Gå til innhold

E-46: modding!? bremser, understell osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe en BMW E-46 330xd Touring en av dagene. ;-)

Motor skal få ny 3" eksos bygd av meg selv og muligens chipping av proffer.

Men denne bilen er jo bra tung så oppgradering av bremser er igrunn det mest naturlige. Hva passer av større bremser fra andre BMW'er? Hva finnes av "aftermarket-skiver" til denne bilen? Skiver med bedre kjøling. Slissa skiver.

Hva finnes av understellmodifikasjoner? Justerbare dempere. Ikke coilovers.

Er helt blank på tuning av BMW så linker til nettsteder som er ekspert på BMW ville vært fint.

Skrevet

330 har store skiver orginalt (325mm). Hva skal du med større? Regner ikke med du skal bruke den som banebil? Selv da burde noen oppgraderte klosser holde i massevis.

Skrevet

Takk for svar!

En ting skal vi ha klart for oss med en gang. Og det er at en turbomotor, bensin eller diesel, SKAL IKKE ha mottrykk i eksosen. DVS mottrykk vil det bli omtrent uansett str på eksosen men poenget er og gjøre den minst mulig. Jeg har hørt noe om at turboen på 330xd'n ikke har Wastegate. Da kan det bli ett problem og holde turbotrykket under kontroll med "free-flow" eksos. På den andre sida så tar ikke en dieselturbo skade av for mye luft. Heller tvert imot da en diesel går kaldere med mer luft kontra en bensiner som går varmere og til slutt vil svi hull i stempler osv... Den tid den sorg.

Noen tips til hvem/hvor man kan få motor chippet? Da tenker jeg på custom-mapping. Ikke bare noen som laster inn ett standardprogram i eksisterende ECU evnt. lodder inn ny ECU med standard programvare...

Har allerede sett at det er store bremser på en 330. Tenkte ikke på å sette på større bremser men få på skiver som tåler hardkjør bedre.

Banekjøring?? Selvfølgelig!!! BMW er jo kjøremaskin og svinkjøring skal man KUN gjøre på bane så ett til to årlige besøk på ACR må det bli. Akkurat som nå med min Impreza GT!

Skrevet
En ting skal vi ha klart for oss med en gang. Og det er at en turbomotor, bensin eller diesel, SKAL IKKE ha mottrykk i eksosen. DVS mottrykk vil det bli omtrent uansett str på eksosen men poenget er og gjøre den minst mulig. Jeg har hørt noe om at turboen på 330xd'n ikke har Wastegate. Da kan det bli ett problem og holde turbotrykket under kontroll med "free-flow" eksos. På den andre sida så tar ikke en dieselturbo skade av for mye luft. Heller tvert imot da en diesel går kaldere med mer luft kontra en bensiner som går varmere og til slutt vil svi hull i stempler osv... Den tid den sorg.

Det stemmer, men jeg snakker om "flowen" i eksosen.

Alle biler må kunne "puste" :-)

Til chipping vil jeg anbefale www.esstuning.com på Aremark utenfor Oslo.

Meget hyggelige og dyktige folk!

Her får du custom chippen din :-)

Gå inn på www.gsbildeler.no å se etter bremser til din bil der, tror du får opp originale borete bremseskiver som et alternativ der.

Jeg får det til min bensiner i hvertfall...

Ellers vet jeg at Brembo har borete skiver til bensineren som passer rett på...

Men må si meg enig med Hagenissen her, diesel og bane passer liksom ikke helt sammen :-)

Skrevet
diesel og bane passer liksom ikke helt sammen :-)

Diesel og bane går jo straks hand i hand. Bare se på WTCC der bl.a. Seat gjør d stort med Diesel. BMW har testet diesel i WTCC men pga politikk vil de ikke ta de i bruk i racing. Det beste/verste er at BMW kjøre ca halvsekundet raskere med dieslen enn med bensin.

Ta nå også Audi og Peugots diesel-satsing i GT-racing.... Disse bilene er jo suverene...

Så diesel blir d mer og mer av i racing! :D

Skrevet

Kommer med en krass påstand nå, men diesel er kjedelig 8)

Ikke turtallsvillig i det hele tatt...!

Siden alt av kraft slutter på ca. 4500 omd. vil jeg tro man blir fort lei en diesel bil...?

Som gutta på TopGear sier: "diesel is the fuel of satan" :D

Men men, nå er det ikke jeg/vi som skal kjøpe bilen, det er du som har bestemt deg for denne, og bmw kan varmt anbefales! :)

Siden du har planer om modifisering av bilen vil jeg også anbefale Eibach Pro. senkefjærer (30/25mm) i lag med Bilstein Sport dempere (for senkede biler)

Veldig fin kombinasjon, sportslig preg uten at det går utover komforen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...