D.C.V Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Herregud så redd jeg ble i dag.. Kom kjørende i god fart på tur hjem fra jobb, kommer rundt en sving og der ser jeg at det står en bil planta godt i et tre. Jeg snudde litt lenger borte og kjørte tilbake og til min store lettelse så var det ingen i bilen.. Pumpa gikk som en gal før jeg så at det ikke var noen der. P.S: Jeg sjekka rundt for å se om det lå noen ett eller annet sted.. Tror mitt værste mareritt må være å komme først til en ulykke.. Hva ville dere ha gjort i en situasjon der dere kom først? Og hva skal gjøres?
Larsinnj Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Hvor i helvete er veien? Jeg tror jeg hadde prøvd å holdt hodet kalt å ringt ambulanse.. Prøvd å gjort så lite så mulig før fagfolk kommer til stedet. Men er sikkert lettere å si når jeg sitter her enn å faktisk gjøre det hvis det skjer engang..
-Anders- Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Du skal ringe ambulanse med en jævla gang før du begynner å leke helt, så skal de guide deg.
knut_olestad Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Har opplevd det, noen kilometer fra Øyer, en bil som var gått i fjellet. Er merkelig hvor rolig og bestemt man faktisk blir i slike situasjoner, man har helt enkelt ikke tid til å bli redd. Grunnleggende førstehjelp er jo en selvfølge, stoppe blødninger, holde dem varme, prate med dem så de får noe annet å tenke på, men først ringe ambulanse.
bad_ip Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Det første du gjør er å sikre skadestedet, sette opp varselstrekant. Ikke bare for egen sikkerthet, men også for å unngå flere kollisjoner. Sjekke om vedkommende puster, høy energiskade, store blødinger osv, etter dette kan du ringe etter ambulanse og forklare hva som har skjedd og tilstanden til den skadde.
Deep Dish Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Oi..!!!! Det MÅ jo ha vært personskade der.. Bilen er godt plantet rundt treet. Skjønner godt at pulsen din var i 200.
verticalescape Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Fra Olsborg til Øverbygd i Troms Men hvor er veien i forhold til der bilen står?
D.C.V Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Skrevet Juni 23, 2008 Åja På første bilde står jeg på veien, skal oppover i morgen så kan stoppe å ta flere bilder da..
Astri Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Håpe det gjekk bra med de som satt i bilen da.. Det e min største skrekk å komme først te et ulykkessted. Har gått i Norsk Folkehjelp i flere år, men tanken på å komme i en slik situasjon i real life e skremmende for det...
BreitBau Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Sikre skadested, Sette i gang ABCDE. Om det er en vanlig vei har det sikkert allerede kommet folk som kan varsle. Få oversikt over skader. Hold skadelidende varme, Ikke gi drikke, de med sjokk skal i stabilt sideleie om mulig. De med skader skal holdes stabile. Om det er fare for eksplosjon og brann, dra folk ut av bilen. Bedre lam og levende, enn død. Dersom det er mistanke om nakkeskade, sørg hvertfall for at de puster, hjelper ikke om du lar huet ligge på rattet om personen ikke får puste, fortsatt bedre med lam levende enn død. Om dere er underbemannet, prioriter. Folk som er døde er døde, hjelp de som er levende om de trenger hjelp.. Når skadestedspersonell ankommer, sørg for å briefe personellet om skader du har funnet, og tilstander, slik at folk slipper å gjøre den jobben en gang til.. A= Airways, sikre luftveier B= Breathing, sjekk om pasienten puster C= Circulation, Sjekk etter store blødninger. Sjekk også etter puls, men hvis personen puster under B så er ikke det nødvendig.Dersom det er store sår, fiks disse med eventuelt