Gå til innhold

Vanskelig å skifte toppopakning på E36 320?


Ryan
 Share

Anbefalte innlegg

er det vanskelig å skifte? åssen moment skal det skrues til igjen?

Er ikke gjort på 5min å bytte toppakning. Og alt har et moment.. Spørsmålet er bare når man faktisk bruker moment når man skrur til ting.. er mye slurv på det, naturlig nok, går jo lang tid å undersøke hver eneste skrue.

Men, motorjobber er det viktig å følge momentene hvertfall. Kjøp deg en Haynes bok, der står de forskjellige tiltrekkningsmomentene, pluss en veiledning på det meste som trengs:)

Rich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv.

Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv.

Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:)

?

Forøvrig lager jeg låseverktøy osv, og kan gi manual...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en gang må jo være den første:) Så lenge man følger tiltrekningsmomenter nøye, samt rekkefølge, og passer på tidsforsinkelsen før man stiller kammene tilbake i TDC (ca 20-30 min tror jeg det var, varierer med utetemp,står i Haynes) så går det vel helt fint. Du bør lage deg et verktøy til å låse kammene, samt låse motoren i TDC. Husk at motoren IKKE skal stå i TDC når du setter på toppen. Den skal dreies 40 ? grader mot klokka fra TDC, ellers KAN ventilene slå nedi og bli bøyd. Det er derfor man må vente x antall minutter før man dreier den til TDC for å time inn kammene. Husk også at toppbolt-hullene må være helt frie for olje og skitt, totalt rene inni. Derfor må man ha tilgang på trykkluft osv.

Jeg skal gjøre samme jobben på en b25 om 2-3 uker . Skal legge ut info om hvordan det går:)

40 grader?? Bare svada spør du meg?! Det står ingenting om noe sånt i den arbeidsbeskrivelsen jeg fikk printet for dette.

Jeg har skiftet toppakning på M50 uten å ha skiftet stort annet enn tennplugger og fordeler på firetakt tidligere. Det er bare å være svært nøye med hva man gjør.

I grove trekk så er det eneste vanskelige å få registerkjedet til å stå i korrekt possisjon. Jeg dreide motoren ca til TDC (øvre dødpunkt) på sylinder en. Laget egne merker på kamdrevene og kjeder. Sørget hele tiden for at kjedet ble holdt stramt på veiven slik at det ikke hoppet noen hakk. Tok av toppen, rengjorde, la på ny pakning, monterte alt i eksakt motsatt rekkefølge som jeg demonterte og sørget for at kjedet og drevene havnet i eksakt samme posisjon som da jeg demonterte. Tar du deg god tid mener jeg dette er en relativt grei operasjon. Trenger ikke låseutstyr.

Det vanskeligeste jeg møtte på var en gjenstridig pinnbolt til eksosmanifolden som jeg måtte bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...