man ser litt mer på karosseriet så er den egentlig ganske brei å kraftig..noe jeg liker..

Setene.. er vel hipp som happ..

har hatt comfort seter å sportskinn i e39 og comfortsetene var best å sitte i under lengre turer.. vettasørn hva jeg har nå.. di er helt greie men er nok det billigste skinnutgaven..

men slepper å ha den megaharrye nakkestøtta da...kremt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...