kompress og bandasje om nødvendig. Alt kan brukes. Riv t-skjorte i flere remser og bruk snusboks, lighter, stein o.l. for å lage kompress. Surr deretter hardt rundt og hold blødende sted høyt hevet. Sikre blorkulasjon ved å løsne sko, belter, skjorter, ermer, slips, o.l. Men IKKE ta av noe klær om ikke strengt nødvendig. iGå tilbake igjen til B før D. D= Disability. Sjekk reaksjon om dette ikke er åpenbart. Bevissthetsgradene er, våken og reagerer på smerte, våken men reagerer ikke på smerte, Bevisstløs og reagerer på smerte, Bevisstløs men reagerer ikke på smerte. Dette gjør du enklest ved å klype i hver underarm, begge lår, begge legger. Om personen er våken kan han fortelle om han kjenner noe. Om personen er bevisstløs, ta i litt så ser du fort om han/hun skjærer grimaser. Dersom personen er i sjokk kjennetegnes dette med kaldsvetting, store pupiller, hvit og kald hud. Legg personen øyeblikkelig i stabilt sideleie. Gå tilbake til B før du går til E E= Extremities/Examination. På dette punktet, om du har tid, undersøker du om alle fingrene kan beveges, alle tær, alle ledd. Dessuten trykker du på magen med pekefingern. Om den virker som leire, så er det indre blødninger. Se etter åpenbare brudd og andre "ekstremiteter". Forlat personen i stabilt sideleie, sjekk opp av og til. Dersom personen ligger på bakken, ofre jakka di eller gesern og legg under.. Nok engang, du gjør ingenting feil. Alt du gjør er bedre enn ingenting. Bedre lam og levende, enn død! Jobbet i Int-ops i forsvaret før. Greit å få med seg litt lærdom også.. Om du må gi kunstig åndedrett er det 2 innblåsninger og 15 kompresjoner på hjertet som gjelder. Se etter om brystet beveger seg når du blåser. Om det ikke gjør så bøy hodet litt mer bakover. Om du ikke får blåst inn så stikk fingern i halsen og kjenn om tunga eller lignende sitter fast. Prøv igjen.. Kompresjoner skal gis 2 fingers bredde over mellomgulvet. Bruk strake armer og husk at hvis du hører ett ribbein knekke, så legg på litt mindre trykk neste gang.. Jeg hadde i utgangspunktet ikke hatt noe imot å komme til ett ulykkessted. Men såklart slår pulsen ekstra hardt.. Repeter til degselv at dette greier du..
bad_ip Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Bra at du tok deg bryet å skrive ned abcde! Her har folk mye å lære! Dette er vel de vi lærer på sanitet nivå 2. Har du fått nivå 3 i militæret også Teddysen?
BreitBau Skrevet Juni 23, 2008 Skrevet Juni 23, 2008 Nei.. Er ikke det om sprøyter å sånt? Og åpne brudd og feltoperasjon? Skal ikke skryte på meg enda ett level. Mener det var Nivå 2 vi fikk. Need-to-know-basis vet du.. Detta skulle holde til saniteten kom... Abcde tror jeg er noe av det mest nyttige jeg har lært noengang. Men om denne ikke stemmer helt med dagens fåre dere unnskylde. De 2 årene jeg var inne ble den endret sikkert 3 ganger, samt at hver sanitet hadde sine sjekkpunkter.. Siste jeg hørte før jeg dro var at å sjekke etter puls var unødvendig. Pusta personen hadde han puls. Pusta han ikke hadde han helt sikkert ike puls heller. Sjekke puls var for folk som kunne det.. Merkelig utsagn men.. Greit nok å skrive det, men mye mer verdifullt å lære det.. Anbefaler folk å enten fullføre forsvaret, eller å medle seg på ett HMS kurs eventuelt Førstehjelp hos nærmeste Røde Kors.. De sier bilbelte redder mange, er sikker på enda flere kunne vært reddet om alle var drillet på sånt. I morgen kan det være DEG.. Husk at du aldri kan gjøre situasjonen særlig værre for en der pumpa ikke slår lengre.. Lever personen er det også vanskelig å gjøre ting værre.. Kan du ikke førstehjelp trenger du definitivt hjelp over telefon. Huk tak i neste mann som kommer.. Mulig han kan det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå