Gå til innhold

Morty's Tråd. s313-> "Morty`s Garasjetråd" Nytt bygg :) 135i E81


Morty999
 Share

Anbefalte innlegg

hehe, min og høres litt nå, så skal justeres litt fortløpende..

har igjen å få på servopumpa da den ikke passet på e34 brakettopplegget som er på motoren nå så kjøre rikke så mye med den pga steinhard bremsepedal og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har og alltid kjørt 0,25 med eller uten turbo. ikke no problem.

Why?

Spec tilsier 0.30, så jeg går ikke ned til (løs) 0.25 før behovet virkelig er der.

Kjører du 0.20 på M20 også da?

Fordi det går og det bli finere lyd.kakkler jo verre en vag diesel til tider en m30 så må jo gjøre det man kan for og få den stille.... Di få m20 jeg har justert på har jeg og kjørt 0,25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 0,20 føler bla på m20 å da enda ein somregel på 0,25 etter att den e tilstramma å de høyres bra ut syns eg ;) men sef har ein enn grom kamm osv vil de jo tikke meir uannsett :)

Merkelig, når eg stramme til med 0.25 så er dei 0.25 når eg er ferdig :P Men kvar sin måte, min erfaring er att 0.20 tikka ein del men det er no meg :) Mulig andre har andre erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20 skal ha 0.25 kald motor.

M30 skal ha 0.30 kald motor.

Jeg har eksperimentert endel på dette opp gjennom årene for å få bort ventiltikking (M20 for det meste), og husker jo at for en god del år siden ble det anbefalt 0.25 på varm motor på M30. Mener også at det ble en periode anbefalt 0.25 på innsug og 0.30 på eksos på M30.

Min erfaring er som følger:

M20 og 0.20 ventilklaring er ikke noe særlig. Kombineres det med 0.20 og noe slitt originalkam vil motor begynne å halte.

M30 og 0.25 ventilklaring går fint å justere, men jeg gjør det aldri. Jeg har personlig aldri sendt ut en M30 med 0.25 justering på både eksos og innsug, så om det går fortsatt fint etter x-antall kilometer - det kan jeg ikke si noe om...

Hva JEG syns er det beste, er som følger:

Juster 0.25 på M20 og 0.30 på M30 som et utgangspunkt med bladføler.

Bruk så det ultimate verktøy, som en ikke har på verktøytavla - bruk øret...

Lytt til klangen i vippearmen etter justering. Kompanser eventuellt med å justere en litt stram feks 0.30 på M30. Dette krever selvsagt et litt trent øre, men har en justert noen ventiler etterhvert - så vet en litt hvordan klangen er på en ventil som ikke tikker og vise versa.

Bruker 0,20 føler bla på m20 å da enda ein somregel på 0,25 etter att den e tilstramma å de høyres bra ut syns eg ;) men sef har ein enn grom kamm osv vil de jo tikke meir uannsett :)

Merkelig, når eg stramme til med 0.25 så er dei 0.25 når eg er ferdig :P Men kvar sin måte, min erfaring er att 0.20 tikka ein del men det er no meg :) Mulig andre har andre erfaringer...

@hanskr: hvordan justerer du ventilene, siden de blir 0.25 etter å ha brukt 0.20 bladføler?

@Ole: Tikker mer med 0.20 klaring enn 0.25? Den ser jeg ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert kjørt 100 000 km med 0,25 klaring på m30 uten problemer, her er det org kam og vipper så burde jo vært stille, men er rart, vippesemene og kam er fra 2007 og ser ut som nytt, så burde jo vært bra men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100.000 km faktisk... ;)

Så mye motorbytter du har hatt på den tiden jeg har kjent deg, så ser jeg vel ikke for meg at du har pushet en og samme motor 100k km med 0.25. ;)

Men men, jeg verken kan eller vil påstå at det er umulig - jeg vet bare at JEG ikke hadde følt meg fortrolig med det - iallefall ikke 0.25 på eksos.

Som jeg skrev over, lytt til klangen. Det er utrolig hvor stor forskjell i klang en kan få med å justere opp samme ventil med samme bladføler, hvis en bare lytter litt nøye etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100.000 km faktisk... ;)

Så mye motorbytter du har hatt på den tiden jeg har kjent deg, så ser jeg vel ikke for meg at du har pushet en og samme motor 100k km med 0.25. ;)

Men men, jeg verken kan eller vil påstå at det er umulig - jeg vet bare at JEG ikke hadde følt meg fortrolig med det - iallefall ikke 0.25 på eksos.

Som jeg skrev over, lytt til klangen. Det er utrolig hvor stor forskjell i klang en kan få med å justere opp samme ventil med samme bladføler, hvis en bare lytter litt nøye etter.

Hehe ja faktisk, når jeg kjøpte denne så kjørte jeg litt over 100 000 før jeg satt turbo på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Morty999 changed the title to Morty's Tråd. s313-> "Morty`s Garasjetråd" Nytt bygg :) 135i E81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...