Gå til innhold

Gammeldags navi på E60?


Anbefalte innlegg

Prøvekjørte en 2004-mod 530d i går. Den hadde navi, men stort var sjokket da selger opplyste at den dessverre ikke viste løpende kart. Kun piler og gatenavn. Kan en såpass bra bil være utstyrt med et så simpelt navigasjonssystem?

Er det mulig å oppgradere dette med en ny DVD, eller må det sterkere lut til?

Her er bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har to forskjellige navigasjoner til denne bilen. Det er navigasjonssystem business og professional.. Denne 530d'en har business versjonen, noe som vil si at det er et billigere (og dårligere?) navigasjonssystem enn professional. Businessen har mindre skjerm og mindre funksjoner på navigasjoen, samt at det kun er tale- og pilhenvisninger. Professional har stor skjerm, tale-, pil- og kart visning m.m. På faceliften i 03/2007 ble businessnavigasjonen oppgradert med 2D kart. Du kan oppgradere til denne, men da må du skifte noen komponenter, erstatte noen plinger og sette inn noen plonger.. Dette er en jobb for BMW og det koster nok mer enn det smaker vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hva var prisdifferansen mellom business og professional da bilen var ny mon tro?

Interessant å vite i forhold til pris på bilen. Det er en pen doning, men lakken bærer naturligvis preg av 144 000 km med noen små steinsprut etc. Den mangler sommerhjul (felgene var blitt ovale...)

Er det spesielle svakheter som en bør se etter på E60 når den har trillet såpass langt? Jeg tenker at hydraulikken på dynamic drive er kostbar å bytte hvis den faller fra hverandre.

Bilen skal angivelig ha kostet 800 000 som ny.

Bra forum dette, forresten. Mye verdifullt å plukke opp ved å søke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at navigasjonssystemet har blitt dyrere og mener da at business- og professional navigasjonen var omtrent 5000kr billigere i 2004 enn den er nå i 2008, men er godt mulig det bare er jeg som husker litt feil. Jeg har desverre ikke prislisten på E60/E61 fra 2004, men jeg har prislisten for E60/E61 fra 2008 hvor business- og professional navigasjon koster hhv. 23200kr og 31700kr. Det er med andre ord i underkant av 10000kr som skiller de to modellene..

Jeg har ikke erfaring med E60 til så langt som 140 000km, men jeg vil nok anta at den har samme slitasje som alle andre biler som har rullet tilsvarende. Svakheter på E60 er jo at xenonlyktene dugger og det kan forekomme litt gnissing fra vinduer. Ellers er det knallgode biler! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå motor i alle fall, med fin lyd til å være diesel. Momentet (500nm) føles som en john deere.

Trist at bilen mangler HiFi, komfortstoler, fete sommerhjul og skikkelig navi. Selv en gammel hyundai har ekte kart på skjermen.

Må tenke meg grundig om. Er det lett å bygge ut originalstereoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du først skal gå til investering i en slik bil så burde du absolutt velge de rette stolene. Komfortstolene er virkelig i høysetet. Jeg merker stor, stor forskjell mellom standardstolene jeg hadde i E60'n kontra komfortstolene jeg nå har i E61'en. Absolutt verdt hver eneste krone ekstra det koster. Jeg vil ikke tro det er vanskelig å bygge ut, alt lar seg jo gjøre. Jeg har ingen erfaring med det, men leste litt om noen som hadde planer om det på BMW CCN sin hjemmeside. Ellers kan www.e60.net være en knallflott side for oss E60/E61 eiere.. :D

Lykke til med valg av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...