Gå til innhold

DIY - E39 bremsebånd


Kure
 Share

Anbefalte innlegg

Super DIY! Skal til å bytte på min og snart.Men hvor mange ganger kan man stramme de?1 gang, så har du slitt de ut om håndbrekken ikke virker lenger?eller kan jeg løsne håndbrekken å stramme en gang til på båndene? Tok av på e 30'en min og det tipset med skrujern inn i hullet på skiven for å slakke båndene er ett skikkelig bra tips, gjør det så blir det tidligere helg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fin DIY, men ikke helt enig i strammemetoden. For å gjøre det helt rett bør man heller justere inni trommelen så skiva står fast, så et par knepp tilbake så den går fritt igjen. Deretter justerer man waieren slik at det er en liten slakk i den.

Man skal helst aldri stramme en brems med waieren det være trommelbrems eller brekk. Waieren står konstant i spenn og bremsemekanismen blir stående i en unormal stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Noen som har et godt forslag på hvordan jeg får av bremseskiven? Har skrud av settskruen til skiven samt løsnet håndbrekket og justeringsskruen til bremsenåndet, men skiven sitter inn i h...... fast

Gode tips mottas med glede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK DIY, MEN:

- Hva med smøring? Blir ikke dette gjort vil mekanismen gå trått igjen etter kort tid.

Husk kobberfett (ev kjeramisk bremsefett) på kontaktflatene mellom båndene og bremseskjoldet og kontaktflatene mellom strammemekanismen og båndene. Gjerne også på andre bevegelige deler, men sørg for å ikke søle dette på selve bremsebåndet. Det trekker inn i belegget og gir dårligere effekt.

Spray også gjerne inn litt penetrerende fett/smøring i gjengene på strammemekanismen :)

Og den slitekanten dere snakker om er forresten som regel mer en rustkant enn slitekant, spesielt på biler med skivebremser på hovedbremsen. Denne er viktig å slipe av med en dremel for å unngå at skiven er lei å montere. Kanten kan også ødelegge det nye bremsebåndet ved feilmontering.

En runde med negerkusa på drillen inni trommelen gjør heller ikke noe, da blir overflaten litt ru og håndbrekket vil ta bedre tak.

Dessuten anbefaler jeg trådstarter å smøre opp gliderene til kalipperen med hvitt fett og slenge på litt kobberfett på anleggsflatene til klossene for å unngå bremsehyl og et system som ikke glir optimalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper DIY har gjort et et par ganger på min E39. Har vært frista til å installere hydraulisk handbrekk ;) . Hanbrekket på E39 e dritt.

Du vet det sikkert; Parkeringsbrems er også nødbrems om hydraulikken til de ordinære bremsene svikter og SKAL være vaieroperert. Hydraulisk hånbrekk er ikke lov på en gateregistert bil (var iallefall ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK DIY, MEN:

- Hva med smøring? Blir ikke dette gjort vil mekanismen gå trått igjen etter kort tid.

Husk kobberfett (ev kjeramisk bremsefett) på kontaktflatene mellom båndene og bremseskjoldet og kontaktflatene mellom strammemekanismen og båndene. Gjerne også på andre bevegelige deler, men sørg for å ikke søle dette på selve bremsebåndet. Det trekker inn i belegget og gir dårligere effekt.

Spray også gjerne inn litt penetrerende fett/smøring i gjengene på strammemekanismen :)

Og den slitekanten dere snakker om er forresten som regel mer en rustkant enn slitekant, spesielt på biler med skivebremser på hovedbremsen. Denne er viktig å slipe av med en dremel for å unngå at skiven er lei å montere. Kanten kan også ødelegge det nye bremsebåndet ved feilmontering.

En runde med negerkusa på drillen inni trommelen gjør heller ikke noe, da blir overflaten litt ru og håndbrekket vil ta bedre tak.

Dessuten anbefaler jeg trådstarter å smøre opp gliderene til kalipperen med hvitt fett og slenge på litt kobberfett på anleggsflatene til klossene for å unngå bremsehyl og et system som ikke glir optimalt :)

Hva mener du med "anleggsflaten til klossene"? Flaten som presser mot skiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...