Morty999 Skrevet August 5, 2013 Forfatter Skrevet August 5, 2013 hehe, min og høres litt nå, så skal justeres litt fortløpende.. har igjen å få på servopumpa da den ikke passet på e34 brakettopplegget som er på motoren nå så kjøre rikke så mye med den pga steinhard bremsepedal og
Jørgen-A Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 har og alltid kjørt 0,25 med eller uten turbo. ikke no problem. Why? Spec tilsier 0.30, så jeg går ikke ned til (løs) 0.25 før behovet virkelig er der. Kjører du 0.20 på M20 også da? Fordi det går og det bli finere lyd.kakkler jo verre en vag diesel til tider en m30 så må jo gjøre det man kan for og få den stille.... Di få m20 jeg har justert på har jeg og kjørt 0,25.
Larsinnj Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 M20 skal ha 0,25. Min tikker så jævlig, så tenkte å justere ned til 0.20. Dette er altså ikke å anbefale? Sorry for OT, Morten
Morty999 Skrevet August 5, 2013 Forfatter Skrevet August 5, 2013 Er jo ikke noe og fra før her så det går bra
hanskr Skrevet August 5, 2013 Skrevet August 5, 2013 Bruker 0,20 føler bla på m20 å da enda ein somregel på 0,25 etter att den e tilstramma å de høyres bra ut syns eg men sef har ein enn grom kamm osv vil de jo tikke meir uannsett
|Ole| Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 Bruker 0,20 føler bla på m20 å da enda ein somregel på 0,25 etter att den e tilstramma å de høyres bra ut syns eg men sef har ein enn grom kamm osv vil de jo tikke meir uannsett Merkelig, når eg stramme til med 0.25 så er dei 0.25 når eg er ferdig Men kvar sin måte, min erfaring er att 0.20 tikka ein del men det er no meg Mulig andre har andre erfaringer...
Pedi Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 M20 skal ha 0.25 kald motor. M30 skal ha 0.30 kald motor. Jeg har eksperimentert endel på dette opp gjennom årene for å få bort ventiltikking (M20 for det meste), og husker jo at for en god del år siden ble det anbefalt 0.25 på varm motor på M30. Mener også at det ble en periode anbefalt 0.25 på innsug og 0.30 på eksos på M30. Min erfaring er som følger: M20 og 0.20 ventilklaring er ikke noe særlig. Kombineres det med 0.20 og noe slitt originalkam vil motor begynne å halte. M30 og 0.25 ventilklaring går fint å justere, men jeg gjør det aldri. Jeg har personlig aldri sendt ut en M30 med 0.25 justering på både eksos og innsug, så om det går fortsatt fint etter x-antall kilometer - det kan jeg ikke si noe om... Hva JEG syns er det beste, er som følger: Juster 0.25 på M20 og 0.30 på M30 som et utgangspunkt med bladføler. Bruk så det ultimate verktøy, som en ikke har på verktøytavla - bruk øret... Lytt til klangen i vippearmen etter justering. Kompanser eventuellt med å justere en litt stram feks 0.30 på M30. Dette krever selvsagt et litt trent øre, men har en justert noen ventiler etterhvert - så vet en litt hvordan klangen er på en ventil som ikke tikker og vise versa. Bruker 0,20 føler bla på m20 å da enda ein somregel på 0,25 etter att den e tilstramma å de høyres bra ut syns eg men sef har ein enn grom kamm osv vil de jo tikke meir uannsett Merkelig, når eg stramme til med 0.25 så er dei 0.25 når eg er ferdig Men kvar sin måte, min erfaring er att 0.20 tikka ein del men det er no meg Mulig andre har andre erfaringer... @hanskr: hvordan justerer du ventilene, siden de blir 0.25 etter å ha brukt 0.20 bladføler? @Ole: Tikker mer med 0.20 klaring enn 0.25? Den ser jeg ikke helt...
Morty999 Skrevet August 6, 2013 Forfatter Skrevet August 6, 2013 Jeg har sikkert kjørt 100 000 km med 0,25 klaring på m30 uten problemer, her er det org kam og vipper så burde jo vært stille, men er rart, vippesemene og kam er fra 2007 og ser ut som nytt, så burde jo vært bra men
Pedi Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 100.000 km faktisk... Så mye motorbytter du har hatt på den tiden jeg har kjent deg, så ser jeg vel ikke for meg at du har pushet en og samme motor 100k km med 0.25. Men men, jeg verken kan eller vil påstå at det er umulig - jeg vet bare at JEG ikke hadde følt meg fortrolig med det - iallefall ikke 0.25 på eksos. Som jeg skrev over, lytt til klangen. Det er utrolig hvor stor forskjell i klang en kan få med å justere opp samme ventil med samme bladføler, hvis en bare lytter litt nøye etter.
Michaelw Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 Hvis alle justerer disse anderledes en hvordan BMW sier at de skal være. Betyr det at alle m30 tikka så jævelig mye når de rulla ut fra fabrikken ?
freddalur Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 Jeg har også kjørt med 0,25 på min, kjørte 600 mil ifjor på både vei og bane, ikke noe problem. Dog med z55 kam, hd vipper og dobble ventilfjærer. På 0,30 tikker det helt ekstremt i forhold!
hanskr Skrevet August 6, 2013 Skrevet August 6, 2013 @pedi - har 0,20 bla mens eg vrir shimse på vippa, når muttere blir tiltrekt vrir den seg litt i de den setter seg å derme havner eg på 0,25 etter att den e tilstramma
Morty999 Skrevet August 6, 2013 Forfatter Skrevet August 6, 2013 100.000 km faktisk... Så mye motorbytter du har hatt på den tiden jeg har kjent deg, så ser jeg vel ikke for meg at du har pushet en og samme motor 100k km med 0.25. Men men, jeg verken kan eller vil påstå at det er umulig - jeg vet bare at JEG ikke hadde følt meg fortrolig med det - iallefall ikke 0.25 på eksos. Som jeg skrev over, lytt til klangen. Det er utrolig hvor stor forskjell i klang en kan få med å justere opp samme ventil med samme bladføler, hvis en bare lytter litt nøye etter. Hehe ja faktisk, når jeg kjøpte denne så kjørte jeg litt over 100 000 før jeg satt turbo på den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå